Walka Lufthansy z Ryanairem o samoloty dla LaudaMotion

Lufthansa zamierza wypowiedzieć umowę dotyczącą leasingu samolotów dla LaudaMotion, bo twierdzi, że austriacka linia nie płaci, czym wywołała spór z Ryanairem, który dostał zgodę na jej przejęcie

Aktualizacja: 14.07.2018 15:20 Publikacja: 14.07.2018 09:18

Walka Lufthansy z Ryanairem o samoloty dla LaudaMotion

Foto: materiały prasowe

Wszystkie te linie walczą o udział rynkowy w Niemczech i Austrii po bankructwie Air Berlin, a ich spor bierze się stąd, że chcą mieć samoloty, bo Airbus nie dotrzymuje terminów dostaw z powodu problemów producenta silników.

Czytaj także: Niki Lauda liczy na zysk Laudamotion w 2019 roku

LaudaMotion utworzona z resztek Niki należącej do Air Berlin używa 9 samolotów A320 wynajętych od Lufthansy i 10 B737 od nowego udziałowca Ryanaira.

„LaudaMotion nie dotrzymała ostatnio kilkakrotnie zobowiązań płacenia za leasing uzgodniony w kontrakcie" — oświadczyła teraz Lufthansa. Dodała, że potrzebuje tych samolotów dla rozwijanej taniej linii Eurowings i w związku z tym wykorzystała prawo wypowiedzenia umowy leasingowej.

Ryanair zaprzeczył temu i stwierdził, że Lufthansa nie zapłaciła austriackiej linii za wykonywanie dla niej lotów od marca do maja. „LaudaMotion wielokrotnie dotrzymywała wobec Lufthansy płatności za leasing i serwisowanie. Twierdzenia Lufthansy o kilkakrotnym niedotrzymywaniu zapłaty są nieprawdziwe" — oświadczyli Irlandczycy.

Sąd w Berlinie zdecyduje na sesji 20 lipca, czy Lufthansa może wypowiedzieć umowę.

Ryanair, który otrzymał do Komisji Europejskiej zgodę na zwiększenie do 75 proc. z obecnych 24,9 proc. udział w linii założonej przez Niki Laudę dodał teraz, że jej istnienie jest zagrożone. „Lufthansa nadużywa dominującej pozycji na rynkach niemieckim i austriackim ewidentną próbą wyeliminowania znacznie mniejszego austriackiego konkurenta" — oświadczył główny radca prawny Ryanaira, Juliusz Komorek.

Po bankructwie Air Berlin doszło do walki easyJeta i Ryanaira o jej aktywa, aby wejść do Niemiec i Austrii i rywalizować z Lufthansą. Niemiecki przewoźnik chciał przejąć Niki, ale zrezygnował obawiając się odmowy Komisji Europejskiej. Bruksela poleciła mu udostępnić samoloty każdemu nowemu właścicielowi Niki. Ryanair twierdzi, że Niemcy nie dali 2 z 11 samolotów, a inne opóźnili. Lufthansa zaprzecza temu i twierdzi, że wywiązała się w pełni z zobowiązań nakazanych przez Brukselę: zaproponowała LaudaMotion sprzedanie 10 maszyn, ale ta linia wołała leasing. Dziesiąty samolot ma do niej trafić pod koniec lipca.

Analitycy z irlandzkiej firmy Goodbody stwierdzili w nocie, że „sugerowane próby utrudnienia startu LaudaMotion świadczą, że Lufthansa uważa tego przewoźnika za zagrożenie dla jej dominującej pozycji na niemieckim rynku, zwłaszcza na trasach do Hiszpanii, a jeszcze większe zagrożenie w 2019, gdy ta linia bardziej okrzepnie".

Reuters

Wszystkie te linie walczą o udział rynkowy w Niemczech i Austrii po bankructwie Air Berlin, a ich spor bierze się stąd, że chcą mieć samoloty, bo Airbus nie dotrzymuje terminów dostaw z powodu problemów producenta silników.

Czytaj także: Niki Lauda liczy na zysk Laudamotion w 2019 roku

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny