Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Film

Obrazy wyobraźni

Tomasz Bagiński
Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski
Festiwal Fe Fest 09 był wielkim œwiętem twórców małych form
Czterodniowy Festiwal Filmoteki Europejskiej w Warszawie zaprezentował wiele wybitnych osišgnięć w animacji i filmie eksperymentalnym, udowadniajšc, jak bardzo awangarda interesuje się tym rodzajem kina. Tomasz Bagiński osobiœcie prezentował nowe produkcje studia Platige Image, w większoœci wykorzystujšce modę na historię, ale adresowane do ludzi młodych. Pokazał m.in. robocze materiały do „Animowanej historii Polski”, filmu powstajšcego na Expo 2010 w Szanghaju. – W oœmiu minutach zamierzamy zawrzeć 1000 lat dziejów Polski, opowiadajšc o nich w stylistyce komiksu i gier komputerowych – mówi Bagiński. [wyimek]Wszystko jest dozwolone w kinie współczesnych eksperymentów [/wyimek]
Studio realizuje także film do albumu muzycznego „39/89. Zrozumieć Polskę” Łukasza L.U.C. Rostkowskiego „o półwieczu Polski i tytanicznym narodzie”, zakończony przemówieniem Wałęsy. A dla Muzeum Powstania Warszawskiego – rekonstrukcję „Przelotu nad zburzonš Warszawš” opartš na zdjęciach wojennych. No i największy, pełnometrażowy „Hardkor 44” – wizję powstania warszawskiego w konwencji science fiction, w której dobro walczy ze złem. W blokach tematycznych „Muzyka”, „Lalka” i „Literatura” również nie brakowało filmów znanych twórców, takich jak oscarowe „Tango” Zbigniewa Rybczyńskiego czy „Łagodna” Piotra Dumały według opowiadania Fiodora Dostojewskiego albo prezentacje kultowych twórców œwiatowej animacji braci Quay. Ich „Ulica krokodyli” była lalkowš interpretacjš prozy Brunona Schulza, a „Inventorium œladów” – animowanym dokumentem inspirowanym biografiš Jana Potockiego, autora „Rękopisu znalezionego w Saragossie”, z muzykš Krzysztofa Pendereckiego. Œwietne dopełnienie eksperymentów w kinie stanowiły pokazy nagrodzonych filmów z najważniejszych europejskich przeglšdów: Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Annency, organizowanego od 50 lat, z londyńskiego onedotzero, przedstawiajšcego elektroniczne obrazy z pogranicza sztuki i reklamy, Imaginy, współorganizowanej przez Francję i Monako, skupionej na wideoklipach i cyfrowej reklamie, oraz austriackiej Prix Ars Elektroniki, specjalizujšcej się w animacji komputerowej. Nie zabrakło też filmów z prestiżowych przeglšdów polskich – Biennale Sztuki Mediów WRO we Wrocławiu i Festiwalu Animator w Poznaniu. Fe Fest 09 przekonywał, że w kinie eksperymentalnym wszystko jest dozwolone. Kreskówki czy animacja lalkowa istniejš dziœ na równych prawach z komputerowymi efektami specjalnymi. O tym, czy powstanie dzieło, przesšdza nie technika, ale twórcza wyobraŸnia.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL