Rok lotów A350 bez problemów

Pierwszy europejski samolot szerokokadłubowy z kompozytów zaliczył pierwszy rok eksploatacji bez awarii i przewiózł ponad 300 tys. pasażerów — pisze „Le Figaro”

Publikacja: 27.12.2015 13:09

Rok lotów A350 bez problemów

Foto: Bloomberg

W Tuluzie nie ukrywają zadowolenia, zwłaszcza, że premierowym klientem nowego samolotu jest Qatar Airways, a jego prezes Akbar al-Baker słynie z surowości wymagań. Po stwierdzeniu drobnych niedociągnięć w pierwszym egzemplarzu odroczył jego odbiór z 13 na 22 grudnia 2014 r. Po roku jest absolutnie zadowolony. — Osiągi i niezawodność A350 XWB przekroczyły nawet nasze oczekiwania — stwierdził.

Po roku nie było z nim większych problemów, co zdarza się rzadko, a ponadto zużywa o 25 proc. mniej paliwa od samolotów poprzedniej generacji. Ostatnio Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA poleciła rozpoczęcie w dniach 28 grudnia — 11 stycznia sprawdzania codziennie po lotach 2 lotek pod kątem właściwego funkcjonowania ich siłowników elektrohydraulicznych EHA.

W pierwszym roku Airbus dostarczył klientom 14 maszyn — siedem Qatar Airways, cztery Vietnam Airlines i dwa Finnairowi. Trzynaście z nich (Finnair odebrał drugi 14 grudnia) przebywało ponad 16 tys. godzin w powietrzu i przewiozło ponad 300 tys. pasażerów.

Superjumbo A380 i kompozytowy B787 Dreamliner miały na początku poważne problemy wykraczające poza zwykłe usterki związane z nowościami. Po problemach z A380 Europejczycy wyciągnęli wnioski, usprawnili obieg informacji, wybrali ostrożniejsze rozwiązania (baterie), nadzorowali pracę dostawców, opóźnili premierę handlową A350-900, aby uniknąć nerwów i kosztów.

- Naszym celem było wyprodukowanie samolotu bardzo dojrzałego od chwili podjęcia jego eksploatacji — stwierdziła dyrektor marketingu Marisa Lucas. — Po aż pierwszy w historii lotnictwa na 2 lata przed pierwszym lotem zbudowaliśmy „Iron Birda", makietę A350 w normalnych rozmiarach, ze wszystkimi elementami wyposażenia. Podczas testów komputerowych wszystko dobrze działało, ale ponownie sprawdziliśmy to na makiecie. Na rok przed pierwszym próbnym lotem testowano samolot przez 4 tys. godzin na symulatorze lotów podłączonym do makiety.

Airbus uzyskał zamówienia na 775 A350, do końca 2015 r. dostarczył 14, w 2016 r. planuje minimum 30, a następnie dojście pod koniec 2018 r. do 10 dostaw co miesiąc czyli 120 w 2019 r. W połowie 2017 r. pojawi się większa wersja A350-1000, a w końcu 2018 samolot o bardzo dużym zasięgu.

W Tuluzie nie ukrywają zadowolenia, zwłaszcza, że premierowym klientem nowego samolotu jest Qatar Airways, a jego prezes Akbar al-Baker słynie z surowości wymagań. Po stwierdzeniu drobnych niedociągnięć w pierwszym egzemplarzu odroczył jego odbiór z 13 na 22 grudnia 2014 r. Po roku jest absolutnie zadowolony. — Osiągi i niezawodność A350 XWB przekroczyły nawet nasze oczekiwania — stwierdził.

Po roku nie było z nim większych problemów, co zdarza się rzadko, a ponadto zużywa o 25 proc. mniej paliwa od samolotów poprzedniej generacji. Ostatnio Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA poleciła rozpoczęcie w dniach 28 grudnia — 11 stycznia sprawdzania codziennie po lotach 2 lotek pod kątem właściwego funkcjonowania ich siłowników elektrohydraulicznych EHA.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec