Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Styl życia

Nowoczesne choinki

materiały prasowe
W Goethe-Institut w Warszawie i w Krakowie trwa wystawa niekonwencjonalnych pomysłów na œwištecznš choinkę
Twórcami 30 zaskakujšcych prac - zabawnych, prowokujšcych lub szokujšcych - sš niemieccy artyœci i designerzy. Nic dziwnego, że pomysł narodził się w Niemczech, w końcu bożonarodzeniowa choinka wywodzi się z tradycji germańskiej. Projektodawcami projektu sš dwaj młodzi designerzy z Karlsruhe - Johannes Marmon i Johannes Müller (założyciele studia jjoo design). Wpadli na pomysł artystycznej interpretacji œwištecznego drzewka w 2004 roku, jeszcze gdy byli studentami Wyższej Szkoły Designu. Do udziału w projekcie zaprosili szerokie grono twórców. Każdy mógł dać upust własnym emocjom i skojarzeniom z choinkš. Odezwali się fani i krytycy. Jedni manifestowali radoœć, inni wyrażali dystans do choinki i œwišt. Idea designerskiego drzewka połšczyła jednych i drugich. Tak spodobała się wszystkim, że wystawy zaczęto organizować w Karsruhe co roku. Kolekcja rozrosła się. W Warszawie i Krakowie oglšdamy najlepsze projekty, wybrane z siedmiu corocznych edycji.
Wiele z nich ujmuje poczuciem humoru autora. Najzabawniejsza choinka Sebastiana Herknera powstała z... wystrzyżonej szczotki do zamiatania. Bywa, że humor łšczy się z ironiš, gdy artyœci chcš zwrócić uwagę na komercjalizację œwišt Bożego Narodzenia. Np. Sebastian Cremers stworzył plakat z choinkš złożonš z markowych podpisów - od Barbie i LEGO do VOLVO, czy CARTIERA. To znakomita synteza naszych marzeń i wysiłków firm, by bożonarodzeniowa goršczka prezentów generowała zysk. „Oh, choinka" - taki tytuł nosi wystawa, pokazujšca, że kreatywne pomysły sš niewyczerpane i odœwieżajš utrwalony kanon. - Bożonarodzeniowa choinka - mówiš Marmon i Müller - bywa pogańska i chrzeœcijańska, można jš spotkać w supermarketach i na bożonarodzeniowych jarmarkach; symbolizuje dostatek i komercję, stoi w prywatnych domach i na publicznych placach od Sztokholmu do Kapsztadu i Miami; różne punkty widzenia nadajš jej nowy wyglšd. Prezentowane na wystawie choinki zaskakujš pomysłowoœciš. Bywajš z zapałek, zielonych i czerwonych ostrych papryczek, słomek do napojów i butelki coca-coli albo z  sylwestrowych kieliszków, wypełnionych białym i czerwonym winem... Wszystkie te obiekty po raz pierwszy prezentowane sš za granicš – w 25 Instytutach Goethego, m.in. w Paryżu, Montrealu, Abu Dhabi. Wystawa czynna w Warszawie do  23.12, w Krakowie do 16.12
ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL