Farnborough 2018, dzień 3: 1000 samolotów, dużo „anonimów"

Trzeciego dnia salonu przekroczono pułap 1000 zamówionych samolotów: kupiono 1006 o wartości 123,5 mld dolarów. Uaktywnili się anonimowi klienci

Publikacja: 19.07.2018 11:50

Farnborough 2018, dzień 3: 1000 samolotów, dużo „anonimów"

Foto: Bloomberg

Po trzech dniach Boeing uzyskał zamówienia na 433 samoloty o wartości 62,6 mld dolarów, Airbus na 389 za 51,9 mld i Embraer na 173 za 8,7 mld.

Boeing ogłosił o największym kontrakcie. Tania prywatna linia z Wietnamu VietJet podpisała list intencyjny na 100 B737 MAX (80 MAX 10 za 10,4 mld dolarów i 20 MAX 8 za 2,3 mld). Umowa dotyczy też szkolenia personelu i pomocy technicznej w Wietnamie.

U Airbusa największym klientem tego dnia stała się tania linia meksykańską Viva Aerobus, która zamówiła 25 A321neo za 3,2 mld dolarów i zamieniła wcześniej zamówione 16 A320neo na większe A321neo. Przewoźnik Uganda Airlines podpisał z Europejczykami list intencyjny na dwa A330neo za 593 mln dolarów, a odrębnie z Bombardierem na cztery CRJ-900 za ok 200 mln dolarów.

Europejski producent turbopropów ATR otrzymał potwierdzone zamówienie od filii Japan Airlines, Hokkaido Air System na dwa ATR 42-600 z opcją na jeden następny samolot. Kolumbijska EasyFly postanowiła kupić trzy ATR 72-600 i dwa ATR42-600.

Więcej „anonimów"

Pierwsze trzy dni salonu potwierdziły, że transport lotniczy przewiduje pomyślny rozwój mimo napięć w handlu i w stosunkach międzynarodowych. Świadczy o tym liczba 1006 dotąd zamówionych samolotów, podczas gdy przed salonem eksperci spodziewali się jedynie powtórzenia wyniku z salonu w 2017 r. na Le Bourget.

W Farnborough nabrało jednak rozmiarów nowe zjawisko: kupowania samolotów przez klientów, którzy nie chcą ujawniać się. Dotąd obaj najwięksi producenci chwalili się największymi kontraktami. Tym razem Airbus nie podał nazw tych, którzy kupili samoloty za 24,4 mld dolarów w cenach katalogowych, a Boeing zrobił to samo z kupującymi samoloty za 11 mld.

Wiceprezes Airbusa ds. sprzedaży, Eric Schulz wskazał jako winowajcę Donalda Trumpa, który idąc na wojnę handlową z Chinami stworzył prawdziwe pole minowe dla światowych firm pragnących robić interesy z oboma tymi krajami. — Dziś światem żądzą tweety, jakie dostajemy co ranka z drugiej strony Atlantyku więc wywołuje to ogromną presję na linie lotnicze, na rządy — powiedział na spotkaniu z inwestorami. Niektórzy klienci, zwłaszcza z Azji zwracali się do Airbusa, by nie dolewać oliwy do ognia — dodał.

Niektóre z takich anonimowych zamówień pochodziły od klientów z Chin. Stanowią znaczną część portfela uzyskanego przez Airbusa. Pierwszego dnia pewna firma leasingowa podpisała list intencyjny na 80 A320neo za 8,85 mld dolarów. następnie był kontrakt na 100 maszyn wąskokadłubowych za 11,5 mld i osiem A350-900 za 2,5 mld. Trzeciego dnia ktoś zamówił sześć A330neo za 1,5 mld. Boeing poinformował że czterej nie ujawniani klienci z branży lotniczej i leasingu samolotów zamówili u niego łącznie 93 B737 MAX 8, w tym jedna z linii 40 maszyn o dużej pojemności, wcześniej nazywanych B737 MAX 8 200. Obaj producenci sprzedali anonimowym klientom prawie 300 maszyn.

Zdaniem analityków, większość takich anonimowych zamówień u Airbusa i Boeinga pochodzi od linii z Chin lub firm leasingowych. Kupujący wolą zwykle nie ujawniać się do czasu zatwierdzenia zamówienia przez rząd w Pekinie.

- Wolałbym ujawniać ich, ale ostatecznie wiadomo, że pieniądze są w banku. Więc ujawnieni czy nie ujawnieni klienci, nie ma to większej różnicy. Ważne, że są zamówienia — stwierdził Schulz.

Trzeciego dnia odbyło się uroczyste przekazanie pierwszego A321neo taniej brytyjskiej linii easyJet. Samolot prowadziły kapitan Suki Adams i jako pierwszy oficer kapitan Zoe Ebrey zgodnie z polityką tej linii zwiększania liczby kobiet za sterami.

Po trzech dniach Boeing uzyskał zamówienia na 433 samoloty o wartości 62,6 mld dolarów, Airbus na 389 za 51,9 mld i Embraer na 173 za 8,7 mld.

Boeing ogłosił o największym kontrakcie. Tania prywatna linia z Wietnamu VietJet podpisała list intencyjny na 100 B737 MAX (80 MAX 10 za 10,4 mld dolarów i 20 MAX 8 za 2,3 mld). Umowa dotyczy też szkolenia personelu i pomocy technicznej w Wietnamie.

Pozostało 89% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszają inwestycje na lotnisku w Modlinie. "Bez gigantomanii i wstawania z kolan"
Transport
Ryzykowne auta zalewają rynek
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
O'Leary: Latem bilety lotnicze zdrożeją, ale tylko trochę