Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Finanse

Chiński Covec chce wydać w Polsce 5 mld euro

Do prezydent Warszawy i Cezarego Grabarczyka, ministra infrastruktury, w tym miesišcu trafiły pisma, w których firma wyraziła chęć wzięcia udziału w projektach wymagajšcych nie tylko wykonania, ale i finansowania
Fotorzepa, Raf Rafał Guz
Chińczycy zamierzajš zainwestować u nas ponad 20 mld zł. Chcš zbudować i zarzšdzać m.in. trasš A2 z Warszawy do wschodniej granicy czy metrem warszawskim. Dotychczas koncerny z Państwa Œrodka wydały w Polsce zaledwie ok. 160 mln złotych
    – Covec (inaczej China Overseas Engineering Group – red.) dostał zielone œwiatło, by zainwestować w Polsce 5 mld euro w infrastrukturę transportowš. Tych pieniędzy może być więcej – mówi Marek Frydrych, dyrektor wykonawczy Sunningwell International, reprezentujšcy w Polsce m.in. firmę Covec.
Jak dodaje, Covec, który w Polsce buduje dwa odcinki trasy A2 między Łodziš a Warszawš, szuka kolejnych możliwoœci. Jest zainteresowany zrealizowaniem w Polsce dużych inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Do prezydent Warszawy i Cezarego Grabarczyka, ministra infrastruktury, w tym miesišcu trafiły pisma, w których firma wyraziła chęć wzięcia udziału w projektach wymagajšcych nie tylko wykonania, ale i finansowania. Deklaruje chęć wybudowania drugiej linii metra od stacji Wileńska i z centrum na Bemowo, budowy trasy A2 z Warszawy do wschodniej granicy czy autostrady A1 z Tuszyna do Częstochowy. – Pismo mówi o propozycji realizacji co najmniej dwóch dużych projektów infrastrukturalnych w formule zaprojektuj – wybuduj – sfinansuj – przyznaje Teresa Jakutowicz, szefowa biura prasowego resortu infrastruktury. Budowa A2 na wschód od Warszawy to koszt ok. 4 – 5 mld zł, inwestycja w ok. 120-km odcinek A1 między Tuszynem a Częstochowš szacowana jest na 3,5 mld zł. Budowa południowej obwodnicy Warszawy pochłonie ok. 1 – 2 mld zł. Resort infrastruktury nie przesšdza losów dalszej współpracy z chińskimi firmami. – Rzšd Polski uznaje PPP za jeden ze sposobów na budowę nowych dróg, powinno ono uzupełniać inwestycje realizowane z finansów publicznych. Jest  zapisane jako osobny model finansowania infrastruktury w rzšdowym programie budowy dróg ze stycznia – mówi „Rz" Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za drogi. – Zanim podejmiemy decyzję o rozpoczęciu kolejnego projektu z partnerem prywatnym, musimy mieć pewnoœć, że nie zwiększy to naszego długu publicznego. Obecnie konsultujemy takie rozwišzania z bankami, w tym Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju. Obie instytucje majš doœwiadczenie w realizacji inwestycji w ramach PPP, tak by były one neutralne dla długu publicznego. Jeszcze w tym roku podejmiemy decyzję, czy uruchamiamy kolejny projekt PPP, jeżeli tak, będziemy rozmawiać ze wszystkimi chętnymi – podsumowuje Stępień. Chińskich inwestycji – jak na ekspansję zagranicznš tego państwa – jest w Polsce niewiele. W 2009 roku Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych zdołała sfinalizować tylko pięć projektów, w dodatku niewielkiej wartoœci: firmy Compal Europe, Victory, Dallan Talent Gift, Dong Guang oraz Loyal Chemical zadeklarowały w sumie nakłady wielkoœci 38 mln euro. W roku ubiegłym agencja sfinalizowała jedynie trzy inwestycje. Dopiero w tym roku aktywnoœć chińskich firm jest bardziej widoczna. Pierwsza transakcja została już zaklepana: ćwierć miliarda złotych warta jest sprzedaż cywilnej częœci Huty Stalowa Wola chińskiemu koncernowi LiuGong. Chińczycy rozpoczęli uzgadnianie pakietu gwarancji socjalnych dla załogi. LiuGong ma w planach stworzenie w podkarpackiej firmie centrum produkcji ciężkich maszyn budowlanych na Europę i USA. Trwajš też obiecujšce rozmowy z Sany: ten należšcy do największych na œwiecie producentów maszyn budowlanych koncern chciałby wybudować fabrykę pod Warszawš. W wartym 150 mln zł zakładzie znalazłoby zatrudnienie pół tysišca osób. Z kolei koncern Shanghai Electric przymierza się do produkcji w Polsce urzšdzeń do elektrowni wiatrowych. Chińczyków najbardziej interesujš tradycyjne dziedziny: infrastruktura, przemysł chemiczny oraz maszynowy. Obok nich mogš się także pojawić zaawansowane projekty  hi-tech. Przykladem jest NucTech Company, œwiatowy lider w produkcji skanerów wykorzystujšcych technikę nuklearnš do przeœwietlania (pojazdów, kontenerów czy przesyłek pocztowych), który wykłada 25 mln euro na budowę zakładu w Kobyłce, pierwszego poza Chinami.

Falstart na torach

W połowie 2009 r. odbyły się polsko-chińskie rozmowy rzšdowe o wejœciu na polski rynek modernizacji torów firmy China Railway Engeering. Miała ona startować w przetargach z należšcym do PKP Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury. Ze współpracy nic nie wyszło. Jak wynika z nieoficjalnych informacji, obie firmy chciały pełnić rolę liderów w konsorcjum. Strona chińska wcišż deklaruje chęć budowy kolei dużych prędkoœci w Polsce. Jeszcze w tym roku jednak ma się szansę sfinalizować polsko-chińska współpraca przy produkcji wagonów kolejowych. PKP Cargo i chiński producent wagonów Jinan Railway Vehicles Equipment w połowie zeszłego roku powołały CNR Cargo Wagon (majš po 50 proc. udziałów). Spółka ma produkować tabor kolejowy na Europę.  —z.l.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL