Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA
Według stanu czytelnictwa w 2022 roku, przeprowadzonego przez Bibliotekę Narodową, przeczytanie co najmniej jednej książki (papierowej lub cyfrowej) zadeklarowało zaledwie 34% osób powyżej 15. roku życia.
Czytanie zaczyna się w domu
Naukowcy z Uniwersytetu Carleton z Ottawy w Kanadzie dzięki badaniom udowadniają, że wspólne czytanie z rodzicami w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ma silne związki z rozwojem zasobu słownictwa i umiejętnością późniejszego czytania ze zrozumieniem. Dlatego tak ważne są różnego rodzaju społeczne akcje organizacji pozarządowych, mające na celu upowszechnienie czytania z najmłodszymi i wśród najmłodszych. Na przykład jedna z nich, Fundacja Powszechnego Czytania, w ostatnich latach przeprowadziła kilka takich akcji – Supermoc Książek w Przedszkolu, czy #TataTeżCzyta.
„Rozbudzenie w dzieciach zainteresowania książką zanim pójdą do szkoły stanowi fundament ich przyszłego sukcesu. Czas poświęcony na czytanie z dziećmi jest bezcenny. Dlatego nauczyciele i nauczycielki przedszkola odgrywają tu ogromną rolę. Mogą stać się wzorami czytelników i pierwszymi przewodnikami po świecie książek” – tak Fundacja uzasadniła promocję czytelnictwa wśród przedszkolaków. Wiedza zdobyta dzięki książkom rozbudzi w młodym człowieku ciekawość świata.
Czytaj więcej
- Pracuje zespól ekspercki, który zajmuje się też uszczupleniem podstawy programowej z języka polskiego. I również przyglądają się liście lektur - powiedziała w rozmowie z "Super Expressem" minister edukacji Barbara Nowacka.