Wyposażenia domowego biura wcale nie trzeba kupować

W firmie prowadzonej w domu można wykorzystać meble i sprzęt, które wcześniej służyły do celów prywatnych

Publikacja: 30.10.2012 02:00

Regał, biurko czy szafka, a nawet komputer lub telefon, które stanowią naszą własność, są środkami trwałymi, jeśli są kompletne i zdatne do użytku, a ich przewidywany okres używania w działalności gospodarczej wynosi więcej niż rok. Takie środki trwałe powinniśmy ująć w ewidencji środków trwałych.

Wydatki, jakie ponieśliśmy na ich zakup, możemy oczywiście rozliczyć. Nieważne, że wymienione środki trwałe wcześniej służyły do celów prywatnych. Wydatki, jakie ponieśliśmy w związku z ich zakupem, mogą być kosztem podatkowym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Decyduje wartość początkowa Jeśli wartość początkowa środków trwałych nie przekracza 3500 zł, możliwa jest jednorazowa amortyzacja, czyli zaliczenie poniesionego wydatku w ciężar kosztów od razu (oczywiście jeśli spełnione są warunki określone w przepisach ustawy o PIT).

To niejedyne rozwiązanie. Podatnik może również nie wpisywać środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 3500 zł do ewidencji środków trwałych, lecz potraktować je jako wyposażenie. W takim przypadku można od razu ująć w kosztach podatkowych wydatek na ich nabycie (w miesiącu oddania ich do używania, z tym że wtedy, gdy ich wartość przekracza 1500 zł, muszą być wpisane do ewidencji wyposażenia).

Stary sprzęt w nowej firmie

Podatnik może zaliczyć do środków trwałych nie tylko nowy sprzęt, który dopiero został kupiony, ale również taki, który już wcześniej był wykorzystywany np. do celów osobistych, a który potem okazał się przydatny w firmie, np. komputer. Pewnym problem w tym przypadku może być jednak ustalenie jego wartości początkowej. Na szczęście wątpliwości podatników rozwiewają przepisy ustawy o PIT.

Wynika z nich (art. 22g ust. 8), że jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych lub ich części nabytych przez podatników przed dniem założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu, wartość początkową tych środków przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia.

Przepis ten – jak zauważa Ministerstwo Finansów w piśmie z 9 września 2010 r. (DD2/0602/46/KBF/10/BMI9-10903) – jest odpowiedzią na sytuacje, kiedy podatnik, np. z uwagi na upływ czasu nie ma dowodu zakupu środka trwałego.

Albo wartość z faktury, albo wartość aktualna

Wprowadzając zatem do firmy składnik majątku kupiony zanim jeszcze założyliśmy działalność gospodarczą, powinniśmy ustalić jego aktualną wartość rynkową (oczywiście z uwzględnieniem stopnia zużycia) i dopiero od tej wartości naliczać odpisy amortyzacyjne. Oczywiście jeśli podatnik ma fakturę lub rachunek albo inny dowód zakupu potwierdzający pierwotną cenę nabycia, to wtedy przyjmuje tę cenę (nawet gdy nie odpowiada ona aktualnej wartości środka trwałego, co jest szczególnie widoczne w przypadku np. sprzętu komputerowego czy samochodów).

Potwierdza to m.in. interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 grudnia 2009 r. (ITPB1/415-436/09/TK). W sprawie tej podatnik we wrześniu 2007 r. nabył na potrzeby prywatne samochód osobowy za 53 900 zł. Dysponował fakturą dokumentującą zakup. W związku z zamiarem wykorzystywania samochodu w działalności gospodarczej chciał zaliczyć go do środków trwałych.

Pytał, jak ustalić wartość początkową samochodu: czy zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy o PIT – według ceny nabycia z faktury, czy też zgodnie z art. 22g ust. 8 ustawy – według własnej wyceny z uwzględnieniem cen rynkowych z grudnia roku poprzedzającego rok złożenia ewidencji oraz stanu stopnia zużycia środka trwałego. Izba stwierdziła, że należy przyjąć kwotę brutto z faktury dokumentującej zakup samochodu.

Regał, biurko czy szafka, a nawet komputer lub telefon, które stanowią naszą własność, są środkami trwałymi, jeśli są kompletne i zdatne do użytku, a ich przewidywany okres używania w działalności gospodarczej wynosi więcej niż rok. Takie środki trwałe powinniśmy ująć w ewidencji środków trwałych.

Wydatki, jakie ponieśliśmy na ich zakup, możemy oczywiście rozliczyć. Nieważne, że wymienione środki trwałe wcześniej służyły do celów prywatnych. Wydatki, jakie ponieśliśmy w związku z ich zakupem, mogą być kosztem podatkowym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Pozostało 84% artykułu
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił