Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Linie lotnicze i lotniska

Linie Etihad coraz bliżej przejęcia LOT

Bloomberg
Negocjacje między firmš z Abu Zabi a resortem skarbu w sprawie objęcia udziałów w PLL LOT sš zaawansowane – twierdzš przedstawiciele branży
Rozmowy otoczone sš najgłębszš tajemnicš. Rzecznik Etihadu zapewnia, że „nie będzie komentować spekulacji". Rzeczniczka LOT Barbara Pijanowska-Kuras odsyła po odpowiedŸ do Ministerstwa Skarbu, a Magdalena Kobos, dyrektor Biura Komunikacji resortu, mówi: – Nie komentujemy doniesień prasowych na temat poszukiwania inwestora dla LOT. Możemy zapewnić, że ten proces trwa i jest otwarty.

Zachowany status

Według branżowego amerykańskiego pisma „Aviation Week" MSP poważnie rozważa udział w prywatyzacji LOT inwestora spoza UE. Z warunkiem jednak, że musiałby zostać zachowany status LOT jako przewoŸnika z Unii. Byłoby to możliwe, gdyby w tej transakcji wzišł udział drugi co do wielkoœci przewoŸnik niemiecki – Air Berlin, w którym Etihad ma już 29 proc. udziałów. Linia z Abu Zabi posiada także już 3-proc. pakiet akcji irlandzkiego Aer Lingusa, 49 proc. w Air Serbia (dawniej JAT), 40 proc. w Air Seychelles i ostatnio zapowiedział podwyższenie udziałów w Virgin Australia do 19,9 proc. Według „Aviation Week" Etihad przymierza się także do przejęcia pakietu akcji we włoskiej Alitalii, z którš podpisał umowę o wspólnych rezerwacjach (code share).
Zainteresowanie Etihadu przejmowaniem udziałów w innych przewoŸnikach wynika z chęci rozbudowania w Abu Zabi centrum przesiadkowego. Takie programy majš już mocno zaawansowane Emirates i Qatar Airways, które tak jak i Etihad z lokalnych przewoŸników wyrosły w lotnicze potęgi. Emirates jest już trzeciš co do wielkoœci liniš na œwiecie, Qatar i Etihad zaœ robiš wszystko, by mu dorównać. I to Etihad spieszy się najbardziej, bo podobnie jak lotnisko w Abu Zabi wystartował najpóŸniej. – To element polityki ich krajów, które w usługach widzš możliwoœć zmniejszenia uzależnienia gospodarki od eksportu ropy i gazu. Pasażerów wabiš komfortowymi warunkami przelotu, łatwymi przesiadkami, które niekoniecznie oferuje Londyn, Frankfurt, a już z pewnoœciš nie Paryż, oraz możliwoœciš zrobienia zakupów w strefie wolnocłowej –  ocenia Krzysztof Moczulski, analityk rynku lotniczego.

Najpierw pomoc

W sprawie LOT i Etihadu jakiekolwiek konkrety będzie jednak można usłyszeć dopiero, gdy Komisja Europejska wyda decyzję dotyczšcš pomocy dla LOT. Tak było, kiedy Korean Air przejšł 44 proc. akcji czeskiej CSA. Czesi wówczas otrzymali zgodę na pomoc publicznš w wysokoœci 106 mln euro, czyli nawet więcej niż kwota do 381 mln złotych, o którš wystšpi w najbliższym czasie LOT. – Na koniec roku chcemy „dowieŸć" minus 132 mln zł, czyli stratę o 10 mln mniejszš, niż zapisano w dokumentach wysłanych do Brukseli w końcu czerwca – mówi Sebastian Mikosz, prezes LOT. Spółka szuka oszczędnoœci: od pierwszego sierpnia zastšpiła bezpłatne posiłki płatnymi. W czwartek przewoŸnik przedstawił aplikację mobilnš na smartfony i tablety, dzięki której można rezerwować i kupować bilety oraz otrzymywać informacje o ewentualnych opóŸnieniach rejsów.

Biletowe okazje

PrzewoŸnicy kuszš promocjami Bliski Wschód i Europa – to dwa kierunki z ofertami najtańszych biletów, jakie oferujš na polskim rynku przewoŸnicy. Najtaniej chce wozić pasażerów z Polski ukraiński przewoŸnik Ukraine International. Przelot na trasie Warszawa-Dubaj i z powrotem, z przesiadkš na kijowskim Boryspolu, to wydatek od 1120 zł. O niespełna 600 zł drożej, ale bezpoœrednio polecimy na tej trasie Qatar Airways.WyraŸnie natomiast podwyższył ceny Emirates, który za takš podróż kasuje 2200 zł. Druga partia promocji to loty europejskie, gdzie skandynawski SAS œciga się z Lotem. Żeby ceny były niższe, linie zaczęły podawać koszty przelotu w jednš stronę. I tak polski przewoŸnik proponuje europejskie trasy w zimowym rozkładzie (od końca paŸdziernika) od 299 zł, a SAS obniżył ceny jeszcze bardziej – od 266 zł. Mniej atrakcyjnie wyglšda już promocja Alitalii – od 515 zł, ale na całe Włochy, czyli z przesiadkš w Rzymie. Niemiecka Lufthansa chce, aby Polacy w zimie odkrywali „daleki œwiat", kupujšc bilety od 1479 zł, tyle że za te pienišdze możemy polecieć do Dauhy w Katarze.
ródło: ekonomia24

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL