Co wierzyciel upadłego konsumenta wiedzieć powinien

Przedsiębiorcy obsługujący konsumentów, szczególnie w zakresie kredytów i pożyczek stanowiących długoterminowe zobowiązania finansowe, powinni mieć świadomość nowego kształtu reżimu upadłości konsumenckich obowiązującego od 24 marca 2020 r. w wyniku nowelizacji ustawy Prawo upadłościowe. Jakie są najistotniejsze zmiany?

Aktualizacja: 28.06.2020 07:47 Publikacja: 28.06.2020 00:01

Co wierzyciel upadłego konsumenta wiedzieć powinien

Foto: Adobe Stock

Pierwsza nowość to umożliwienie ogłoszenia upadłości również tym osobom, które w sposób zawiniony przyczyniły się do stanu niewypłacalności lub go pogłębiły. W poprzednim stanie prawnym wniosek o ogłoszenie upadłości w takiej sytuacji podlegał oddaleniu. Obecnie kwestia zawinienia będzie brana pod uwagę dopiero na dalszych etapach procedury, a przy ogłaszaniu upadłości sąd przeanalizuje głównie niewypłacalność dłużnika. W skrócie – ogłosić upadłość będzie konsumentowi łatwiej, oddłużenie nie będzie jednak oczywiste.

Pozostało 91% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Prawo karne
Akta znalezione w domu Zbigniewa Ziobry. Prokuratura przekazała nowe informacje
ABC Firmy
Firma zapłaci prawie 240 tys. zł kary. Wszystko przez zgubionego pendrive'a
Zawody prawnicze
Adwokaci apelują do Tuska. Chcą uchylenia rozporządzenia MS
Praca, Emerytury i renty
Czternasta emerytura z wieloma znakami zapytania. Będzie podwyżka?
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?