Airbus waha się z większym A350

Airbus starał się pomniejszyć znaczenie ewent. wypuszczenia przez Boeinga powiększonej wersji B737, a sam nie podejmuje decyzji o podobnej modyfikacji A350

Publikacja: 01.06.2016 20:40

Zainstalowanie największego silnika w B737 MAX 9, aby zwiększyć osiągi tego samolotu wiązałoby się z problemami technicznymi — stwierdził w Hamburgu podczas Dni Innowacji szef pionu sprzedaży Airbusa, John Leahy. Nazwał taki pomysł „Mad MAX". Boeing raczej usprawni swą maszynę, a nie uruchomi droższego programu produkcji samolotu ze środka rynku dla wypełnienia luki między samolotami krótkiego i dalekiego zasięgu — dodał na spotkaniu z dziennikarzami.

Amerykanie zastanawiają się nad zmodyfikowaniem silników LEAP używanych w A321neo, aby zwiększyć zasięg nowych B737, ale według przedstawicieli przemysłu, należy odróżniać taktyczną obronę B737 przez Boeinga od długofalowych dyskusji o samolocie ze środka rynku na 200-260 miejsc, które ponadto przygotowałby teren do całkowitego następcy B737 po 2030 r.

Airbus oświadczył ze swej strony, że nadal rozmawia z klientami o wydłużonej wersji własnego A350, która zwiększyłaby konkurencję w segmencie maszyn dalekiego zasięgu. Świadomy jednak ryzyka kanibalizowania dwóch istniejących wersji A350 podkreślił, że nie spodziewa się, by 2-silnikowy samolot na 400 miejsc zyskał większą część rynku. Airbus ujawnił jednak nazwę tej maszyny: A350-2000.

Agencja Reutera podała w marcu, że Airbus sonduje klientów w sprawie samolotu na 400 miejsc znanego jako A350-8000, który miałby konkurować z B777-9 przewidzianym na 406 pasażerów.

Prezes Fabrice Brégier nie jest jeszcze całkowicie przekonany do pomysłu nowego A350, bo istnieje zagrożenie przenoszenia zamówień z A350-1000, który ma 366 foteli. Ta powiększona już wersja uzupełni od 2017 r. podstawową A350-900, latającą od 2014 r.

Przedstawiciel sektora uznał, że stanowiska British Airways i Singapore Airlienes będą mieć decydujące znaczenie w uruchomieniu nowego programu. — Jeśli one go kupią, to Airbus wyprodukuje — stwierdził.

F. Brégier ponownie dal wyraz swej złości na opóźnienia w dostawach A350 zawinione przez brak wyposażenia kabin albo nadesłanych złej jakości. Podkreślił, że Airbus będzie rozstawać się z takimi producentami, którzy nie spełniają norm obowiązujących w tej branży.

Certyfikacja A320neo z LEAP

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA i amerykański urząd lotnictwa FAA wystawiły certyfikat żeglowności nowej wersji samolotu wąskokadłubowego A320neo z silnikami LEAP-1A spółki CFM Int'l, co otwiera drogę do wydania latem pierwszej maszyny tego typu klientowi.

Wspólny dokument pozwoli też producentowi proponować klientom drugą wersję napędu dla A320neo, oprócz silników Pratt&Whitney. Dostawa pierwszego samolotu tego typu opóźniła się z grudnia na 20 stycznia z powodu kłopotów z silnikami.

Dwa samoloty testowe z silnikami LEAP wykonały ponad 350 lotów o łącznym czasie tysiąca godzin w tym 150 lotów w warunkach normalnych lotów komercyjnych.

Zainstalowanie największego silnika w B737 MAX 9, aby zwiększyć osiągi tego samolotu wiązałoby się z problemami technicznymi — stwierdził w Hamburgu podczas Dni Innowacji szef pionu sprzedaży Airbusa, John Leahy. Nazwał taki pomysł „Mad MAX". Boeing raczej usprawni swą maszynę, a nie uruchomi droższego programu produkcji samolotu ze środka rynku dla wypełnienia luki między samolotami krótkiego i dalekiego zasięgu — dodał na spotkaniu z dziennikarzami.

Amerykanie zastanawiają się nad zmodyfikowaniem silników LEAP używanych w A321neo, aby zwiększyć zasięg nowych B737, ale według przedstawicieli przemysłu, należy odróżniać taktyczną obronę B737 przez Boeinga od długofalowych dyskusji o samolocie ze środka rynku na 200-260 miejsc, które ponadto przygotowałby teren do całkowitego następcy B737 po 2030 r.

Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Transport
Polskie firmy apelują do Donalda Tuska: nie porzucajcie projektu CPK
Transport
Smartwings na celowniku LOT-u. Zdrowa linia z trudną przeszłością
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO