KE wszczyna dochodzenie w sprawie Apple, Mety i Google. Grożą im gigantyczne kary

Giganci cyfrowi podejrzewani są o łamanie Aktu o rynkach cyfrowych i grozi im kara do 10 procent obrotu.

Publikacja: 25.03.2024 13:08

Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za kwestię „Europa na miarę ery cyfrowej” i k

Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za kwestię „Europa na miarę ery cyfrowej” i komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager (po lewej) oraz komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton (po prawej) organizują konferencję prasową na temat dochodzeń UE w sprawie Apple, Google i Meta w ramach nowego prawa cyfrowego

Foto: AF

Pod kątem naruszeń DMA (Digital Markets Act – Aktu o rynkach cyfrowych) badana będzie działalność Alphabet (właściciel Google), Apple i Mety na rynkach Unii Europejskiej. Poinformowała o tym komisarz ds. konkurencji.

- Komisja wszczęła dziś pięć dochodzeń w sprawie braku zgodności na mocy ustawy o rynkach cyfrowych (DMA). Dotyczą one zasad Alphabet dotyczących sterowania w Google Play i własnych preferencji w wyszukiwarce Google, zasad Apple dotyczących sterowania w App Store oraz wyboru przeglądarek i zmiany ustawień domyślnych, a także „modelu płatności lub zgody” Meta. Podejrzewamy, że proponowane przez trzy firmy rozwiązania nie są w pełni zgodne z DMA. Przeanalizujemy teraz przestrzeganie przez spółki przepisów DMA, aby zapewnić otwarte i konkurencyjne rynki cyfrowe w Europie – powiedziała Margrethe Vestager, komisarz ds. konkurencji.

Informacja o wszczęciu nowego dochodzenia pojawia się raptem trzy tygodnie po tym, jak UE nałożyła na Apple karę w wysokości 1,8 mld euro za złamanie zakazu konkurencji w zakresie strumieniowego przesyłania muzyki.

Czego konkretnie dotyczy nowe dochodzenie Komisji Europejskiej w sprawie Apple, Google i Mety?

Dochodzenie dotyczy zasad obowiązujących w sklepach z aplikacjami Alphabetu i Apple (Google Play i AppStore), a które to zasady mają utrudniać twórcom aplikacji kierowanie ofert spoza Google Play i AppStore do konsumentów. Oba koncerny mają nakładać różne ograniczenia i dodatkowe opłaty utrudniające konkurencję.

Alphabet jest dodatkowo pod lupą pod kątem zapobiegania preferowania własnych usług w wynikach wyszukiwania (chodzi np. o Loty Google czy Hotele Google). Komisja Europejska obawia się, że wprowadzone przez Alphabet środki mające zapewnić zgodność wyników wyszukiwania z DMA mogą nadal dyskryminować konkurencyjne podmioty.

Czytaj więcej

iPhone jak Windows w latach 90. Apple pozwany za monopol

Z kolei Apple ma łamać zapisy DMA poprzez utrudnianie użytkownikom końcowym dostępu do alternatywnych usług niż te systemowo preinstalowane przez Apple w urządzeniach z iOS. Problem ma dotyczyć także odinstalowywania aplikacji Apple.

Kiedy zakończy się postępowanie w sprawie łamania Digital Markets Act przez technologicznych gigantów?

W przypadku Mety Komisji nie spodobał się model „płać lub wyrażaj zgodę”. KE uważa, że wybór narzucony przez Metę (zapłać albo daj zgody na wykorzystywanie danych do celów reklamowych) nie jest realnym wyborem. Komisja przygląda się także Amazonowi, który ma preferować własne produkty w serwisie Amazon (będącym serwisem typu marketplace).

Postanowiono również skierować do pięciu gigantów (Alphabet, Amazon, Apple, Meta i Microsoft) nakazy wzywające je do zachowania dokumentów mających pozwolić na ocenę przestrzegania przez nie obowiązków wynikających z DMA.

Wszczęte dziś postępowanie ma zostać zakończone w ciągu 12 miesięcy. Koncernom grożą kary do 10 procent obrotów (lub do 20 proc. w przypadku stwierdzenia recydywy). Ponadto Komisja ma w zanadrzu dodatkowe środki zaradcze, jak zmuszenie usługodawcy do sprzedaży części przedsiębiorstwa.

Pod kątem naruszeń DMA (Digital Markets Act – Aktu o rynkach cyfrowych) badana będzie działalność Alphabet (właściciel Google), Apple i Mety na rynkach Unii Europejskiej. Poinformowała o tym komisarz ds. konkurencji.

- Komisja wszczęła dziś pięć dochodzeń w sprawie braku zgodności na mocy ustawy o rynkach cyfrowych (DMA). Dotyczą one zasad Alphabet dotyczących sterowania w Google Play i własnych preferencji w wyszukiwarce Google, zasad Apple dotyczących sterowania w App Store oraz wyboru przeglądarek i zmiany ustawień domyślnych, a także „modelu płatności lub zgody” Meta. Podejrzewamy, że proponowane przez trzy firmy rozwiązania nie są w pełni zgodne z DMA. Przeanalizujemy teraz przestrzeganie przez spółki przepisów DMA, aby zapewnić otwarte i konkurencyjne rynki cyfrowe w Europie – powiedziała Margrethe Vestager, komisarz ds. konkurencji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika