Pułapki zautomatyzowanego przetwarzania danych

Stosowanie wadliwych algorytmów może prowadzić do niedokładnych przewidywań. W konsekwencji stworzone profile mogą utrwalać już istniejące stereotypy i ograniczać dostęp konsumentów do produktów czy usług.

Aktualizacja: 19.08.2021 10:21 Publikacja: 19.08.2021 08:27

Pułapki zautomatyzowanego przetwarzania danych

Foto: Adobe Stock

Aktualnie każda organizacja gromadzi duże ilości informacji, w tym danych osobowych, przez które, zgodnie z art. 4 pkt 1 RODO należy rozumieć wszelkie informacje o już zidentyfikowanej osobie lub informacje umożliwiające zidentyfikowanie osoby. Niewątpliwie działania na znacznej ilości danych, ich analizowanie, następnie wyciąganie wniosków i tworzenie zestawień byłoby znacznie utrudnione bez automatyzacji procesu i wykorzystania nowoczesnych narzędzi. Dlatego już dzisiaj decyzje oparte na zautomatyzowanym przetwarzaniu danych osobowych są powszechnie wykorzystywane w wielu branżach. W szczególności popularnością cieszą się w sektorze marketingu i reklamy, gdzie wykorzystywane jest profilowanie (np. reklama behawioralna). Ze względu na korzyści są stosowane także przez sektor: finansowy (np. dane na potrzeby scoringu kredytowego), ubezpieczeniowy czy opieki zdrowotnej (np. analiza stanu zdrowia).

Pozostało 91% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt
Orzecznictwo
Kolejny ważny wyrok Sądu Najwyższego wydany już po uchwale frankowej
ABC Firmy
Pożar na Marywilskiej. Ci najemcy są w "najlepszej" sytuacji
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać