Trzy lata na naprawę silników Rolls-Royce w B787

Japoński przewoźnik ANA poinformował, że nawet 3 lata potrwa wymiana wadliwych łopatek turbin w silnikach Rolls-Royce w samolotach B787 Dreamliner. RR wymieni je we wszystkich 169 samolotach

Publikacja: 01.09.2016 19:30

Trzy lata na naprawę silników Rolls-Royce w B787

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski KS Krzysztof Skłodowski

Japończycy podali w ubiegłym tygodniu, że w pewnych warunkach lotu, niektóre z jej 50 dreamlinerów wpadały w wibracje spowodowane pękniętymi łopatkami turbin w tylnej części silnika, zmuszając od kutego trzy samoloty do powrotu do japońskich lotnisk.

W sierpniu ANA odwołała 18 lotów, na czym straciła 82 mln jenów przychodów i uprzedziła, że w najbliższych miesiącach może odwołać następne. Ostatecznie zmniejszyła liczbę spodziewanych lotów do odwołania, co powinno cieszyć producenta silników, ale musi liczyć się z pokryciem strat japońskiemu klientowi, który ocenia je na razie na 800 tys. dolarów.

Rolls-Royce mówił do tej pory, że problem ogranicza się do części samolotów B787 używanych przez japońskiego przewoźnika. — Jest to problem, ale do rozwiązania — stwierdził prezes Warren East po forum biznesowym zorganizowanym w Berlinie przez resort spraw zagranicznych. — Przy bardziej intensywnym użytkowaniu następuje szybciej naturalne zużywanie się silników — dodał.

Cała flota ANA jest napędzana silnikami Rolls-Royce. Ten przewoźnik był premierowym klientem Dreamlinera, jest największym na świecie użytkownikiem tych samolotów, bo ma ich 50, a światowa flota liczy 445. Według danych Boeinga, ok. 40 proc. z nich korzysta z napędu RR. m.in. linie British Airways, Air China, Air New Zealand, LATAM i Scoot należąca do Singapore Airlines.

Drugim dostawca silników do B787 jest General Electric (GEnx).

W 6 miesięcy po pojawieniu się pierwszych problemów z silnikami Trent 1000 Rolls-Royce podjął decyzję o wymianie łopatek turbin we wszystkich użytkowanych 169 dreamlinerach — podał „Financial Times". "Mamy plan zarządzania serwisem dla wszystkich użytkowników, którzy zgłosili tę kwestię. Potrwa to 2-3 lata, jak ogłosiła ANA, ale będzie to mniej czasu w przypadku mniejszych flot. Pracujemy nad przyspieszeniem wymiany z każdym klientem" — stwierdził producent silników.

Wymiana łopatek będzie odbywać się w ramach zwykłych okresowych przeglądów technicznych, nie powinna powodować znaczących nowych kosztów.

Japończycy podali w ubiegłym tygodniu, że w pewnych warunkach lotu, niektóre z jej 50 dreamlinerów wpadały w wibracje spowodowane pękniętymi łopatkami turbin w tylnej części silnika, zmuszając od kutego trzy samoloty do powrotu do japońskich lotnisk.

W sierpniu ANA odwołała 18 lotów, na czym straciła 82 mln jenów przychodów i uprzedziła, że w najbliższych miesiącach może odwołać następne. Ostatecznie zmniejszyła liczbę spodziewanych lotów do odwołania, co powinno cieszyć producenta silników, ale musi liczyć się z pokryciem strat japońskiemu klientowi, który ocenia je na razie na 800 tys. dolarów.

Transport
Ruszają inwestycje na lotnisku w Modlinie. "Bez gigantomanii i wstawania z kolan"
Transport
Ryzykowne auta zalewają rynek
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
O'Leary: Latem bilety lotnicze zdrożeją, ale tylko trochę