Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Linie lotnicze i lotniska

Lotnisko Modlin prosi o pomoc

Fotolia
Podwarszawskie lotnisko uważa, że może się rozwijać mimo budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tak jak inne lotniska regionalne chce zainwestować w infrastrukturę, ale potrzebuje do tego zgody Polskich Portów Lotniczych
Walczšc o przyszłoœć, zarzšd modlińskiego portu przygotował dwa scenariusze rozwoju. Obydwa zakładajš dofinansowanie obligacjami. W pierwszym wariancie, w którym Polskie Porty Lotnicze (majšce 30 procent akcji lotniska) godzš się na wsparcie, ich wartoœć sięgnęłaby 60 mln złotych. W drugim wariancie - uwzględniajšcym sprzeciw tego akcjonariusza - 20 mln złotych. Lotnisko podaje, że jeœli uda mu się zrealizować plan z inwestycjami za 60 mln złotych, w cišgu nieco ponad czterech lat liczba jego pasażerów wzrosłaby do prawie 5 mln, a jeœli port będzie dysponował jedynie œrodkami na odtworzenie infrastruktury, czyli np. nie byłoby możliwoœci rozbudowy terminala, liczba pasażerów rosłaby powoli i w tym samym czasie wyniosłaby niespełna 3,5 mln. W obydwu scenariuszach do roku 2020 port w Modlinie będzie generował straty, od 3,9 do 4,5 mln złotych. Zastrzyk pieniędzy przyczyni się jednak - zdaniem władz lotniska - do szybszego wypracowania zysków. Przy większym wsparciu w 2020 roku lotnisko zarobiłoby 19 mln złotych, a przy mniejszym - 188 tysięcy złotych. Port nie podaje jednak, na jakiej podstawie wykonał te wyliczenia.
Jak powiedział „Rzeczpospolitej" prezes portów Mariusz Szpikowski, finansowe wsparcie dla Modlina, z którego operuje tylko jeden przewoŸnik, mogłoby zostać uznane przez Komisję Europejskš za niedozwolonš pomoc publicznš. Szpikowski nie ukrywał też, że nie będzie wydawał pieniędzy na jednostkę, która - choć zależna od PPL - nie chce udostępnić jej swoich strategicznych informacji finansowych. – Sytuacja w Modlinie jest patowa i wszystkim wymknęła się spod kontroli. Winny jest brak strategii dla transportu lotniczego w Polsce – uważa Adrian Furgalski, wiceprezes Grupy Doradców Gospodarczych TOR. Przypomina, że Polskie Koleje Państwowe zaplanowały podcišgnięcie torów do mazowieckiego lotniska, a droga ekspresowa S7 jest już tak zaplanowana, że możliwy będzie szybki dojazd do lotniska z Warszawy. – Niestety, nawet planowane 3,5 mln pasażerów przy tak niskich przychodach operacyjnych nie utrzyma tego portu, a małe sš szanse, że przeniosš się tam czartery z Lotniska Chopina. Taka polityka doprowadzi do upadku lotniska – ocenia. Przy tym, jego zdaniem,  sytuacja wcale nie jest bez wyjœcia. Do Modlina mogłaby bowiem latać także linia, nie tylko Ryanair. Tyle, że musiałaby dostać takie same warunki jak Irlandczycy. - Do tego czasu Modlin musi wytrzymać finansowo – ocenia Furgalski. Jak mówi, Modlin, który już jest znany w Europie, nawet po otwarciu CPK miałby rację bytu. Zresztš większoœć polskich lotnisk regionalnych ma szansę na rozwój, nawet wówczas, gdy częœć pasażerów odbierze im Centralny Port Komunikacyjny. Pierwszy samolot ma wylšdować na nowym lotnisku dopiero w 2027 roku. Potężne, sięgajšce miliarda złotych, inwestycje w cišgu 20 lat przewiduje lotnisko w Krakowie, które w tym roku odprawi ponad 5 mln pasażerów. Bo to miasto jest nie tylko wielkš atrakcjš turystycznš, ale też centrum biznesu. Inwestujš lotniska w Gdańsku (40 mln złotych w 2017), w Katowicach i we Wrocławiu (100 mln w latach 2015–2017), także Szczecin, Rzeszów i Lublin, gdzie w 2018 roku na rozbudowę zostanie wydanych 15 mln złotych. Wszystkie te porty liczš na silny ruch regionalny. Już teraz roœnie on w dwucyfrowym tempie. Sebastian Goœciniarek, ekspert lotniczy BBSG: Analiza przygotowana przez lotnisko w Modlinie to dramatyczna próba zwrócenia na siebie uwagi udziałowców, zwłaszcza PPL, przeciwnego w obecnych warunkach inwestycjom w podwarszawskim porcie. Opór PPL ma uzasadnienie, bo podpisanie się pod zadłużeniem na 60 mln złotych jest poważnym obcišżeniem dla budżetu firmy, a plany rozwojowe Modlina wišżš się z dużym ryzykiem. Scenariusze na przyszłoœć modlińskiego portu sš nie do końca jasne. Skšd w latach 2019-2020 miałby nastšpić tak gwałtowny wzrost przychodów i pasażerów? Jeœli jest szansa na pozyskanie wówczas kolejnego przewoŸnika, to dlaczego nie ma o tym jakiejkolwiek informacji? Jak na razie Modlin „wisi" na Ryanairze.
ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL