Spełnione nadzieje

Dotychczasowi laureaci konkursu nie osiedli na laurach. Rosną i zdobywają kolejne nagrody.

Publikacja: 30.11.2015 21:00

Oceniając polską gospodarkę z perspektywy pięcioletniej już historii konkursu „Młoda Marka Sukcesu", można stwierdzić, że ma ona dwa filary – żywność i nowe technologie. Przedstawiciele tych dwóch sektorów wymieniają się na najwyższym stopniu podium, zdobywając główną nagrodę – wartą 400 tys. kampanię reklamową ufundowaną przez PKO Bank Polski.

Ten podział na dwa sektory jest wręcz symboliczny – żywność od lat pozostaje jedną z najmocniejszych stron naszej gospodarki i naszego eksportu, będąc też jednym z niewielu produktów, gdzie polskość marki jest jej atutem docenianym zarówno przez konsumentów w kraju, jak również za granicą.

Z kolei nowe technologie i związane z nimi innowacje są jedną z największych nadziei na przyszły rozwój polskiej gospodarki. Tegoroczne zwycięstwo Zagrodowego sprawia, że w 5-letniej historii konkursu szalę z nagrodami przeważyły marki spożywcze, choć dwa ostatnie lata należały do nowych technologii.

Piotr Nielubowicz, wiceprezes ds. finansowych spółki CD Projekt, która jest właścicielem marki Wiedźmin, ubiegłorocznego zwycięzcy, wspomina, że odbierając w grudniu 2014 r. nagrodę Młoda Marka Sukcesu, szefowie firmy wiedzieli, że stoi przed nimi ogromne wyzwanie. Chcieli sprostać oczekiwaniom fanów gier ze świata Wiedźmina, którzy z niecierpliwością czekali na premierę trzeciej części gry – Wiedźmin 3: Dziki Gon.

– Nagroda i towarzysząca jej kampania marketingowa pomogła nam dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców i skuteczniej wzmocnić świadomość marek Wiedźmin i CD Projekt na polskim rynku w okresie bezpośrednio poprzedzającym premierę gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon" – podkreśla Nielubowicz. Jak dodaje, 2015 rok jest rekordowy dla firmy; majowa premiera „Wiedźmina" spotkała się z fantastycznym przyjęciem na rynku – przez pierwszych sześć tygodni od premiery sprzedano ponad 6 mln kopii gry.

– To fenomenalny wynik i absolutny rekord w historii naszej firmy – twierdzi Nielubowicz, przypominając, że trzecia część flagowej gry CD Projektu zdobyła dotychczas ponad 250 nagród na całym świecie, w tym rekordowe siedem prestiżowych Golden Joystick Awards przyznawanych przed międzynarodowe środowisko graczy. Ten sukces przełożył się na realne i to duże pieniądze; do końca września tego roku spółka osiągnęła ponad pół miliarda złotych przychodów ze sprzedaży produktów pod marką Wiedźmin na całym świecie. – Jesteśmy dumni, że rozpoznawalna i ceniona na świecie marka Wiedźmin to jeden z czołowych polskich sukcesów eksportowych – w bieżącym roku ponad 95 proc. naszych przychodów związanych z marką Wiedźmin (The Witcher) pochodzi ze sprzedaży eksportowej – zaznacza wiceprezes CD Projektu.

Sprzedaż za granicą zapewnia również większość przychodów pod logo laureata konkursu z 2013 – marki Fibaro, która firmuje systemy i urządzenia automatyki domowej. Jest już liczącym się graczem w przyszłościowym sektorze IoT (Internetu Rzeczy).

Właściciel marki, poznańska Fibar Group, sprzedaje swoje produkty w ponad 90 krajach na pięciu kontynentach. – Planujemy systematycznie rozbudowywanie sieci partnerów w poszczególnych państwach oraz wchodzenie na nowe rynki. Największe nadzieje pokładamy w regionach, w których prężnie rozwija się cały sektor IoT, w tym w USA – podkreśla Ewa Bujak, szefowa PR w spółce. Jak zaznacza, Fibaro rozwija się też w kraju, gdzie współpracuje z dużymi sieciami handlowymi, jak Media Markt czy Empik, oraz z czołowymi deweloperami (m.in. Dom Development, Echo Investment).

Wśród największych osiągnięć w ostatnich dwóch latach firma wymienia swoje nowości produktowe (w tym najmniejszy na świecie sensor ruchu – Fibaro Motion Sensor) oraz rozwój współpracy z sieciami telekomunikacyjnymi na całym globie. Jak podkreśla Ewa Bujak, urządzenia Fibaro są w ofercie Orange we Francji i Rumunii (wkrótce także w Polsce). Są również dostępne u jednego z największych operatorów telekomunikacyjnych w Stanach Zjednoczonych oraz w China Mobile. Ostatnio Fibar Group nawiązała także współpracę z Etisalat, potentatem telekomunikacji w krajach arabskich. Sukcesy i perspektywy Fibaro docenił też jeden z najbogatszych Polaków – Sebastian Kulczyk, prezes Kulczyk Investments, kupując latem tego roku 25 proc. udziałów poznańskiej spółki.

Na szukaniu nowych odbiorców w kraju koncentruje się Młoda Marka Sukcesu z 2012 r. – Mój Ulubiony. Jej właściciel Spółdzielnia Dostawców Mleka w Wieluniu obchodzi w tym roku 25-lecie swojej działalności i – jak przyznaje prezes Stefan Bartela – zwycięstwo w konkursie „Rzeczpospolitej" jest jednym z osiągnięć, z których spółdzielnia jest najbardziej dumna. (Chwali się nim na swojej głównej stronie). Flagowy produkt, twarożek kanapkowo-sernikowy Mój Ulubiony zapewnia ok. 45 proc. przychodów spółdzielni, która rywalizuje na bardzo konkurencyjnym mleczarskim rynku. Jak dodaje prezes Bartela, wysokie oceny konsumentów dzisiaj już nie wystarczą; potrzebne jest wsparcie promocyjne, które zapewniają marce m.in. gazetki promocyjne sieci handlowych, reklamy telewizyjne, a ostatnio książeczka z przepisami „Mój Ulubiony na każdy miesiąc".

Sukces w konkursie „Rzeczpospolitej" do dziś wspomina także rodzinna firma Abramczyk, której marka – Abramczyk – została laureatem jego pierwszej edycji w 2011 r. Firma, będąca czołowym producentem ryb i owoców morza w Polsce, dowiodła, że również mrożone ryby mogą mieć markę – i to markę budowaną w oparciu o dobrą jakość. Piotr Kośmicki, dyrektor marketingu bydgoskiej spółki, ocenia, że obecnie jej udział w polskim rynku mrożonych ryb sięga już 30 proc.

W rozwoju firmy i marki pomagają kolejne nowości – w tym dwie wprowadzone w ciągu ostatniego roku. Jedną z nich jest SuperFilet – czysty filet z miruny nowozelandzkiej, pozbawiony ości i skóry, a drugą Abraline– indywidualnie pakowane filety z wybranych gatunków ryb. Zdaniem Kośmickiego, te oraz inne nowości pomogły zwiększyć tegoroczną sprzedaż, która powinna być o 15–20 proc. wyższa niż rok wcześniej. Obok nowych produktów oraz inwestycji w rozwój sprzedaży (także w tradycyjnych sklepach) w rozwoju marki pomagają kampanie edukacyjno-promocyjne – przede wszystkim w prasie i internecie, a także na uruchomionym przed dwoma laty fanpage'u firmy na Facebooku.

Oceniając polską gospodarkę z perspektywy pięcioletniej już historii konkursu „Młoda Marka Sukcesu", można stwierdzić, że ma ona dwa filary – żywność i nowe technologie. Przedstawiciele tych dwóch sektorów wymieniają się na najwyższym stopniu podium, zdobywając główną nagrodę – wartą 400 tys. kampanię reklamową ufundowaną przez PKO Bank Polski.

Ten podział na dwa sektory jest wręcz symboliczny – żywność od lat pozostaje jedną z najmocniejszych stron naszej gospodarki i naszego eksportu, będąc też jednym z niewielu produktów, gdzie polskość marki jest jej atutem docenianym zarówno przez konsumentów w kraju, jak również za granicą.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko