Spółka należy do międzynarodowej grupy i świadczy usługi w zakresie logistyki i transportu. Niekiedy dochodzi do powstania szkód w towarach (przesyłkach towarowych) powierzonych przez klientów, bądź opóźnień w świadczeniu usługi. ? takich sytuacjach spółka wypłaca klientom odszkodowania, do czego zobowiązują ją przepisy. Jako podmiot świadczący profesjonalnie usługi transportowe spółka jest bowiem, co do zasady, zobowiązana do likwidacji szkody i wypłaty odszkodowania, bez względu na przyczyny wydarzenia skutkującego szkodą na towarach. Z uwagi na przyjęty model prowadzenia działalności spółka nie zatrudnia kierowców. Nie posiada też własnej floty pojazdów – świadczy usługi transportowe we współpracy z przewoźnikami zewnętrznymi.
We wniosku o interpretację spółka zapytała, czy gdy zlecane jej usługi przewozowe są realizowane przez podwykonawców, to odszkodowania wypłacane na rzecz klientów w związku ze szkodami i opóźnieniami, a także te płacone na podstawie podjętych decyzji biznesowych w celu utrzymania dobrych relacji z klientami strategicznymi, mogą być kosztem uzyskania przychodów.
Fiskus odpowiedział, że nie. Przypomniał, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z zapłatą kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów, albo wykonanych robót i usług. Celem przepisu jest uniemożliwienie pomniejszenia podstawy opodatkowania o koszty poniesione w związku z nienależytym wykonaniem zobowiązania.
W ocenie fiskusa, wadliwie wykonana usługa, to taka, która została wykonana w sposób niepełny, tj. nie zostały spełnione wszelkie obowiązki ciążące na usługodawcy zgodnie z umową oraz przepisami prawa. Spółka wyjaśniła natomiast, że najczęstszymi zdarzeniami generującymi obowiązek wypłaty odszkodowania są uszkodzenia przesyłki podczas przewozu, jej zaginięcie w trakcie przewozu oraz opóźnienia w dostarczeniu. Dlatego, zdaniem urzędników, wypłacane przez spółkę odszkodowania na rzecz klientów w związku ze szkodami powstającymi na powierzanych jej towarach oraz w związku z opóźnieniem w dostarczeniu przesyłki nie mogą być zaliczone do kosztów z uwagi na wyłączenie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT. Z tego samego powodu odmówił też prawa do kosztów, gdy usługi są realizowane przez podwykonawców.
W zakresie odszkodowań wypłacanych na podstawie decyzji biznesowych, za podstawę wyłączenia z kosztów fiskus wskazał art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Organ uznał je za wydatki na reprezentację.