Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Biznes

Warszawa jak Rzym i Miami

Sieć Enjoy, zwišzana z koncernem Eni, pożycza we włoskich miastach fiaty 500
materiały prasowe
Władze stolicy chcš w przyszłym roku utworzyć sieć miejskich wypożyczalni aut, podobnš do systemu najmu rowerów Veturilo. Na ulice wyjechać ma przynajmniej 300 samochodów.
Inwestycja jest nowatorska na skalę Polski. Jej wartoœć wyniesie co najmniej kilkanaœcie milionów złotych, które miałby wyłożyć inwestor lub miasto. Z pojazdów na zasadzie krótkoterminowego najmu będš mogli korzystać zarejestrowani użytkownicy płacšcy abonament. Ceny na razie nie sš znane, ale – jak tłumaczy Łukasz Puchalski, pełnomocnik ratusza odpowiedzialny za ten projekt, majš być na tyle atrakcyjne, by zniechęcić kierowców do kupowania i jeżdżenia własnymi autami. Jeszcze nie wiadomo, ile punktów z pojazdami stanie w Warszawie. Jedno jest pewne, w wypożyczalniach pojawi się nie mniej niż 300 pojazdów. – Potrzebna jest masa krytyczna, by usługa przebiła się do œwiadomoœci mieszkańców – dodaje Puchalski.

Warszawa jak Miami

Warszawa już kończy przygotowania projektu. – Konkurs na jego wdrożenie rozpisany zostanie pod koniec roku – informuje ratusz. Jak ustaliła „Rz", o kontrakt bić się będš Fiat i Daimler. Włoski producent wraz z koncernem paliwowym Eni zbudował sieć miejskich wypożyczalni m.in. w Mediolanie, Rzymie i Turynie. Polski oddział Fiata nie ukrywa zainteresowania konkursem. – Jeœli Eni zechce uruchomić tę działalnoœć w Polsce, to bylibyœmy skłonni zaangażować się w to przedsięwzięcie – podkreœla Piotr Wróbel z Fiata. O inwestycji myœli też Daimler, producent mercedesów i smartów. – Od listopada będziemy gotowi przenieœć na polski grunt nasz projekt Car2Go. Teraz czekamy na decyzję miasta – tłumaczy Ewa Łabno-Falęcka, rzecznik Mercedes-Benz Polska. Car2Go to jedna z największych sieci wypożyczalni na œwiecie, działa np. w Berlinie, Miami czy Amsterdamie.
– Takie systemy miejskiego współużywania aut, nazywane carsharingiem, sš niezwykle popularne w Europie, Ameryce czy Australii i sprawdzajš się nie tylko w metropoliach, ale też mniejszych miastach do 100–200 tys. mieszkańców – mówi Grzegorz Jaworski z firmy GoGet, która w przyszłym roku chce we Wrocławiu uruchomić system carsharingowy, choć na znacznie mniejszš skalę niż Warszawa. Jego zdaniem stolica może liczyć na sukces tej inwestycji.

Ekojazda po buspasie

Stołeczne władze liczš, że sieć wypożyczalni ruszy w 2015 r. Łukasz Puchalski sšdzi, że zachęci to kierowców do pozostawiania swoich aut pod domami, co wpłynie na zmniejszenie korków, ale też ograniczy emisję spalin. Pożyczane majš być pojazdy elektryczne lub hybrydowe. Przy tym carsharing ma być znacznie bardziej opłacalny dla miasta niż działajšcy od dwóch lat system wypożyczalni rowerów Veturilo. Przychody z rowerów pokrywajš ledwie 30–40 proc. kosztów. – W przypadku carsharingu będzie inaczej. Jeœli zdecydujemy się na system, w którym samochód można pożyczyć i oddać w dowolnym punkcie, to sfinansuje go inwestor zewnętrzny, a my będziemy chcieli na nim zarabiać. Z kosztami liczymy się natomiast w sytuacji, gdy wykorzystamy inny model pożyczania – wskazuje pełnomocnik władz Warszawy. Chodzi o przypisanie danej wypożyczali do mieszkańców konkretnego osiedla czy nawet bloku. To rozwišzanie, które miasto miałoby finansować. Warszawa ma sposób na zachęcenie do korzystania z wynajmu aut. Pojazdy będš zwolnione z opłat parkingowych i prawdopodobnie dostanš zgodę na poruszanie się po buspasach. W Wiedniu 1 godz. najmu kosztuje równowartoœć 40 zł. – U nas zapewne będzie taniej. Do tego dochodzi z reguły roczny abonament w wysokoœci minimum 200 zł – wyjaœnia Grzegorz Jaworski. Według niego carsharing odbierze klientów tradycyjnym wypożyczalniom i taksówkarzom. – Użytkowników carsharingu tak mocno przybywa, że producenci aut sami zdecydowali się zaangażować w wypożyczalnie – dodaje. Majš je m.in. Volkswagen i BMW. Czy oni też myœlš o Warszawie? Producenci ci nie potwierdzajš. W 2013 r. w biznes ten, w Ameryce Płn., zaangażował się też potentat tradycyjnego wynajmu Avis. Za 0,5 mld zł kupił Zipcara, carsharingowš firmę z USA.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL