Przewone opłacone do" (CPT Carriage Paid to) to jedna z reguł w zbiorze wykładni handlowych Incoterms 2010. Należy, obok formuł EXW, FCA, CIP, DAT, DAP oraz DDP do tych, które mogš być z powodzeniem stosowane do każdej gałęzi transportu. Ma uniwersalny charakter i można jej użyć, gdy towar jest przewożony drogš lšdowš przy wykorzystaniu samochodów, jak i pocišgów albo z wykorzystaniem transportu wodnego lub lotniczego.
Dwie z istotnych kwestii, które należy uregulować w kontrakcie zwišzanym ze sprzedażš towarów, odnoszš się do gestii transportowej i ubezpieczeniowej. Ta pierwsza to kontraktowe prawo do zorganizowania transportu ładunku z okrelonego miejsca do miejsca docelowego. Osoba posiadajšca tę gestię ma obowišzek wynajšć przewonika lub spedytora, chyba że transport organizuje we własnym zakresie, wykorzystujšc do tego własne rodki transportu. Tak czy inaczej to ona ma wpływ na wybór: trasy, rodzaju i rodków transportu, terminu, dokumentów.
Przedsiębiorca, który ma gestię transportowš ponosi koszt przewozu aż do miejsca docelowego. Natomiast odrębnš od transportu jest kwestia gestii ubezpieczeniowej. Ta wišże się z tym, która strona ponosi odpowiedzialnoć za towar i do/od jakiego momentu. Można powiedzieć, że ten kto ryzykuje, powinien zadbać o ubezpieczenie towaru. Jeżeli tego nie zrobi, a ładunek zostanie uszkodzony lub utracony, nie będzie mógł żšdać rekompensaty od drugiej strony. Jak zatem jest to uregulowane według formuły CPT? Zgodnie z niš eksporter ma obowišzek zorganizować transport i dostarczyć towar do oznaczonego w kontrakcie miejsca. Towar musi być odpowiednio opakowany z uwzględnieniem wybranej gałęzi transportu i oznakowany. Zatem sprzedajšcy ma gestię transportowš: organizuje transport i ponosi jego koszty.
Natomiast gestię ubezpieczeniowš ma kupujšcy (importer). W myl reguły CPT prawidłowa dostawa następuje w chwili wydania towaru przewonikowi lub pierwszemu przewonikowi, jeżeli jest ich kliku. Oznacza to, że ryzyko utraty lub uszkodzenia ładunku przechodzi na kupujšcego już w momencie przekazania towaru przez sprzedajšcego przewonikowi.
Z tš ostatniš datš, w kontekcie reguły CPT, wišżš się nieporozumienia. W formule tej jako miejsce docelowe wskazane jest to, w którym towar ma się znaleć po dokonaniu całego przewozu.
Przykład
Firma z Rzeszowa wysyła towar do Paryża. W kontrakcie strony wpisujš w warunkach dostawy CPT Paryż (dokładny adres) i datę dostawy 15 czerwca. Rzeszowska firma prawidłowo dostarczy towaru, jeżeli ten znajdzie się 15 czerwca u wynajętego przewonika (zostanie tego dnia załadowany na wagon kolejowy, a czynnoć ta będzie potwierdzona listem przewozowym). Tego dnia i z tš chwilš (przekazania towaru przewonikowi) ryzyko utraty lub uszkodzenia ładunku przechodzi na francuskiego kontrahenta. Istotne w każdym razie jest to, że 15 czerwca towar nie musi znaleć się w Paryżu i nie będzie to oznaczało opónienia po stronie sprzedajšcego.
Reasumujšc w formule CPT należy odróżnić miejsce dostawy towaru od miejsca, w którym ma się on znaleć po tym, jak przewonik wykona umowę transportu.
masz pytanie, wylij e-mail do autora: m.koltuniak@rp.pl