Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Ekonomia

Personalizacja króluje

EAST NEWS
Jak pogodzić kult marki z chęciš wyróżnienia się w tłumie? Koncerny znalazły na to sposób. To coraz bardziej popularna personalizacja produktów
Aby mieć oryginalnš koszulkę, wystarczy puœcić wodze wyobraŸni. Firmy, których działalnoœć kwitnie w Internecie, wykonajš niemal każde zlecenie. Nadruk możemy zamówić także na poduszkach, bluzach czy podkładkach pod mysz. Żyłę złota w modzie na bycie oryginalnym dostrzegli także œwiatowi giganci, którzy swojš potęgę zbudowali na masowych produktach. – Konsumenci szukajš możliwoœci wyróżnienia się i jednoczeœnie chcš otaczać się markami, które inni znajš – mówi Piotr Ruszak, senior communication manager z firmy Starcom.
Zataczajšcš coraz szersze kręgi personalizację dostrzegła niemiecka firma Nike – jeden z najbardziej znanych producentów odzieży sportowej na œwiecie. Na jej stronie internetowej można zaprojektować np. własnš, niepowtarzalnš parę butów. • Personalizacja dociera do coraz większej liczby branż, także na rynek żywnoœci. W lutym Kraft Foods, właœciciel m.in. marki czekolad Milka i kawy Jacobs, wprowadził na amerykański rynek niewielkie saszetki z koncentratem nadajšcym smak wodzie. Nazwał je MiO, z włoskiego „mój". Firma nie ukrywa, dla kogo zrobiła ten produkt. Sš to młodzi ludzie w wieku 19 – 39 lat, którzy zaprojektowali już własne buty, stworzyli własnš listę piosenek na iPodzie i nagrali swoje ulubione programy na TiVo. Na dostosowywanie oferty do potrzeb konsumentów decydujš się najczęœciej firmy chcšce uchodzić za liderów innowacji. – Personalizacja produktów to możliwoœć wybicia się na tle konkurencji – mówi Bartłomiej Juszczyk, dyrektor generalny agencji Marketingu Zintegrowanego z Grupy Adweb. Zdaniem Marka Staniszewskiego, wiceprezesa firmy Young & Rubicam jej atutem jest także możliwoœć uzyskiwania przez firmy wyższej marży. Koszty produkcji zindywidualizowanych produktów nie muszš być bowiem wcale automatycznie wyższe od tych zwišzanych z towarami masowymi. • – Dostosowywanie produktów masowych i usług do potrzeb indywidualnych nabywców to trend nasilajšcy się od póŸnych lat 90. – wyjaœnia Marek Staniszewski. Wskazywanym przez niego przykładem personalizacji usług sš produkty finansowe łšczšce np. kredyt i ubezpieczenie czy dostosowujšce warunki spłaty do możliwoœci i potrzeb finansowych klienta. – Względnie łatwo jest również spersonalizować usługi telekomunikacyjne, wprowadzajšc indywidualne programy taryfowe czy pakiety konfiguracyjne dla odbiorców telewizji cyfrowych – mówi Staniszewski. Na podobnych zasadach działajš także firmy specjalizujšce się w prawidłowym żywieniu i odchudzaniu. Ich zagłębiem sš Stany Zjednoczone. Do Polski z tej branży dotarła już firma Nature House, która przygotowuje indywidualne plany dietetyczne. Holendrzy wymyœlili natomiast projekt Lunch4Kids, który pomaga walczyć z otyłoœciš wœród dzieci. Rodzice zamawiajš posiłek, który każdego ranka dostarczany jest do wskazanej przez nich szkoły. Do akcji włšczyli się tacy giganci jak Danone i Unilever. Lunch4Kids nie powstałby, gdyby nie Internet. – Rozwój nowoczesnych technologii oraz upowszechnienie dostępu do Internetu przyczyniajš się do rosnšcej popularnoœci spersonalizowanych rozwišzań – uważa Staniszewski. Zresztš sam Internet jest ich kopalniš. Przykładem jest chociażby iGoogle. W kilkadziesišt sekund możemy stworzyć własnš stronę startowš najpopularniejszej przeglšdarki internetowej. Oryginalna może być nie tylko zawartoœć naszych komputerów. Wyróżnienie się w tłumie umożliwiajš także limitowane edycje notebooków. Na poczštku roku na taki krok zdecydowała się firma HP. Rekordy popularnoœci, także w Polsce, bijš ostatnio bransoletki LiLou. Wszystkie wyglšdajš podobnie: sznurki z zawieszkš. Jednak to zamawiajšcy wybiera, jaki napis się na niej znajdzie. – W tym wypadku mamy do czynienia z markš, którš wykreował sam koncept personalizacji produktu – wskazuje Agnieszka Kępińska-Sadowska, rzeczniczka Kraft Foods. Konsumenci mogš także decydować o tym, jak będš wyglšdać produkty luksusowe. Furorę robi biżuteria duńskiej firmy Pandora. Umożliwia ona tworzenie np. własnych bransoletek z zawieszek, których cena zaczyna się w Polsce od ok. 100 zł. • Znawcy marek sš przekonani, że personalizacja będzie zyskiwać na znaczeniu także w Polsce. – Jej dalszy rozwój jest nieunikniony, m.in. ze względu na bogacenie się społeczeństwa – mówi Bartłomiej Juszczyk. Przybywać będzie także firm, które angażujš konsumentów do współtworzenia produktów. W 2010 r. grupa Maspex, czołowa firma spożywcza w Europie Œrodkowej, już po raz kolejny umożliwiła konsumentom współtworzenie opakowań i smaków napojów Tymbark. W ubiegłym roku także francuski Danone pierwszy raz pozwolił Polakom wybrać dwa smaki deseru Fantasia, które następnie wprowadził do sklepów. Na podobny krok zdecydowała się należšca do PepsiCo firma Frito Lay, producent chipsów Lay's. Zorganizowała konkurs na nowy smak. Jury wybrało cztery, m.in. krewetki po tajsku. Na dłużej do oferty Frito Lay trafi ten smak, który będzie sprzedawał się najlepiej. Producent chipsów nie ukrywa, że gra toczy się o lojalnoœć konsumentów. – To, że klient ma wpływ na ostateczny wyglšd produktu, a także może uwzględnić swoje upodobania i wymagania, sprawia, że staje się on jeszcze wierniejszym odbiorcš marki – tłumaczy Bartłomiej Juszczyk.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL