Księgi rachunkowe oddziału spółki - jak prowadzić

Gdy wyodrębniony organizacyjnie oddział prowadzi działalność jako oddział samobilansujący, to jest on zobligowany do prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania samodzielnego sprawozdania finansowego.

Publikacja: 04.11.2015 04:00

Księgi rachunkowe oddziału spółki - jak prowadzić

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

– Zarząd spółki akcyjnej powziął uchwałę o utworzeniu oddziału w jednym z województw na terenie kraju. Czy rejestrując oddział, spółka może zdecydować, że księgi rachunkowe będzie prowadzić oddzielnie dla samego oddziału lub operacje dotyczące nowo powstałego oddziału będzie ewidencjonować w księgach spółki macierzystej? Jak ujmować w księgach operacje gospodarcze pomiędzy centralą a nowo powstałym oddziałem?

Odpowiadając na pytanie trzeba na samym wstępie podkreślić, że definicja oddziału nie została uregulowana ani w ustawie o rachunkowości (dalej: uor), ani w kodeksie spółek handlowych (dalej: k.s.h.). Definicja legalna znajduje się natomiast w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, dokładnie w art. 5 pkt 4. Zdaniem ustawodawcy za oddział możemy uznać wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Kluczową kwestią jest tutaj określenie, czy nowo powstały oddział jest dokładnie taką komórką organizacyjną, o jakiej mówi definicja legalna. Jeśli spełnia on wymogi ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, to zgodnie z art. 38 pkt 1 lit. d ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym dane o oddziale muszą być zamieszczone w dziale 1 rejestru przedsiębiorców.

Konsekwencją rejestracji oddziału w KRS jest to, że oddział ten traktowany jest wtedy jako jednostka wyodrębniona organizacyjnie w strukturze jednostki statutowej. A zatem zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej oddział ten nie posiada osobowości prawnej, jest jedynie wyodrębnioną na podstawie kryterium lokalizacji częścią działalności gospodarczej jednostki statutowej. W związku z tym powinien być traktowany jako oddział samobilansujący.

Gdy wyodrębniony organizacyjnie oddział prowadzi działalność jako oddział samobilansujący, to jest on zobligowany do prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania samodzielnego sprawozdania finansowego. Spółka macierzysta, w skład której wchodzi nowo powstały oddział, ma natomiast obowiązek sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego (art. 51 uor). Sprawozdanie to składa się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz wprowadzenia i dodatkowych informacji i objaśnień, a także – jeżeli sprawozdanie to podlega badaniu w trybie art. 64 uor – z zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym i rachunku przepływów pieniężnych.

Sprawozdanie łączne sporządzane jest poprzez sumowanie odpowiednich danych sprawozdań finansowych jednostki statutowej i jej oddziałów i poprzez wyłączenie odpowiednio:

1. aktywów i funduszy wydzielonych,

2. wzajemnych należności i zobowiązania oraz innych rozrachunków o podobnym charakterze,

3. przychodów i kosztów w tytułu operacji przeprowadzanych między jednostką a jej oddziałami (zakładami) lub między jej oddziałami (zakładami),

4. wyniku finansowego operacji gospodarczych dokonywanych wewnątrz jednostki, zawartego w aktywach jednostki lub jej oddziałów (zakładów).

Można nie uwzględniać wyłączeń, o których mowa w pkt 2–4, jeżeli tylko nie wpływa to ujemnie na spełnienie obowiązków określonych w art. 4 ust. 1 uor (tj. na jasne i rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej, a także wynik finansowy jednostki).

Biorąc pod uwagę art. 51 uor, w przypadku wydzielenia oddziału samobilansującego należy prowadzić konto „Fundusze wydzielone" oraz konto „Rozrachunki wewnątrzzakładowe" w księgach rachunkowych zarówno oddziału, jak i jednostki statutowej.

Konto „Fundusze wydzielone" służy do ewidencji składników majątku przekazanych przez spółkę macierzystą do oddziału samobilansującego. Przekazanie to następuje na podstawie odpowiedniego protokołu, w którym powinna być wykazana wartość składników majątku (również dotychczasowe umorzenie środków trwałych) oraz środki pieniężne przekazane na rachunek bankowy oddziału. Przekazane oddziałowi składniki majątku ujmuje się:

– w spółce macierzystej – po stronie Wn konta „Fundusze wydzielone",

– w oddziale – po stronie Ma konta „Fundusze wydzielone".

Księgowanie niektórych operacji przekazania składników majątku w księgach rachunkowych spółki macierzystej jako jednostki statutowej może przebiegać następująco:

1. Przekazanie środków pieniężnych:

– Wn „Fundusz wydzielony"

– Ma „Rachunek bankowy"

2. Przekazanie środków trwałych:

a) wartość początkowa:

– Wn „Fundusz wydzielony"

– Ma „Środki trwałe"

b) dotychczasowe umorzenie:

– Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych"

– Ma „Fundusz wydzielony"

3. Przekazanie towarów:

– Wn „Fundusz wydzielony"

– Ma „Towary".

Natomiast powyższe operacje w księgach rachunkowych oddziału będą księgowane następująco:

1. Otrzymanie środków pieniężnych:

– Wn „Rachunek bankowy"

– Ma „Fundusz wydzielony"

2. Otrzymanie środków trwałych:

a) wartość początkowa:

– Wn „Środki Trwałe"

– Ma „Fundusz wydzielony"

b) dotychczasowe umorzenie:

– Wn „Fundusz wydzielony"

– Ma „Odpisy umorzeniowe środków trwałych"

3. Otrzymanie towarów:

– Wn „Towary".

– Ma „Fundusz wydzielony"

Jak wynika z przedstawionych powyżej przykładów księgowań, konto „Fundusz wydzielony" odzwierciedla w spółce macierzystej wartość składników majątku przekazanych oddziałowi. W oddziale natomiast „Fundusz wydzielony" traktowany jest jako fundusz własny tego oddziału, odzwierciedlający wartość majątku otrzymanego od jednostki macierzystej. W bilansie łącznym fundusze wydzielone nie występują, gdyż na skutek wyłączeń, o których mowa w art. 51 ustawy o rachunkowości, znoszą się.

—Patryk Steidten starszy konsultant w Departamencie Audytu ECA

– Zarząd spółki akcyjnej powziął uchwałę o utworzeniu oddziału w jednym z województw na terenie kraju. Czy rejestrując oddział, spółka może zdecydować, że księgi rachunkowe będzie prowadzić oddzielnie dla samego oddziału lub operacje dotyczące nowo powstałego oddziału będzie ewidencjonować w księgach spółki macierzystej? Jak ujmować w księgach operacje gospodarcze pomiędzy centralą a nowo powstałym oddziałem?

Odpowiadając na pytanie trzeba na samym wstępie podkreślić, że definicja oddziału nie została uregulowana ani w ustawie o rachunkowości (dalej: uor), ani w kodeksie spółek handlowych (dalej: k.s.h.). Definicja legalna znajduje się natomiast w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, dokładnie w art. 5 pkt 4. Zdaniem ustawodawcy za oddział możemy uznać wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt
Orzecznictwo
Kolejny ważny wyrok Sądu Najwyższego wydany już po uchwale frankowej
ABC Firmy
Pożar na Marywilskiej. Ci najemcy są w "najlepszej" sytuacji
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać