Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Linie lotnicze i lotniska

Wiceprezes Ryanaira: Nie narażamy pasażerów

Fotorzepa, Guzik Piotr Piotr Piotr
Piloci, którzy ostatnio decydowali się na awaryjne lšdowania w Hiszpanii, działali całkowicie prawidłowo. Nie narażamy pasażerów na niebezpieczeństwo - tłumaczy wiceprezes Ryanaira
Hiszpańskie władze wszczęły niedawno dochodzenie przeciwko Ryanairowi, bo - ich zdaniem - naraża on na niebezpieczeństwo pasażerów, a premier Hiszpanii miał - jak donosiła prasa hiszpańska - napisać w tej sprawie list do Komisji Europejskiej. Ta zapowiedziała w poniedziałek obowišzkowš wymianę informacji o incydentach w lotnictwie pomiędzy krajami UE. Propozycję w tej sprawie KE ma zamiar przedstawić w grudniu. W niedzielę irlandzki tani przewoŸnik trzeci raz w cišgu czterech dni awaryjnie wylšdował w Hiszpanii. Podobne przypadki odnotowano także w poprzednich tygodniach i miesišcach - wtedy przyczynš było oszczędne tankowanie i ryzyko, że podczas lotu zabraknie paliwa. Cawley odniósł się do zarzutów hiszpańskiego rzšdu podczas konferencji prasowej w Katowicach. Zapowiedział, że podobne wyjaœnienia zostanš przedstawione w œrodę podczas konferencji przedstawicieli Ryanaira w Madrycie. - Zarzuty hiszpańskiego rzšdu sš nieprawdziwe. Wczoraj irlandzki urzšd lotnictwa cywilnego, który badał i analizował tę sprawę, stwierdził, że Ryanair i jego piloci działali prawidłowo, nic złego się nie stało - powiedział Cawley.
Mówišc o okolicznoœciach awaryjnych lšdowań wiceprezes Ryanaira wskazał, że w tym czasie nad Madrytem szalała burza, a samoloty przekierowywano do Walencji. Mimo to - jak powiedział - siedem maszyn innych przewoŸników wylšdowało na madryckim lotnisku. - Czy to było bezpieczne? Czy te samoloty miały wystarczajšco dużo paliwa, by dolecieć do Walencji? Dlaczego zdecydowali się wylšdować w takich warunkach? - pytał Cawley. Wyjaœnił, że trzy samoloty Ryanaira poleciały do Walencji, musiały jednak lšdować awaryjnie, bo komputery pokładowe sygnalizowały, że wylšdujš z zapasem paliwa wystarczajšcym na mniej niż 30 minut lotu. - Przepisy nakazujš, że gdy samolot lšduje z mniejszš iloœciš paliwa niż wystarczajšca na 30 minut lotu, piloci muszš zgłosić tzw. Mayday na lotnisku - tłumaczył wiceprezes. Zapewnił, że podczas lotu z Madrytu do Walencji było wiadomo, że przy lšdowaniu maszyny będš miały paliwa jedynie na ok. 30 minut lotu, stšd zgłoszenie "Mayday". Gdy samoloty wylšdowały, miały paliwa odpowiednio na 35 minut, 31 minut i 30 minut lotu, wczeœniej komputer pokładowy sygnalizował jednak, że mogło to być mniej niż 30 minut. W tej sytuacji decyzje pilotów Cawley ocenił jako całkowicie prawidłowe. - Nasi piloci zrobili to, co było od nich oczekiwane; postšpili słusznie. Raport, który był w tej sprawie przygotowany przez irlandzki i hiszpański urzšd lotnictwa cywilnego, potwierdził prawidłowoœć działania pilotów. Jutro w Madrycie ogłosimy tę informację - zapowiedział wiceprezes. Dodał, że samolot innej linii, który wówczas lšdował, miał paliwa na 14 minut lotu. Cawley dziwił się, że w tej sprawie hiszpańskie urzędy lotnicze nie interweniujš, podobnie jak w sprawie siedmiu maszyn, które lšdowały w Madrycie podczas burzy. Według wiceprezesa "niektóre osoby w œwiecie polityki w Hiszpanii nie lubiš faktu, że Ryanair jest największš liniš lotniczš w Hiszpanii; to głównie osoby zwišzane z hiszpańskim lotnictwem". Według Cawley'a hiszpańska minister transportu "nie ma pojęcia o lotnictwie, bo jest doktorem medycyny", a szefowie hiszpańskiego urzędu lotnictwa cywilnego majš odpowiadać prawnie za podawanie nierzetelnych informacji. Wiceprezes podkreœlił, że Ryanair wydaje setki milionów euro na zapewnienie bezpieczeństwa na najwyższym poziomie. - Nikt nie bierze bezpieczeństwa pasażerów bardziej serio niż Ryanair - dodaje. Wskazał, że przewoŸnik jest stale kontrolowany przez stosowne instytucje w całej Europie i nie ma nic przeciwko temu. Komentujšc pomysł KE, by wprowadzić obowišzkowš wymianę informacji o incydentach w lotnictwie pomiędzy krajami UE, wiceprezes Ryanaira ocenił, że to "strata czasu". Wskazał, że tylko w Hiszpanii rozmaitych incydentów na lotniskach jest ok. 1,2 tys. rocznie. - Rzšd hiszpański wspomina tylko o tych trzech, gdzie w rolach głównych był Ryanair - powiedział. Ryanair to obecnie największy przewoŸnik lotniczy w Europie. W tym roku zamierza przewieŸć łšcznie 79 mln pasażerów. Linia operuje na 169 lotniskach w 28 krajach. Ma 51 baz i obsługuje 1,5 tys. połšczeń.
ródło:

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL