Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Styl życia

Nowoczesne choinki

materiały prasowe
W Goethe-Institut w Warszawie i w Krakowie trwa wystawa niekonwencjonalnych pomysłów na świąteczną choinkę
Twórcami 30 zaskakujących prac - zabawnych, prowokujących lub szokujących - są niemieccy artyści i designerzy. Nic dziwnego, że pomysł narodził się w Niemczech, w końcu bożonarodzeniowa choinka wywodzi się z tradycji germańskiej. Projektodawcami projektu są dwaj młodzi designerzy z Karlsruhe - Johannes Marmon i Johannes Müller (założyciele studia jjoo design). Wpadli na pomysł artystycznej interpretacji świątecznego drzewka w 2004 roku, jeszcze gdy byli studentami Wyższej Szkoły Designu. Do udziału w projekcie zaprosili szerokie grono twórców. Każdy mógł dać upust własnym emocjom i skojarzeniom z choinką. Odezwali się fani i krytycy. Jedni manifestowali radość, inni wyrażali dystans do choinki i świąt. Idea designerskiego drzewka połączyła jednych i drugich. Tak spodobała się wszystkim, że wystawy zaczęto organizować w Karsruhe co roku. Kolekcja rozrosła się. W Warszawie i Krakowie oglądamy najlepsze projekty, wybrane z siedmiu corocznych edycji.
Wiele z nich ujmuje poczuciem humoru autora. Najzabawniejsza choinka Sebastiana Herknera powstała z... wystrzyżonej szczotki do zamiatania. Bywa, że humor łączy się z ironią, gdy artyści chcą zwrócić uwagę na komercjalizację świąt Bożego Narodzenia. Np. Sebastian Cremers stworzył plakat z choinką złożoną z markowych podpisów - od Barbie i LEGO do VOLVO, czy CARTIERA. To znakomita synteza naszych marzeń i wysiłków firm, by bożonarodzeniowa gorączka prezentów generowała zysk. „Oh, choinka" - taki tytuł nosi wystawa, pokazująca, że kreatywne pomysły są niewyczerpane i odświeżają utrwalony kanon. - Bożonarodzeniowa choinka - mówią Marmon i Müller - bywa pogańska i chrześcijańska, można ją spotkać w supermarketach i na bożonarodzeniowych jarmarkach; symbolizuje dostatek i komercję, stoi w prywatnych domach i na publicznych placach od Sztokholmu do Kapsztadu i Miami; różne punkty widzenia nadają jej nowy wygląd. Prezentowane na wystawie choinki zaskakują pomysłowością. Bywają z zapałek, zielonych i czerwonych ostrych papryczek, słomek do napojów i butelki coca-coli albo z  sylwestrowych kieliszków, wypełnionych białym i czerwonym winem... Wszystkie te obiekty po raz pierwszy prezentowane są za granicą – w 25 Instytutach Goethego, m.in. w Paryżu, Montrealu, Abu Dhabi. Wystawa czynna w Warszawie do  23.12, w Krakowie do 16.12
Źródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL