Airbus planowo z A350

Airbus poinformował z okazji przekazania kolejnemu klientowi setnej maszyny, że planowo zmierza do celu dostarczania 10 samolotów A350 miesięcznie pod koniec 2018 r. Zagrożone są jednak plany dostaw A320neo.

Aktualizacja: 27.07.2017 10:01 Publikacja: 27.07.2017 09:58

A350

A350

Foto: Wikimedia

Dyrektor generalny grupy i prezes części lotniczej Fabrice Brégier potwierdził plany dotyczące samolotów szerokokadłubowych podczas przekazania China Airlines setnego A350-900. Pierwszy samolot zbudowany też z kompozytów wydano w grudniu 2014, dotychczas otrzymało je 14 linii lotniczych. A350 zużywa o 25 proc. mniej paliwa, o tyle też emituje mniej spalin, jego niezawodność operacyjna wynosi 99 proc. — podkreślano w Tuluzie.

Dotąd 45 klientów zamówiło 847 takich samolotów. Następna, większa wersja A350-1000, też z silnikami Rolls-Royce, przechodzi intensywne testy, producent zakłada dostawę pierwszego egzemplarza w IV kwartale.

Europejczycy starają się zwiększyć tempo produkcji obu rodzajów samolotów, ale mieli problemy z dostawcami do A350 i techniczne, z silnikami do A320neo.

Qatar Airways anulował w czerwcu kupno czterech A350 z powodu opóźnienia dostaw, wcześniej zrezygnował z A320neo na skutek problemów z silnikami produkcji Pratt&Whitney i rozmawia z producentem o wzięciu większych A321neo, ale z silnikami spółki CFM.

UTC, firma matka P&W potwierdziła teraz plan rocznych dostaw silników GTF do A320neo, Airbus zaakceptował to zobowiązanie i zgodził się czekać na silniki, ale jest sfrustrowany wolnym tempem odrabiania opóźnień, które zagrażają planom dostaw w pozostałej części roku. Zamierzał dostarczyć ok. 200 sztuk z rodziny A320neo.

Ponad połowa z tej liczby miała posiadać różne warianty silników P&W, ale w I półroczu Airbus wydal klientom zaledwie 16 A320neo z amerykańskimi silnikami, mniej niż jedną trzecią 43 maszyn z silnikami CFM. To oznacza, że do końca roku musiałby dostarczyć ponad 80 samolotów z P&W.

Spółka CFM podała, że notuje rosnący popyt na jej nowe silniki LEAP, ale jest mało możliwe, by mogła szybko tak zwiększyć ich produkcję, by przejąć część tych, których nie może dostarczyć P&W. Też miała problemy z podzespołami i materiałami, ale wyjaśniła, że na razie ma opóźnienie o kilka tygodni.

Airbus zwiększył tymczasem produkcję wcześniejszego modelu A320eo, oferowanego z rabatem, aby zapewnić ciągłość pracy linii montażowych.

Dyrektor generalny grupy i prezes części lotniczej Fabrice Brégier potwierdził plany dotyczące samolotów szerokokadłubowych podczas przekazania China Airlines setnego A350-900. Pierwszy samolot zbudowany też z kompozytów wydano w grudniu 2014, dotychczas otrzymało je 14 linii lotniczych. A350 zużywa o 25 proc. mniej paliwa, o tyle też emituje mniej spalin, jego niezawodność operacyjna wynosi 99 proc. — podkreślano w Tuluzie.

Dotąd 45 klientów zamówiło 847 takich samolotów. Następna, większa wersja A350-1000, też z silnikami Rolls-Royce, przechodzi intensywne testy, producent zakłada dostawę pierwszego egzemplarza w IV kwartale.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje