Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Media i internet

Polacy wcišż w czołówce blokujšcych reklamy w sieci

Fotorzepa/Michał Walczak
Aż 46 proc. wszystkich odsłon stron internetowych w Polsce jest wykonywanych z komputerów, na których jest zainstalowane oprogramowanie blokujšce wyœwietlanie reklam w sieci – wynika z najnowszego raportu OnAudience.

To w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrost o 8 pkt proc. na drugim miejscu uplasowała się Grecja z wynikiem 44 proc., a na kolejnych: Norwegia (42 proc.), Niemcy (41 proc.) i Dania (40 proc.).

- Podobnie jak w zeszłym roku ranking przedstawia odsetek odsłon, a nie unikalnych użytkowników blokujšcych reklamy, co jest kluczowe dla właœciwego zobrazowania skali tego zjawiska. Wzrost liczby blokujšcych reklamy niemal na każdym rynku pokazuje, że internauci nie akceptujš masowych kampanii, irytujšcych form reklamowych oraz przekazów nieodpowiadajšcych ich zainteresowaniom – komentuje w raporcie Piotr Prajsner, prezes spółki Cloud Technologies, do której należy platforma OnAudience.com.

Jak podaje firma, przy wartoœci rynku internetowej reklamy graficznej w Polsce na poziomie 485 mln dol., wartoœć zablokowanych odsłon reklamowych to obecnie ok. 409 mln dol. rocznie. Globalnie sš to już 42 mld dol.

Według alternatywnego raportu PageFair reklamy w sieci blokuje wcišż 33 proc. polskich internautów – to znacznie wyższy odsetek niż globalnie (11 proc.). Nie jesteœmy jednak pod tym względem rekordzistami – najwyższy odsetek internautów blokuje wyœwietlanie reklam w sieci w Indonezji (58 proc.) oraz w Irlandii i Grecji (po 39 proc.).

On Audience oszacowało też wpływ adblocków na rynek e-handlu. - Aż 32 proc. wyœwietleń e-sklepów i innych serwisów œwiadczšcych usługi on-line w Europie, dokonywanych jest przez osoby z zainstalowanymi adblockami – podaje firma, która szacuje polski rynek e-handlu na 7,6 mld dol., a tę jego częœc, która pochodzi od użytkowników adblocków – na 3,5 mld dol.

– Użytkownicy blokujšcy reklamy na platformach e-handlowych trafiajš do nich w wyniku samodzielnego poszukiwania produktów. Sš to bardzo œwiadomi użytkownicy, charakteryzujš się wysokim poziomem wiedzy technologicznej, majš duże doœwiadczenie w korzystaniu z Internetu. Takie osoby stykajš się z reklamš internetowš bardzo rzadko, więc siłš rzeczy sš na niš bardziej wrażliwe. Z całš pewnoœciš sš to wartoœciowi użytkownicy, o których marketerzy powinni zawsze pamiętać — komentuje Piotr Prajsnar. Przeprowadzone przez branżowš organizacjš IAB Polska badanie dotyczšce popularnoœci oprogramowania blokujšcego reklamy w Internecie - odsetek internautów korzystajšcych z takich rozwišzań jest w Polsce wysoki (sięga 36 proc.) i roœnie.

Jednoczeœnie jednak, jak podliczyło IAB, aż 78 proc. użytkowników ad-blocków dopuszcza na różne sposoby komunikacje marketingowš. A to dlatego, że jedna trzeci a z nich nie korzysta z blokad we wszystkich używanych przeglšdarkach, połowa nie blokuje wszystkich stron www, 38 proc. wyłšcza ad-blocka, gdy zostanie o to poproszona przez witrynę, a 27 proc. – włšcza wybrane strony na tzw. białe listy (czyli wyłšcza je z pod działania blokad).

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL