Ponad połowa (53 proc.) polskich pracowników twierdzi, że benefity, które otrzymują od swoich pracodawców, nie są dopasowane do ich potrzeb. Z drugiej strony sami pracodawcy są świadomi dużej roli tych świadczeń; aż 94 proc. przedstawicieli dużych i średnich przedsiębiorstw uważa, że benefity zwiększają lojalność pracowników i ograniczają rotację kadr – wynika z badania zrealizowanego przez ICAN Research na zlecenie VanityStyle, które w tym roku objęło 300 pracodawców i 800 pracujących Polaków.
To, że firmy doceniają rolę świadczeń pozapłacowych, widać również w analizach firmy Grant Thornton i Element dotyczących rekrutacji w internecie; według jej danych, pomimo malejącej liczby ogłoszeń o pracy średnia liczba oferowanych tam benefitów (6,5) jest stabilna. Zdaniem Magdaleny Marcinowskiej, partnera w Grant Thornton, ta stabilność oferty świadczeń pozapłacowych to dobry znak wskazujący, że z popytem na pracę nie jest tak źle. – Gdyby pracodawcy faktycznie wpadli w głębokie kłopoty, tracili wiarę w rozwój swoich firm i sens utrzymywania obecnego zatrudnienia, to z pewnością obcinaliby ofertę benefitów i wymagali coraz więcej od pracowników – wyjaśnia Marcinkowska.
Ułatwić życie załodze
Według raportu Grant Thornton w październiku br. pracodawcy najczęściej oferowali nowym pracownikom szkolenia (83 proc.), pakiet medyczny (68 proc. ofert) i kartę sportową (60 proc.). Prawie połowa ogłoszeń obiecywała też elastyczny czas pracy, a ponad jedna trzecia – kursy językowe.
Jak jednak dowodzą badania samych pracowników, ich potrzeby benefitowe koncentrują się dziś na kwestiach finansowych, a także na świadczeniach ułatwiających życie, w tym godzenie obowiązków rodzinnych i zawodowych. W badaniu VanityStyle listę pożądanych benefitów otwiera dofinansowanie wypoczynku, w ślad za nim są: prywatna opieka medyczna, bony towarowe i przedpłacone karty podarunkowe oraz upominki na święta i dofinansowanie posiłków.
– Prywatna opieka medyczna oferowana przez pracodawcę to element, który najbardziej odciąża budżet pracowników – zwraca uwagę Alina Smolarek, dyrektorka w Centrum Medycznym Enel-Med. W jej niedawnym badaniu aż 62 proc. pracowników wskazało prywatne pakiety medyczne jako benefity, z których najtrudniej byłoby im zrezygnować. (Dofinansowanie wypoczynku było na drugim miejscu – wskazane przez 42 proc. badanych).