Jak obciążyć lokatora kosztami wywozu śmieci

Strony umowy najmu nie mają możliwości wybrania firmy wywożącej nieczystości. Opłaty za takie świadczenia są zatem nieodłącznym elementem najmu i powinny być traktowane jako jedna usługa.

Publikacja: 04.03.2017 17:00

Jak obciążyć lokatora kosztami wywozu śmieci

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

- Jestem wspólnikiem spółki jawnej, która prowadzi działalność w zakresie wynajmu lokali. Najemcy są obciążani, między innymi, kosztami wywozu śmieci oraz opłatami za użytkowanie wieczyste. Czy spółka może te koszty refakturować na najemców? – pyta czytelnik.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić czym jest refakturowanie. Otóż jest to – jak się przyjmuje – fakturowanie odsprzedaży usług bez doliczania marży. Do odsprzedaży usług dochodzi natomiast w przypadkach, o których mowa w art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Gdy zatem podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, wtedy przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Nie tylko czynsz

Podstawą opodatkowania VAT jest, co do zasady, wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej (zob. art. 29a ust. 1 ustawy o VAT). Jak jednocześnie stanowi art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Podstawą opodatkowania usług najmu jest zatem nie tylko czynsz najmu, ale również wszelkie inne kwoty, którymi wynajmujący obciąża nabywcę.

Kiedy jest możliwa odrębna sprzedaż

Istnieje jednak możliwość odrębnej odsprzedaży mediów najemcom, a w konsekwencji refakturowania na nich kosztów mediów. Potwierdził to Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w wyroku z 16 kwietnia 2015 r. w sprawie C-42/14 stwierdził, że „najem nieruchomości i związane z nim: dostawa wody, energii elektrycznej, energii cieplnej oraz wywóz nieczystości co do zasady należy uważać za kilka odrębnych i niezależnych świadczeń, które winno się oceniać oddzielnie z punktu widzenia podatku od wartości dodanej, chyba że elementy transakcji, także te wskazujące względy ekonomiczne zawarcia umowy, są ze sobą tak ściśle związane, iż tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie ekonomiczne, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny".

W wyroku tym Trybunał zastrzegł jednak, że możliwość traktowania odsprzedaży mediów jako odrębnych świadczeń istnieje, „jeżeli najemca ma możliwość wyboru świadczeniodawców lub sposobów korzystania z danych towarów lub usług, świadczenia odnoszące się do tych towarów lub usług".

Warunek ten w przypadku obciążania najemców kosztami wywozu śmieci nie jest spełniony. Jak bowiem czytamy w wyroku NSA z 10 lipca 2015 r. (I FSK 944/15), „w świetle obecnie obowiązujących przepisów ustawy o utrzymaniu czystości, zarówno wynajmujący, jak i najemca nie mają możliwości dokonania wyboru świadczeniodawcy tych usług. Opłata za wywóz nieczystości stanowi zatem nieodłączny element usługi najmu i powinna być traktowana jako jedna usługa z najmem (o ile wynajmujący decyduje się na «przeniesienie» jej kosztu na najemcę)".

Potwierdzenie w interpretacjach...

Podobne stanowisko zajmują organy podatkowe, czego przykładem może być interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi z 22 września 2015 r. (IPTPP3/4512-207/15-4/OS), w której czytamy, że „zgodnie z art. 6h ww. ustawy gminy obowiązane są do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości za co pobierają stosowne opłaty. Zobowiązanie do uiszczania opłat z tytułu wywozu śmieci ciąży na właścicielu nieruchomości i nie może być w drodze umowy przeniesione na najemcę ze skutkiem zwalniającym wynajmującego z obowiązku jej zapłaty. Opłata ta stanowi zatem nieodłączny element usługi najmu i powinna być traktowana jako jedna usługa z najmem". W konsekwencji organ podatkowy wyjaśnił, że „w przypadku świadczenia usługi najmu wraz z opłatą za wywóz śmieci, mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą najmu. Wobec powyższego przedmiotem opodatkowania jest skategoryzowana usługa najmu, nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach towarów czy usług".

...oraz w orzecznictwie

Podobnie jest w przypadku obciążania najemców kosztami opłat za wieczyste użytkowanie. Jak bowiem orzekł WSA w Warszawie w wyroku z 10 września 2015 r. (III SA/Wa 3276/14), „część opłaty za użytkowanie wieczyste, która na podstawie umowy cywilnoprawnej (najmu) została przerzucona przez wynajmującego na najemcę, który z uwagi na uwarunkowania cywilnoprawne nie może ustalać odrębnie wysokości i sposobu uiszczania ww. kosztu, stanowi koszt dodatkowy w rozumieniu art. 29a ust. 6 pkt 2 u.p.t.u. i powinna zostać wliczona do podstawy opodatkowania usługi najmu, jako czynności podstawowej, stosownie do ww. przepisu".

Prowadzi to do wniosku, że wskazane w treści pytania koszty powiększają podstawę opodatkowania usług najmu świadczonych spółkę, a więc – w pewnym uproszczeniu – podlegają zwolnieniu z VAT (w przypadkach, gdy wynajem jest zwolniony od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT) albo są opodatkowane VAT według stawki 23 proc. (w pozostałych przypadkach). Koszty te nie mogą być zatem na najemców refakturowane, lecz powinny być uwzględniane w cenie usług najmu na fakturach dokumentujących ich świadczenie.

Przykład

Spółka jawna świadczy usługi najmu, w tym usługi najmu lokali użytkowych. Jedna z takich umów przewiduje miesięczny czynsz w wysokości 3500 zł netto, jak również to, że najemca jest obowiązany do zwracania wynajmującemu:

- kosztów wywozu śmieci w kwocie 180 zł miesięcznie oraz

- przypadającej na wynajmowany lokal części opłaty za wieczyste użytkowanie w kwocie 40 zł miesięcznie.

W tej sytuacji kosztami wywozu śmieci oraz wieczystego użytkowania wynajmujący powinien obciążać najemcę poprzez doliczenie tych kwot do podstawy opodatkowania usług najmu, a więc powinien wystawiać faktury za najem na kwotę 3720 zł netto + 855,60 zł VAT.

Autor jest doradcą podatkowym ze Szczecina

- Jestem wspólnikiem spółki jawnej, która prowadzi działalność w zakresie wynajmu lokali. Najemcy są obciążani, między innymi, kosztami wywozu śmieci oraz opłatami za użytkowanie wieczyste. Czy spółka może te koszty refakturować na najemców? – pyta czytelnik.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić czym jest refakturowanie. Otóż jest to – jak się przyjmuje – fakturowanie odsprzedaży usług bez doliczania marży. Do odsprzedaży usług dochodzi natomiast w przypadkach, o których mowa w art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Gdy zatem podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, wtedy przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP