W markach najbardziej cenimy wiarygodność

Lojalność konsumentów najskuteczniej budują te brandy, które spełniają swoje obietnice. Wśród nich sporą grupę stanowią rodzime firmy.

Publikacja: 25.05.2017 20:59

Foto: Fotolia

Adidas, Booking.com, Grycan, Calypso, DHL, Biedronka, Virgin Mobile oraz ING BSK – to marki, które zdobyły w swoich kategoriach najwyższe oceny polskich konsumentów. Tak wynika z zestawienia Top 100 Brands, które opublikowała firma doradczo-audytorska KPMG na postawie badania przeprowadzonego po raz pierwszy w Polsce na próbie ponad 5 tys. osób.

Badani wyrazili swoje opinie na temat doświadczeń w kontaktach z markami, ich produktami, a także w procesie zakupu i obsługi klienta (ang. customer experience.)

Polskość ma znaczenie

Adidas zwyciężył w kategorii firm z branży pozaspożywczego handlu detalicznego, która zresztą zdominowała cały ranking – aż 49 z Top 100 Brands to jej przedstawiciele. Booking.com dostał najwyższe oceny w kategorii podróże. W gastronomii najwyżej ocenianą marką okazał się Grycan, a wśród marek związanych z czasem wolnym i rozrywką wygrała sieć Calypso. Liderem w logistyce jest DHL, wśród sieci spożywczych Biedronka, a wśród telekomów Virgin Mobile. Najwyżej ocenianą marką finansową okazał się ING BSK.

W zestawieniu 100 najlepiej ocenianych przez konsumentów marek aż 49 powstało w Polsce, co potwierdza, że etap fascynacji Zachodem mamy za sobą.

Co zdecydowało o sukcesie Top 100 Brands? Jak wynika z raportu KPMG, istotne znaczenie miała wiarygodność – czyli dbałość o klienta, spełnienie obietnic (przekazywanych np. w reklamach) i spójność przekazu. Wiarygodność firmy i jej marki doceniana przez konsumentów na całym świecie, w Polsce ma szczególnie duże znaczenie (a np. w USA bardziej liczy się personalizacja). Jak ocenia Jerzy Kalinowski, partner w dziale usług doradczych w KPMG, w Polsce duże znaczenie wiarygodności marki ma związek z niskim poziomem kapitału społecznego.

W finansach trudniej

– Handel pozaspożywczy to branża bardzo konkurencyjna, gdzie najlepsze firmy dobrze rozumieją swoich klientów i potrafią o nich zadbać – mówi „Rzeczpospolitej" Jerzy Kalinowski. Zwraca uwagę, że zakupy wielu marek z tej branży (w tym sportowych czy jubilerskich) wiążą się z przyjemnością, co ułatwia pozytywne doświadczenia klienta. Co więcej w sprzedaży łatwiej jest też rozwiązywać problemy klientów niż np. w sektorze finansów czy telekomunikacji. – Trudniej o pozytywne doświadczenia konsumentów w branży, gdzie produkt nie jest prosty, relacja jest długoterminowa i w dłuższym okresie bywa mniej przyjemna. Miło jest odebrać w salonie nowy model smartfona, ale potem trzeba płacić abonament, zdarzają się różne problemy, których rozwiązanie nie zawsze jest szybkie i łatwe – wyjaśnia Kalinowski.

Zaznacza jednak, że choć markom z takich sektorów jak usługi finansowe czy energetyczne znacznie trudniej zapewnić pozytywne doświadczenia konsumentów, to nie mają one wyjścia – będą musiały o to lepiej zadbać. Poprzeczkę podwyższa dodatkowo przenoszenie doświadczeń między branżami: klienci, którzy np. w handlu przyzwyczaili się do szybkiej i sprawnej obsługi, teraz oczekują tego samego w banku i u dostawcy energii.

Opinia

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry Market Research

Polski klient generalnie nie jest osobą zamożną i w ograniczonym budżecie musi zmieścić wiele wydatków. Zwraca więc dużą uwagę na ceny, chociaż nie kupuje najtańszych rzeczy. Mimo takiego podejścia marka jest ważna – szczególnie tam, gdzie zakupy wiążą się z naszym większym zaangażowaniem. Marka ułatwia wybór przy półce, podejmowanie decyzji, informuje o tym, że dostaniemy coś, co znamy, lubimy. Wygrywają marki, które zdołały zbudować zaufanie klientów, emocjonalny związek. Liczy się całokształt doświadczeń – zarówno z użytkowania produktu, jak i z doświadczenia w sklepie czy punkcie obsługi. Wiele zależy jednak od grupy konsumentów i kategorii produktów. O ile np. w samochodach marka jest kluczowa, o tyle przy workach na śmieci jest nam wszystko jedno.

Adidas, Booking.com, Grycan, Calypso, DHL, Biedronka, Virgin Mobile oraz ING BSK – to marki, które zdobyły w swoich kategoriach najwyższe oceny polskich konsumentów. Tak wynika z zestawienia Top 100 Brands, które opublikowała firma doradczo-audytorska KPMG na postawie badania przeprowadzonego po raz pierwszy w Polsce na próbie ponad 5 tys. osób.

Badani wyrazili swoje opinie na temat doświadczeń w kontaktach z markami, ich produktami, a także w procesie zakupu i obsługi klienta (ang. customer experience.)

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Centra handlowe wreszcie mogą odetchnąć. Klienci wrócili na dobre?