Służbowy telefon: czy pracownik może odmówić korzystania z telefonu od pracodawcy?

aktualizacja: 15.02.2012, 11:28
Zasady korzystania ze służbowej komórki powinna określać umowa między pracodawcą a pracownikiem

Jeśli telefon komórkowy jest narzędziem pracy, to pracownik nie może odmówić jego przyjęcia

Właściciel firmy, w której pracuję, dał nam kiedyś służbowe telefony komórkowe ze sporym limitem darmowych rozmów. Teraz poinformował nas, że w ramach oszczędności limity zostały zmniejszone do 25 zł na miesiąc, a za rozmowy ponad limit będzie potrącał nam z wynagrodzeń. Zastanawiam się, czy pracodawca ma prawo obciążać nas kosztami wszystkich połączeń, niezależnie od tego, czy dzwonimy w sprawie służbowej czy prywatnej? Czy w takiej sytuacji mogę zwrócić służbowy telefon lub nie odbierać go po godzinach pracy? - pyta czytelnik.

Telefon komórkowy może być dla pracownika nie tylko pozapłacowym świadczeniem, ale również narzędziem pracy. Wtedy odmowa wykorzystywania go w pracy może być źle przyjęta. Z drugiej strony pracodawca nie może wymagać, by pracownik z własnej kieszeni pokrywał koszty eksploatacji telefonu używanego w celach służbowych.
Kodeks pracy nie reguluje kwestii korzystania przez pracownika ze sprzętu służbowego, również telefonu. Reguły takie powinna określać umowa między pracownikiem a pracodawcą lub wewnątrzfirmowy regulamin. Oba dokumenty muszą być zgodne z prawem pracy i innymi przepisami. Pracodawca może zakazać wykorzystywania telefonu do celów prywatnych i  uprzedzić o możliwości przeprowadzenia kontroli przestrzegania tego zakazu. Taka kontrola nie może być jednak permanentna, a sposób jej przeprowadzenia musi wynikać z uzasadnionej potrzeby.Jeśli pracodawca nie zakazał prywatnych połączeń, umowa lub regulamin powinny przewidywać zasady rozliczania ich kosztów. Im bardziej precyzyjnie, tym lepiej.  Szef może zastrzec, że będzie domagał się zwrotu kosztów prywatnych połączeń pracownika, ale nie ma prawa domagać się od niego zgody in blanco na potrącanie należności z tego tytułu. Potwierdził to Sąd Najwyższy w uchwale z 1994 r. (syng. I PZP 41/94). Potrącanie  kosztów prywatnych rozmów każdorazowo powinno się odbywać na podstawie pisemnej zgody pracownika składanej po przedłożeniu mu faktur i billingów od operatora. Pracodawca i pracownik mogą się także umówić na limit rozmów, za które zapłaci firma. Warto wtedy jednoznacznie ustalić, jak ma postąpić pracownik, gdy ten limit zostanie już wyczerpany, a mimo to zaistnieje potrzeba wykonania służbowego telefonu (np. klient poprosi o oddzwonienie).
Żródło: rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych". Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE