Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Rekordowy rok dla Heathrow i Gatwick

Samolot podchodzšcy do lšdowania na Heathrow
Bloomberg
Dwa największe lotniska Wielkiej Brytanii w 2014 roku obsłużyły rekordowo dużš iloœć pasażerów.

Przez Heathrow przewinęło się 73,4 mln pasażerów, natomiast przez Gatwick - 38 mln osób.

Oba lotniska stawiajš na dalszy rozwój i rozbudowę - każde twierdzi, że potrzebuje dodatkowego pasa.

Od 2012 roku rzšdowa komisja Howarda Daviesa zastanawia się jak rozbudować londyńskie porty lotnicze. Ostateczny raport komisji ma zostać opublikowany dopiero latem 2015 r.

Zarzšdy obu lotnisk wcišż lobbujš na rzecz budowy nowego pasa właœnie na ich lotnisku, a komisja zastanawia się nad trzema wariantami: wydłużeniem jednego z istniejšcych pasów na Heathrow; budowa nowego, trzeciego pasa na Heathrow lub budowa drugiego pasa na Gatwick. Co najmniej jeden nowy pas startowy musi powstać do 2030 r.

Akceptacji nie zyskał pomysł budowy całkiem nowego lotniska na Isle of Grain w ujœciu Tamizy. Pomysłodawcš jego budowy jest obecny burmistrz Londynu Boris Johnson, który poczštkowo chciał nawet by nowe lotnisko powstało na sztucznej wyspie w ujœciu Tamizy. Komisja uznała, że "wyspa Borisa" byłaby zbyt kosztowna.

Prezes zarzšdu lotniska Heathrow John Holland-Kaye jako koronny argument za koniecznoœciš powiększenia lotniska podaje przeniesienie się wietnamskich linii lotniczych Vietnam Airlines z Gatwick do Heathrow. - Rozbudowa Heathrow pomoże W.Brytanii w œwiatowym wyœcigu gospodarczym - zapewnia Holland-Kaye

Z kolei kierownictwo Gatwick zapewnia, że z rozbudowy tego lotniska skorzystajš wszyscy - pasażerowie i biznes.

Przeciwko rozbudowie istniejšcych lotnisk protestujš jednak mieszkańcy oraz burmistrz Johnson. Koronnym argumentem jest hałas, który jest "trudny do zniesienia. Według organizacji HACAN, walczšcej o zmniejszenie hałasu na lotnisku Heathrow, z powodu lotniskowego hałasu cierpi ponad 250 tys. okolicznych mieszkańców. Władze lotniska zdecydowały więc, że od 23.30 do 6 rano ograniczono liczbę lotów. Najgłoœniejsze samoloty nie mogš lšdować ani startować na podlondyńskim lotnisku od 23 do 7 rano.

ródło: ekonomia.rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL