Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Ścieżki kariery

Firmy łowią pracowników na Facebooku i GoldenLine

Bloomberg
Pracodawcy uaktywniają się?na portalach społecznościowych, a kandydaci są otwarci na takie kontakty.
Piotr Rzebko z agencji zatrudnienia Work Express wspomina,że przed trzema laty, gdy firma wystartowała ze skierowanym do studentów programem edukacyjnym „111 minut do kariery", pytał podczas spotkań na uczelniach, kto z uczestników ma konto na Facebooku.Większość podnosiła rękę, choć zwykle kilkanaście osób przyznawało, że nie korzysta z portalu. Tak było przed trzema laty. Teraz Piotr Rzebko pyta czasem, czy ktoś ze studentów nie jest jeszcze na Facebooku, ale już mało kto się wtedy zgłasza.

Prywatnie i zawodowo

Nie tylko takie sondy ad hoc, ale także badania ankietowe potwierdzają, że dla młodego pokolenia portale społecznościowe stały się głównym sposobem komunikacji z otoczeniem. I to nie tylko ze znajomymi. Niedawne badanie  firmy SW Research we współpracy z Absolvent.pl wykazało, że młodym ludziom nie przeszkadza już rekrutacja w internetowych społecznościach. O ile jeszcze przed kilkoma laty woleli oddzielić swą prywatną aktywność na Facebooku czy nk.pl od oficjalnej- na GoldenLine lub LinkedIn, to teraz taki podział zanika.
Dwie trzecie z dwóch tysięcy ankietowanych  przyznało, że wśród  kontaktów na FB ma także te zawodowe.  Większość uzupełnia  swój profil o informacje dotyczące wykształcenia, a co czwarty opisuje doświadczenia zawodowe  licząc, że może to pomóc w znalezieniu pracy. Niemal co drugi z badanych uważa, że profil zawodowy w Internecie pomoże im znaleźć zatrudnienie.

Pasywne talenty

W niedawnym badaniu firmy Kelly Services 55 proc ankietowanych Polaków przyznało, że  skontaktowano się z nimi w sprawie pracy za pośrednictwem mediów społecznościowych. 13 proc. przyjęło w ub.roku złożoną w taki sposób ofertę zatrudnienia. – Niektórzy kandydaci są wręcz dumni,że że „nowa praca znalazła ich na fejsie" –twierdzi Artur Ragan, rzecznik Work Express, która prowadzi na FB dwa fanpege firmowy oraz tzw. „ideowy" – dotyczący pracy za granicą. Jest też aktywna w GoldenLine. Ten portal (podobnie jak inne biznesowe serwisy społecznościowe np.  LinkedIn) ułatwia zresztą pracodawcom dotarcie do potencjalnych pracowników.  Agnieszka Zawadka, menedżer marketingu w GoldenLine twierdzi, że z oferowanych firmom narzędzi (wyszukiwarki kandydatów, profili pracodawców, ogłoszeń rekrutacyjnych) korzysta już ponad 6 tysięcy rekruterów. Portale  społecznościowe to często sposób na dotarcie do tych, którzy nie szukają pracy. – Walka o talenty toczy się dziś nie na poziomie aktywnych kandydatów, ale tych pasywnych, szczególnie doświadczonych specjalistów – podkreśla Barbara Zych z Emoplyer Branding Institute.

Pokazać się od kuchni

Duże międzynarodowe firmy, w tym spółki audytorsko-doradcze i FMCG już od dawna rozwijają swoje fanpage na Facebooku nawiązując bezpośredni kontakt ze potencjalnymi pracownikami. – Facebook to idealne miejsce, by pokazać atmosferę panującą w biurze czy wartości, które budują naszą tożsamość organizacyjną. Nasze działania na uczelniach nabierają również większego rozgłosu dzięki promocji na fanpage'u – twierdzi Joanna Jaśkiewicz z EY. Zaznacza, że firma, której fanpage ma już ponad 21,5 tys.fanów  traktuje portal  raczej jako platformę komunikacyjną niż  kanał rekrutacyjny. Z kolei dla   Danone  działający od pięciu lat na FB profil Praca@Danone to również narzędzie rekrutacyjne, „które przynosi widoczne efekty".Dalej poszedł Unilever, który  globalnie wprowadził rozwiązanie umożliwiające użytkownikom aplikowanie na oferty pracy i programy menedżerskie prosto z FB.  W Polsce  firma wykorzystuje portal głównie do działań wizerunkowych, choć jak ocenia Sara Ślubowska z działu HR Unilevera, FB jest też świetnym  narzędziem komunikacji z potencjalnymi kandydatami. – Facebook spełnia  funkcje promocyjne i informacyjne,  pomagając nam w utrzymywaniu stałego kontaktu z grupą docelową –twierdzi Rafał Maludzinski z PwC, która ma ponad 17 tys. fanów na FB. masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.blaszczak@rp.pl
Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL