Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Œcieżki kariery

Firmy łowiš pracowników na Facebooku i GoldenLine

Bloomberg
Pracodawcy uaktywniajš się?na portalach społecznoœciowych, a kandydaci sš otwarci na takie kontakty.
Piotr Rzebko z agencji zatrudnienia Work Express wspomina,że przed trzema laty, gdy firma wystartowała ze skierowanym do studentów programem edukacyjnym „111 minut do kariery", pytał podczas spotkań na uczelniach, kto z uczestników ma konto na Facebooku.Większoœć podnosiła rękę, choć zwykle kilkanaœcie osób przyznawało, że nie korzysta z portalu. Tak było przed trzema laty. Teraz Piotr Rzebko pyta czasem, czy ktoœ ze studentów nie jest jeszcze na Facebooku, ale już mało kto się wtedy zgłasza.

Prywatnie i zawodowo

Nie tylko takie sondy ad hoc, ale także badania ankietowe potwierdzajš, że dla młodego pokolenia portale społecznoœciowe stały się głównym sposobem komunikacji z otoczeniem. I to nie tylko ze znajomymi. Niedawne badanie  firmy SW Research we współpracy z Absolvent.pl wykazało, że młodym ludziom nie przeszkadza już rekrutacja w internetowych społecznoœciach. O ile jeszcze przed kilkoma laty woleli oddzielić swš prywatnš aktywnoœć na Facebooku czy nk.pl od oficjalnej- na GoldenLine lub LinkedIn, to teraz taki podział zanika.
Dwie trzecie z dwóch tysięcy ankietowanych  przyznało, że wœród  kontaktów na FB ma także te zawodowe.  Większoœć uzupełnia  swój profil o informacje dotyczšce wykształcenia, a co czwarty opisuje doœwiadczenia zawodowe  liczšc, że może to pomóc w znalezieniu pracy. Niemal co drugi z badanych uważa, że profil zawodowy w Internecie pomoże im znaleŸć zatrudnienie.

Pasywne talenty

W niedawnym badaniu firmy Kelly Services 55 proc ankietowanych Polaków przyznało, że  skontaktowano się z nimi w sprawie pracy za poœrednictwem mediów społecznoœciowych. 13 proc. przyjęło w ub.roku złożonš w taki sposób ofertę zatrudnienia. – Niektórzy kandydaci sš wręcz dumni,że że „nowa praca znalazła ich na fejsie" –twierdzi Artur Ragan, rzecznik Work Express, która prowadzi na FB dwa fanpege firmowy oraz tzw. „ideowy" – dotyczšcy pracy za granicš. Jest też aktywna w GoldenLine. Ten portal (podobnie jak inne biznesowe serwisy społecznoœciowe np.  LinkedIn) ułatwia zresztš pracodawcom dotarcie do potencjalnych pracowników.  Agnieszka Zawadka, menedżer marketingu w GoldenLine twierdzi, że z oferowanych firmom narzędzi (wyszukiwarki kandydatów, profili pracodawców, ogłoszeń rekrutacyjnych) korzysta już ponad 6 tysięcy rekruterów. Portale  społecznoœciowe to często sposób na dotarcie do tych, którzy nie szukajš pracy. – Walka o talenty toczy się dziœ nie na poziomie aktywnych kandydatów, ale tych pasywnych, szczególnie doœwiadczonych specjalistów – podkreœla Barbara Zych z Emoplyer Branding Institute.

Pokazać się od kuchni

Duże międzynarodowe firmy, w tym spółki audytorsko-doradcze i FMCG już od dawna rozwijajš swoje fanpage na Facebooku nawišzujšc bezpoœredni kontakt ze potencjalnymi pracownikami. – Facebook to idealne miejsce, by pokazać atmosferę panujšcš w biurze czy wartoœci, które budujš naszš tożsamoœć organizacyjnš. Nasze działania na uczelniach nabierajš również większego rozgłosu dzięki promocji na fanpage'u – twierdzi Joanna Jaœkiewicz z EY. Zaznacza, że firma, której fanpage ma już ponad 21,5 tys.fanów  traktuje portal  raczej jako platformę komunikacyjnš niż  kanał rekrutacyjny. Z kolei dla   Danone  działajšcy od pięciu lat na FB profil Praca@Danone to również narzędzie rekrutacyjne, „które przynosi widoczne efekty".Dalej poszedł Unilever, który  globalnie wprowadził rozwišzanie umożliwiajšce użytkownikom aplikowanie na oferty pracy i programy menedżerskie prosto z FB.  W Polsce  firma wykorzystuje portal głównie do działań wizerunkowych, choć jak ocenia Sara Œlubowska z działu HR Unilevera, FB jest też œwietnym  narzędziem komunikacji z potencjalnymi kandydatami. – Facebook spełnia  funkcje promocyjne i informacyjne,  pomagajšc nam w utrzymywaniu stałego kontaktu z grupš docelowš –twierdzi Rafał Maludzinski z PwC, która ma ponad 17 tys. fanów na FB. masz pytanie, wyœlij e-mail do autorki, a.blaszczak@rp.pl
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL