Gdy kancelaria liczy kilkunastu prawników, ważne jest też zapewnienie dobrej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Z tym nie zawsze jest najlepiej. Jak wskazuje Dorota Hołubiec, partner w firmie Smart Communication Group, doradzająca w zarządzaniu kancelariami, warto poddać kancelarię audytowi zarządzania i komunikacji.
– Z audytów, które prowadzę od wielu lat, wynika, że najsłabszą sferą jest komunikacja, zarówno między samymi partnerami, jak i poszczególnymi prawnikami. To przekłada się na zarządzanie kancelarią i kontakty z klientami – zauważa ekspertka. Wskazuje, że wyzwaniem dla kancelarii bywa też odpowiednie zarządzanie pracownikami. – Czynnik ludzki jest nie do zastąpienia. Jeśli zadbamy o naszych pracowników, oni zadbają o naszych klientów – mówi Dorota Hołubiec.
Na ludzki aspekt zarządzania wskazuje też Kamila Kurkowska, właściciel firmy Firemind, ekspert ds. rozwoju biznesu w kancelariach.
– Wielu szefów kancelarii nie zdaje sobie sprawy, jak istotna jest ich reputacja na rynku, wynikająca z podejścia do pracownika, szacunku, z jakim się go traktuje, lub jego braku. To mały rynek, a opinie o tym komforcie pracy w danej kancelarii szybko się roznoszą – twierdzi.
Powiedzieli
Arkadiusz Krasnodębski, radca prawny, partner zarządzający w kancelarii Dentons
Po czterech miesiącach roku widać, że gospodarka jest w dobrym stanie, co jest oczywiście pochodną dobrej sytuacji w krajach Unii Europejskiej. Widzę dwa główne trendy, które będą miały wpływ na pracę prawników w tym roku. Pierwszy to dalszy rozwój narodowych czempionów, zarówno z kapitałem państwowym jak i prywatnym, i jego konsekwencje przede wszystkim w obszarach regulacyjnych czy koncentracji. Drugi to coraz odważniejsza ekspansja polskich firm na rynki zagraniczne i związane z tym strategie zdobywania rynków – od bezpiecznego poruszania się na gruncie innych przepisów prawa po decydowanie, jak szybko i głęboko będą chciały się zakorzeniać na tych rynkach, budować sieci dystrybucyjne, czy przejmować konkurentów, ich marki, dostęp do surowców czy klientów. Choć ogólna liczba prawników w kancelarii pozostała właściwie na tym samym poziomie w stosunku do poprzedniego roku, to nasze przychody wzrosły o ponad 8 proc. rok do roku, osiągając prawie 200 mln zł. Skupiamy się na podnoszeniu jakości pracy i umiejętności wszystkich zespołów w kancelarii. Klienci nie pytają, ilu ludzi mamy, ale jak dobrzy są specjaliści w poszczególnych obszarach prawa, bo to oni pomagają rozwiązywać kluczowe problemy prawne oraz biznesowe. Pracując w wielu coraz bardziej skomplikowanych projektach, w których uczestniczyli członkowie co najmniej trzech–czterech zespołów, doskonalimy współpracę, optymalizację zadań i zarządzanie projektowe. Dlatego nie mam wątpliwości, że 2017 był kolejnym rokiem istotnego rozwoju naszej kancelarii na rynku polskim.