Wino będzie jak jogurt. Na opakowaniach pojawią się nowe etykiety

Producenci alkoholi już niedługo będą musieli obowiązkowo umieszczać na opakowaniach informacje o wartości odżywczej i składzie produktu. Na początek będzie to dotyczyło win i aromatyzowanych produktów na jego bazie.

Publikacja: 06.11.2023 13:47

Producenci alkoholi już niedługo będą musieli obowiązkowo umieszczać na opakowaniach informacje o wa

Producenci alkoholi już niedługo będą musieli obowiązkowo umieszczać na opakowaniach informacje o wartości odżywczej i składzie produktu

Foto: Adobe Stock

To rozwiązanie obejmujące całą Unię Europejską wchodzi w życie już 8 grudnia, a zgodnie z zapowiedziami Komisji Europejskiej docelowo przepisy obejmą też inne kategorie, np. mocne alkohole.

Nowe przepisy dotyczą informacji, do jakich powinien mieć dostęp konsument. Obejmą one skład i wartość odżywczą, a wszystko będzie podane w jednolity sposób. Znakowanie to będzie obligatoryjne i obejmie wszystkie wina sprzedawane w Unii Europejskiej, w tym również te wytwarzane poza nią.

Czytaj więcej

Lawina pozwów przeciwko fast foodom. Bo dania są inne niż na zdjęciach

- To rozwiązanie ma wiele zalet zarówno dla konsumentów, jak i dla branży – mówi Tomasz Głoskowski, dyrektor generalny firmy Partner Center. – Z pewnością dla nas, jako importerów jakościowych win gronowych, to doskonała wiadomość. Dzięki temu, w dodatkowym miejscu, będziemy mieli możliwość zakomunikowania klientom faktów związanych z wysoką jakością produktu oraz obalenia mitów związanych z kalorycznością. Regulacje te unormują również aspekt związany z poprawnym oznaczaniem produktów na etykiecie – dodaje.

Produkty winiarskie, które zostały wyprodukowane przed 8. grudnia, a ich etykiety nie zawierają dodatkowych danych, mogą być nadal wprowadzane do obrotu i sprzedawane bez ograniczeń, do wyczerpania zapasów. Oznacza to, że z punktu widzenia konsumentów wymiana etykiet będzie następowała stopniowo. To, czy konkretne wino stojące na półce sklepowej będzie musiało być oznakowane informacjami o składnikach i wartości odżywczej, czy też nie, jest uzależnione od tego, kiedy zostało wyprodukowane.

Czytaj więcej

Żywność bez daty przydatności na etykietach jeszcze w tym roku

  Mamy nadzieję, że nowe przepisy pomogą rozwiać wszelkie wątpliwości konsumentów – uważa z kolei Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex. – Wierzymy, że większa przejrzystość i dostępność informacji przyczyni się do podniesienia standardów jakości w całej branży i pozwoli konsumentom na dokonywanie bardziej świadomych wyborów.

Aby nie przeciążać etykiet, sięgnięto po rozwiązania, które przynosi nowoczesna technologia. Część informacji będzie bowiem dostępna poprzez środki elektroniczne, a konkretnie kod QR zamieszczony na etykiecie - po zeskanowaniu przekieruje on konsumentów do strony internetowej zawierającej więcej szczegółowych danych. Tym samym wino będzie pierwszym produktem spożywczym znakowanym w ten sposób.

To rozwiązanie obejmujące całą Unię Europejską wchodzi w życie już 8 grudnia, a zgodnie z zapowiedziami Komisji Europejskiej docelowo przepisy obejmą też inne kategorie, np. mocne alkohole.

Nowe przepisy dotyczą informacji, do jakich powinien mieć dostęp konsument. Obejmą one skład i wartość odżywczą, a wszystko będzie podane w jednolity sposób. Znakowanie to będzie obligatoryjne i obejmie wszystkie wina sprzedawane w Unii Europejskiej, w tym również te wytwarzane poza nią.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Joe Biden karze chińskie firmy. To odwet za incydent z zeszłego roku
Handel
Ukraińskie płody rolne płyną morzem do odbiorców. Maliny podbiły rynek USA
Handel
Piechocki, LPP: Nie pozwę Hindenburg Research za raport o nas w Rosji. Na razie
Handel
Wojna cenowa cieszy konsumentów, ale coraz mocniej uderza w firmy handlowe
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Handel
Ofiary wojny cenowej. Za szalone promocje ktoś w końcu zapłaci