2. nazwę loterii;
3. nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;
4. obszar, na którym loteria będzie urządzana;
5. czas urządzania loterii;
6. nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności.
Podmiot posiadający koncesję lub zezwolenie jest obowiązany w terminie siedmiu dni od dnia wystąpienia takiego zdarzenia poinformować organ właściwy w sprawie udzielenia zezwolenia o rozpoczęciu działalności objętej zezwoleniem, a także rezygnacji bądź przerwie w wykonywaniu działalności objętej zezwoleniem oraz ewentualnym wznowieniu działalności po przerwie. Innymi słowy, organizator loterii, który dostał na nią zezwolenie, musi poinformować o jej rozpoczęciu i dalszych losach.
Za opłatą
Za udzielenie zezwolenia albo jego zmianę pobierane są opłaty, których kalkulację szczegółowo reguluje ustawa. Co do zasady, opłata za wydanie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej wynosi 10 proc. wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50 proc. kwoty bazowej. Kwota bazowa zdefiniowana w ustawie o grach hazardowych zależy od przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, obliczanego przez Główny Urząd Statystyczny. Urządzanie loterii promocyjnych nie jest natomiast przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier.
Jak wynika z powyższych wybranych obowiązków organizatora loterii promocyjnej, przygotowanie i przeprowadzenie tego rodzaju akcji marketingowej wymaga dopełnienia wielu różnego rodzaju obowiązków.
Wymogi konkursu w Internecie
Kodeks cywilny nie nakłada na organizatora tego rodzaju akcji promocyjnej żadnych dodatkowych wymagań. Oznacza to, że konkurs w internecie można zorganizować bez konieczności uzyskiwania zezwoleń i sporządzania regulaminu podlegającego zatwierdzeniu przez organy podatkowe oraz bez uiszczania dodatkowych opłat. Uczestnik konkursu powinien wykazać się wiedzą albo umiejętnościami, które umożliwią mu ewentualną wygraną, a więc nie ma w tym przypadku elementu losowości, który powodowałby konieczność zastosowania przepisów ustawy o grach hazardowych. W orzeczeniach sądów administracyjnych pojawia się natomiast stanowisko, że istotny jest element rywalizacji pomiędzy uczestnikami konkursu. Zadanie wyznaczone przez organizatora danego konkursu nie może być jednak pozorne, którego rozwiązanie uznane będzie za banalne – udział w rywalizacji konkursowej powinien wymagać faktycznego zaangażowania oraz wykorzystania posiadanych predyspozycji (patrz przykład poniżej). Kryterium wyłonienia zwycięzców może jednak być szybkość wykonania danego zadania, ale ponownie należy zaakcentować, że musi ono zależeć wyłącznie od wiedzy albo umiejętności uczestnika.
Konkurs organizowany w celach promocyjnych w internecie nie musi posiadać regulaminu. Należy jednak podkreślić, że przygotowanie takiego dokumentu, który będzie między innymi jasno określał, na czym polega zadanie konkursowe oraz w jaki sposób zostanie wybrany zwycięzca, zabezpieczy interesy organizatora konkursu w punktu widzenia obrotu prawnego. Umożliwienie uczestnikom konkursu zapoznania się z utworzonym regulaminem leży więc w szeroko pojętym interesie organizatora konkursu.
Od wygranej trzeba pobrać podatek
Płatnikiem ryczałtowej, 10-proc. daniny od nagrody uzyskanej w konkursie, jest organizująca go firma.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od wygranych w konkursach oraz grach i zakładach wzajemnych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. wygranej albo nagrody. Płatnikiem jest organizator konkursu albo loterii promocyjnej, który zobowiązany jest, co do zasady, pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy od wygranej. Artykuł 30 ust. 3 ustawy o PIT wskazuje, że zryczałtowany podatek pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty jego uzyskania, w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, organizator powinien przekazać wyliczoną kwotę na rachunek właściwego urzędu skarbowego (art. 42. ust 1 ustawy o PIT). Z kolei na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy o PIT, do tego samego urzędu skarbowego należy przekazać deklarację PIT 8AR – nie później niż do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym postawiono do dyspozycji zwycięzcy wygraną albo nagrodę.
Podatnikiem podatku jest zwycięzca danego konkursu albo loterii promocyjnej. Z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o PIT wynika, że wartość wygranych stanowi dla niego przychód z innych źródeł. Na podstawie art. 41 ust. 7 że ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem wygranej nie są pieniądze, to podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi, czyli organizatorowi, kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody lub świadczenia.
Istnieje możliwość zwolnienia od podatku wartości wygranych – pod warunkiem, że konkursy i gry organizowane i emitowane (ogłaszane) są przez środki masowego przekazu, takie jak prasa, radio i telewizja, oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, jeśli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Wskazuje na to art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Uwaga! Nie wystarczy, aby akcję promocyjną ogłosić za pośrednictwem radia, prasy czy telewizji. Organy podatkowe w swoich interpretacjach nakazują, aby traktować ten przepis literalnie: konkurs (albo loteria promocyjna) musi być zarówno ogłaszany, jak i organizowany przez podmiot zaliczany do mediów masowych.
Magdalena Kraszewska-Szuba
Nazwa akcji promocyjnej nie przesądzi o jej kwalifikacji
Wiele podmiotów gospodarczych powierza działania reklamowe wyspecjalizowanym w tym obszarze jednostkom. Dlatego na koniec warto wspomnieć, że o zakwalifikowaniu danej akcji marketingowej jako loterii promocyjnej albo konkursu nie decyduje fakt, jak organizator je nazwie i będzie je ogłaszał, ale ich faktyczne cechy. Jeżeli zwycięzca wyłaniany jest w mechanizmie z elementami losowości, akcja marketingowa zostanie zakwalifikowana jako loteria promocyjna na podstawie przepisów ustawy o grach hazardowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych jasno wskazuje, że wprowadzanie różnych elementów dodatkowych, które mają stworzyć pozory braku losowości, nie pozbawia gry, co do zasady, charakteru losowego, jeśli w konsekwencji wynik całej gry zależy od przypadku. Loteria promocyjna organizowana nielegalnie, czyli bez stosownych zezwoleń, regulaminów, opłat itp., uznawana jest w zależności od skali naruszenia przepisów podatkowych za wykroczenie lub przestępstwo karnoskarbowe.
Należy również pamiętać, aby dokładnie zapoznać się z regulaminem mediów społecznościowych, za pośrednictwem których dany podmiot gospodarczy planuje zorganizować promocję swoich produktów albo usług – bez względu na fakt, czy akcja reklamowa prowadzona w internecie będzie miała charakter loterii promocyjnej czy konkursu z nagrodami.
podstawa prawna: ustawa z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 471 ze zm.)
podstawa prawna: ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 459 ze zm.)
podstawa prawna: ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 2032 ze zm.)