Hegemonia w sieci

aktualizacja: 10.02.2010, 01:00
Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

Rozmowa: Krzysztof Urbanowicz, szef firmy Mediapolis

[b]Rz: Jakie konsekwencje dla polskiego Internetu miałoby przejęcie Naszej-Klasy przez Naspers, właściciela Gadu-Gadu i Allegro?[/b]
[b]Krzysztof Urbanowicz:[/b] Dominacja finansowa Naspers w naszej sieci, która już jest faktem, stałaby się absolutna. Kwestią otwartą jest, jak przełożyłoby się to na produkty. Na razie Allegro i GG nie zostały ze sobą zintegrowane. Wydaje się, że Naspers nie ma w tej kwestii jasnej strategii. Być może firma odkłada te decyzje na później, skupiając się na bieżących przejęciach. Jednak nawet bez Naszej-Klasy w swoim portfelu Naspers mógłby już teraz narzucać zasady gry na polskim rynku.
[b]Nasza-Klasa, Allegro i witryny GG mają łącznie 28 mln użytkowników. Jak Naspers może to wykorzystać finansowo?[/b]
Grupy użytkowników tych serwisów w dużym stopniu zachodzą na siebie, wiele osób używa ich wszystkich jednocześnie. Jeśli Naspers będzie potrafił spieniężyć tego samego użytkownika kilka razy, przy okazji zakupów w sieci na Allegro, w czasie szukania znajomych na Naszej-Klasie czy podczas rozmów przez GG, będzie to finansowy majstersztyk.
[b]Za ile może zostać sprzedana Nasza-Klasa? Nieoficjalne doniesienia mówią, że dwa lata temu za 62 proc. portalu zapłacono 92 mln dol., co daje wycenę niecałych 150 mln dol. za całą spółkę.[/b]
Myślę, że w grę wchodzą podobne pieniądze. Wycena jest dokonywana na podstawie spodziewanych przyszłych przychodów, a nie realnej wartości firmy. Mam wrażenie, że do pewnego stopnia mamy do czynienia z sytuacją podobną jak przed dziesięcioma laty podczas pierwszej tzw. bańki internetowej, kiedy wartość internetowych przedsięwzięć nie zawsze miała związek z ich obecnymi przychodami.

POLECAMY

KOMENTARZE