– SEDA ma pomagać rządom w podejmowaniu świadomych decyzji i koncentrowaniu się na tych obszarach, które przyniosą największą wartość dla obywateli. Bo przecież końcowym „klientem" każdego rządu są jego obywatele, a wzrost gospodarczy powinien przekładać się na poprawę jakości ich życia – wskazuje Joao Hrotko, lider zespołu, który opracowywał raport.
BCG zwraca uwagę, że Polska wyróżnia się zdolnością do tego, żeby przekuwać wzrost gospodarczy na dobrobyt i jakość życia swoich obywateli. Z głównych wskaźników gorsze niż rok temu oceny Polska zebrała jedynie za edukację. – Najwidoczniej tak zwana reforma nie jest jednak takim sukcesem, jak widzi to rząd – ocenia jeden z bankowych ekonomistów. BCG podaje także, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat jakość życia w większości krajów świata wyraźnie rosła, poza regionami prowadzonych działań wojennych.
Więcej optymizmu
Również inne badania potwierdzają, że faktycznie coś zmieniło się na lepsze. – Od maja 2017 r. publikowany przez GUS bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej przyjmuje wartości powyżej 0, co oznacza, że więcej jest konsumentów nastawionych optymistycznie niż pesymistycznie. Nie miało to miejsca nigdy wcześniej w historii badania, które prowadzone jest od 1997 r. – mówi Mariusz Kapuściński, ekonomista na Europę Centralną i Wschodnią w Banku BGŻ BNP Paribas. – Dobre nastroje konsumentów sprzyjają solidnej dynamice sprzedaży detalicznej, wynoszącej ostatnio 4 – 9 proc. rok do roku realnie. Z kolei realizację zwiększonych wydatków umożliwiają rosnące zagregowane dochody, przede wszystkim z pracy, co jest efektem wzrostu zatrudnienia i wynagrodzeń – dodaje.
– W ostatnich kwartałach nominalny wzrost kategorii FMCG w Polsce oscylował wokół 5 – 6 proc. i w głównej mierze sterowany był wzrostem wolumenu sprzedaży. Kupujemy zatem wyraźnie więcej – mówi Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. obsługi sieci detalicznych w firmie Nielsen. – Blisko 60 proc. polskich konsumentów ocenia, iż ich perspektywy zawodowe oraz stan finansów osobistych w ciągu najbliższych 12 miesięcy będą dobre lub bardzo dobre. Optymizm jest na najwyższym poziomie od dziesięciu lat i dawno przekroczył średnią europejską – dodaje.
W zasadzie we wszystkich grupach widać pozytywne sygnały. – Doskonałym barometrem nastrojów konsumenckich są zazwyczaj ludzie młodzi, między 16. a 30. rokiem życia. W tegorocznym pomiarze do naszego projektu badawczego Świat Młodych aż 96 proc. badanych ocenia swoją sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą – mówi Katarzyna Krzywicka-Zdunek, Business Unit Manager w IQS i liderka projektu badawczego Świat Młodych. – Umacnia się także wiara, że poradzą sobie w życiu, mniej martwią się o to, co przyniesie jutro. Co więcej, 1/5 z nich dobrze ocenia sytuację w Polsce. W poprzednim pomiarze, który prowadziliśmy w 2015 r., był to jedynie co dziesiąty – dodaje.