W postępowaniu administracyjnym obowiązuje zasada trwałości decyzji (por. art. 16 kodeksu postępowania administracyjnego, dalej k.p.a.), ale od zasady tej przewidziano także wyjątki. Zgodnie z art. 154 k.p.a. ostateczna decyzja, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa, może być w każdym czasie uchylona lub zmieniona, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony.
Za zgodą strony
Także ostateczną decyzję, na mocy której strona nabyła prawo, można w każdym czasie uchylić lub zmienić, jeżeli nie sprzeciwiają się temu przepisy szczególne i gdy przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony, ale w takim przypadku wymagana jest dodatkowo zgoda strony (art. 155 k.p.a.). We wskazanych wyżej sytuacjach organ, który wydał dotychczasową decyzję, wydaje decyzję w sprawie jej uchylenia lub zmiany. Postępowanie w trybie art. 154 lub art. 155 k.p.a. jest samodzielne, odrębne od postępowania zakończonego decyzją ostateczną (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 8 września 2016 r., sygn. I SA/Sz 169/16, LEX nr 2135995).
W orzecznictwie wyrażany jest pogląd, że nabycie praw, o którym mowa w art. 154 i art. 155 k.p.a., należy rozumieć szeroko. Przyjmuje się, że każde indywidualne rozstrzygnięcie prawne, które ma znamiona rozstrzygnięcia merytorycznego w sprawie i kształtuje sytuację prawną strony, powinno być traktowane jako rozstrzygnięcie, na podstawie którego strona nabyła prawa (wyrok WSA w Krakowie z 6 listopada 2015 r., sygn. II SA/Kr 1052/15, LEX nr 1939210). Podkreśla się także, że przepisy te umożliwiają uchylenie lub zmianę decyzji jedynie w sprawach rozpoznawanych w ramach tzw. uznania administracyjnego. W omawianych trybach nie mogą być uchylane lub zmieniane tzw. decyzje związane, czyli takie, przy wydaniu których przepisy prawa nie pozwalają organom na swobodne uznanie (por. np. wyrok WSA w Warszawie z 17 sierpnia 2016 r., sygn. VII SA/Wa 2569/15, LEX nr 2113945). Jak wyjaśniono w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 kwietnia 2006 r. (sygn. II OSK 770/05, Legalis nr 84811), w trybie art. 154 lub art. 155 k.p.a. mogą być uchylane lub zmieniane tylko decyzje ostateczne, konstytutywne, nie dotknięte wadami wymienionymi w art. 145 § 1 bądź art. 156 § 1 k.p.a., mające charakter uznaniowy, przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 154 § 1 lub art. 155 k.p.a.
Przykład:
Strona zwróciła się o zweryfikowanie ostatecznej decyzji w jej sprawie w trybie art. 145 § 1 pkt 5 k.p.a. (z uwagi na wyjście na jaw istotnych dla sprawy nowych okoliczności faktycznych istniejących w dniu wydania decyzji, nieznanych organowi, który ją wydał, co stanowi podstawę do wznowienia postępowania) oraz art. 154 k.p.a. W orzecznictwie przyjmuje się, że wznowienie postępowania powinno mieć pierwszeństwo przed uchyleniem lub zmianą decyzji w trybie art. 154 k.p.a. Zgodnie z wyrokiem WSA w Olsztynie z 24 czerwca 2008 r. (sygn. II SA/Ol 266/08, LEX nr 559153), żądanie strony dotyczące wzruszenia dotychczasowej decyzji na podstawie art. 145 § 1 pkt 5 k.p.a. i art. 154 k.p.a. powinno być rozpatrzone przez organ najpierw w trybie wznowienia postępowania, a – po ostatecznym zakończeniu postępowania wznowionego – w trybie art. 154 k.p.a.
Wymagane przesłanki
Podkreśla się, że art. 154 i art. 155 k.p.a. przewidują dwie odrębne drogi wzruszania ostatecznych decyzji, różniące się przesłankami zastosowania. Regulacje te - mimo, że mają zbliżony charakter - stanowią odrębne podstawy prawne prowadzenia postępowania administracyjnego (wyrok WSA w Krakowie z 22 października 2015 r., sygn. II SA/Kr 1050/15, LEX nr 1939208). Przedmiotem postępowań, o których mowa w tych przepisach, nie jest ponowne merytoryczne rozpoznanie już ostatecznie zakończonej sprawy. Tryby te służą weryfikacji ostatecznej decyzji tylko z tego punktu widzenia, czy za zmianą lub uchyleniem decyzji przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony (por. np. wyrok WSA w Gliwicach z 27 października 2015 r., sygn. IV SA/Gl 182/15, LEX nr 1927147).