Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
|
  • Warszawa
  • Białystok
  • Bydgoszcz
  • Gdańsk
  • Kalisz
  • Katowice
  • Kielce
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Toruń
  • Wrocław
  • Zielona Góra
Tutaj jesteś: rp.pl » Wiadomości » Kultura » Telewizja

Telewizja

Rosja miłosierna, czyli sąd nad Czeczenem

Rafał Świątek 02-03-2009, ostatnia aktualizacja 02-03-2009 06:50
źródło: Materiały Promocyjne
źródło: Materiały Promocyjne
źródło: Materiały Promocyjne

Dziś wieczorem w TVP Kultura premiera „Dwunastu” Nikity Michałkowa. Warto obejrzeć remake klasycznego dramatu sądowego Sidneya Lumeta, by zrozumieć myślenie Rosjan o prawie, państwie i polityce. Film ma wejść do polskich kin, ale dopiero pod koniec roku.

W „Dwunastu gniewnych ludziach” — amerykańskim oryginale z 1957 roku — Sidney Lumet pokazał obrady przysięgłych, którzy mieli zadecydować o winie lub niewinności młodego Latynosa, oskarżonego o zamordowanie ojca. Michałkow wykorzystuje schemat fabularny zastosowany przez Lumeta. Tyle, że w jego filmie dwunastu mężczyzn musi podjąć jednomyślną decyzję w sprawie czeczeńskiego nastolatka, który rzekomo zabił ojczyma, rosyjskiego żołnierza. Na początku sprawa wydaje się oczywista — chłopak jest mordercą. Tytułowi mężczyźni chcą szybko wydać skazujący wyrok, by zająć się własnymi sprawami. I tylko jeden z nich głosuje przeciw. Nakłania pozostałych do przedyskutowania dowodów, zweryfikowania hipotez i zeznań świadków dotyczących zabójstwa.

W dramacie Lumeta zażarta debata między przysięgłymi prowadziła do ostatecznego triumfu prawdy i sprawiedliwości. Ale u Michałkowa te kwestie mają znaczenie drugorzędne.

„To przecież człowiek, a my tak po prostu podnosimy ręce” — mówi jeden z przysięgłych o Czeczenie, gdy pozostali głosują, by go skazać. „Powinniśmy się choćby zastanowić, porozmawiać” — dodaje. Chce za wszelką cenę zwrócić uwagę na wartość ludzkiego istnienia. Apeluje do zgromadzonych o okazanie oskarżonemu współczucia. Obrady zamieniają się więc w dyskusję o potrzebie stosowania w życiu zasady miłosierdzia, która w „Dwunastu” Michałkowa staje się ważniejsza niż normy prawne.

Dla zachodniego widza takie przesłanie stoi w sprzeczności z regułami demokratycznego państwa prawa. Ale rosyjska mentalność jest inna. „Żaden Rosjanin nie będzie przestrzegał prawa, bo jest nudne i martwe” — mówi z rozbrajającą szczerością jeden z bohaterów. Ważne okazują się osobiste znajomości, bliski kontakt z drugim człowiekiem. Wtedy można pogadać, wypłakać się, wyznać własne winy.

Zarysowana przez Michałkowa sytuacja ma także wymiar symboliczny. Debata przysięgłych o Czeczenie i zabitym Rosjaninie jest wyraźną metaforą stosunków czeczeńsko-rosyjskich zaognionych wojną. Reżyser przeplata sceny z obrad retrospekcjami z konfliktu zbrojnego. Sens tego zabiegu staje się zrozumiały, gdy prowadzący obrady przysięgły (w tej roli sam Nikita Michałkow) stawia karkołomny wniosek – uznajmy niewinnego Czeczena winnym dla jego własnego dobra! Ocalimy go przed niebezpieczeństwami życia na wolności! W ten sposób niewola zostaje w „Dwunastu” utożsamiona z opiekuńczym gestem wobec samotnego i bezbronnego chłopca. Mam wrażenie, że Michałkow sugeruje, żeby widzowie podobnie spojrzeli na politykę Rosji na Kaukazie. Z jednej strony nasze państwo jest agresorem — przyznaje reżyser. Jednak z drugiej, może być opiekunem, gwarantem bezpieczeństwa dla niespokojnej republiki. Pokazując zabitych po obu stronach frontu Michałkow chce, by nie patrzeć na stosunki Rosji i Czeczenii jak na relację kata i ofiary. Apeluje, by dostrzec cierpienie obu stron konfliktu.

Nachalna symbolika „Dwunastu”, podsuwane przez reżysera tropy interpretacyjne mogą wywoływać sprzeciw, ale dla polskiego widza film jest lekturą obowiązkową. Pokazuje sposób myślenia Rosjan o własnym państwie i roli jaką powinno odgrywać w świecie. Naprawdę wciągający seans.

"Dwunastu" - TVP Kultura; pon. godz. 20.00

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Tu nas znajdziesz: DO GÓRY
Zamknij

Przeczytaj też: >>

Popularny serial „Telefon 110“ o realiach polsko-niemieckiego pogranicza

Na fabułę popularnego kryminalnego serialu telewizyjny „Polizeiruf 110” / „Telefon 110” składać się będą epizody z polsko-niemieckiego pogranicza. To novum, o którym informują niemieckie dzienniki. >>
common