Osoby zaangażowane w swoją pracę rzadziej narzekają na złe samopoczucie i stres. Rzadziej mają też nadciśnienie oraz wysoki cholesterol - wynika z badań amerykańskiej firmy Gallup, które w okresie styczeń 2014-wrzesien2105 objęły ponad 140,5 tys. pracowników w USA. Według nich o ile zaangażowani, zadowoleni ze swojej pracy pracownicy w skali miesiąca mieli średnio 1,25 dnia, gdy czuli się chorzy, to ci na drugim biegunie -określani jak aktywnie niezaangażowani" (którzy nie tylko są niezadowoleni z pracy, ale otwarcie to demonstrują) takich dni mają niemal dwukrotnie więcej (2,17). W dodatku niemal co czwarty z nich narzekał, że poprzedniego dnia odczuwał jakiś fizyczny ból a ponad połowa- stres.
Wśród zaangażowanych pracowników na bóle w dniu poprzedzającym ankietę wskazywał co siódmy a na stres-niespełna co trzeci,. Co więcej w tej grupie rzadziej zdarzały się też problemy z otyłością.
Wiek nie gra roli
Jak zwracają uwagę eksperci Gallupa, podobną zależność między stanem zdrowia a zaangażowaniem w pracę widać w każdym wieku. Młode (do 30 roku życia)„aktywnie niezaangażowane" osoby częściej czują się chore niż pracownicy starsi o kilka dekad, ale z pasją wykonując swoje zawodowe zadania.
Co więcej dni złego samopoczucia- spędzane albo na zwolnieniu chorobowym, alb o na mało wydajnej pracy oznaczają dodatkowy koszt utraconej produktywności- niemal dwukrotnie większy w przypadku „aktywnie niezaangażowanych" pracowników.
Badanie dowodzi, że firmom opłaca się dbać zaangażowanie załogi. Jak jednak zwraca uwagę Krzysztof Kosy, psycholog biznesu z Uniwersytetu Warszawskiego, nie ma tu tak prostego przełożenia- o zaangażowaniu pracowników decyduje w dużej mierze nastawienie i motywacja z jaką zaczynają pracę w danej firmie, a także ich ogólne samopoczucie. Osoby, które czują się szczęśliwe z reguły bardziej angażują się w to, co robią. W dodatku wtedy zwykle mogą liczyć na pozytywną reakcję (m.in. pochwały, awans, czy podwyżkę),co jeszcze wzmacnia ich zaangażowanie. To działa jak spirala, która może jednak nakręcać również negatywne emocje.