Adidas, Booking.com, Grycan, Calypso, DHL, Biedronka, Virgin Mobile oraz ING BSK – to marki, które zdobyły w swoich kategoriach najwyższe oceny polskich konsumentów. Tak wynika z zestawienia Top 100 Brands, które opublikowała firma doradczo-audytorska KPMG na postawie badania przeprowadzonego po raz pierwszy w Polsce na próbie ponad 5 tys. osób.
Badani wyrazili swoje opinie na temat doświadczeń w kontaktach z markami, ich produktami, a także w procesie zakupu i obsługi klienta (ang. customer experience.)
Polskość ma znaczenie
Adidas zwyciężył w kategorii firm z branży pozaspożywczego handlu detalicznego, która zresztą zdominowała cały ranking – aż 49 z Top 100 Brands to jej przedstawiciele. Booking.com dostał najwyższe oceny w kategorii podróże. W gastronomii najwyżej ocenianą marką okazał się Grycan, a wśród marek związanych z czasem wolnym i rozrywką wygrała sieć Calypso. Liderem w logistyce jest DHL, wśród sieci spożywczych Biedronka, a wśród telekomów Virgin Mobile. Najwyżej ocenianą marką finansową okazał się ING BSK.
W zestawieniu 100 najlepiej ocenianych przez konsumentów marek aż 49 powstało w Polsce, co potwierdza, że etap fascynacji Zachodem mamy za sobą.
Co zdecydowało o sukcesie Top 100 Brands? Jak wynika z raportu KPMG, istotne znaczenie miała wiarygodność – czyli dbałość o klienta, spełnienie obietnic (przekazywanych np. w reklamach) i spójność przekazu. Wiarygodność firmy i jej marki doceniana przez konsumentów na całym świecie, w Polsce ma szczególnie duże znaczenie (a np. w USA bardziej liczy się personalizacja). Jak ocenia Jerzy Kalinowski, partner w dziale usług doradczych w KPMG, w Polsce duże znaczenie wiarygodności marki ma związek z niskim poziomem kapitału społecznego.