- Biura serwisowane stwarzają elastyczność pod względem okresu najmu i wielkości biura. Najmniejsze obejmują jedno stanowisko pracy o powierzchni biurowej ok. 10 mkw. Przykładowa stawka za 1 stanowisko wynosi np. ok. 1,5 tys. zł miesięcznie w Warszawie na Mokotowie wraz z usługami - wskazuje Jarosław Kwiecień, konsultant w dziale reprezentacji najemcy z firmy JLL. - Najdroższe w skali kraju jest centrum Warszawy, gdzie jedno stanowisko pracy może kosztować nawet 3 tys. zł netto miesięcznie w prestiżowych lokalizacjach. W dużych miastach regionalnych stawki za jedno stanowisko mogą wynosić ok. 1 tys. zł netto na miesięcznie. Jest też możliwość korzystania z miejsca pracy na godziny w przestrzeniach współdzielonych, które będą znacznie tańsze niż biuro wynajęte na miesiące, np. w biurach Regusa ceny takiego miejsca zaczynają się od 59 zł netto miesięcznie, a prywatnego biurka przydzielonego na stałe w przestrzeni współdzielonej od około 500 zł netto miesięcznie - dodaje.
Zdaniem eksperta rynek ten odnotowuje stały wzrost. - Szczególnie w Warszawie obserwujemy rosnące zainteresowanie klientów mikrobiurami - zaznacza.- W rezultacie powstaje wiele powierzchni tego typu, np. jesienią tego roku Regus posiadający najwięcej centrów biurowych w Polsce otwiera dwa nowe centra: w Krakowie i Warszawie. Zdecydowanie największe zainteresowanie widzimy w Warszawie w szeroko rozumianym centrum miasta, chociaż obserwujemy również wzrost aktywności najemców w bardziej peryferyjnych częściach stolicy. W następnej kolejności wskazać należy centra większych miast regionalnych - dodaje.
- Startujący przedsiębiorcy będą potrzebowali miejsc do pracy, które bądź co bądź w niewielkim metrażu są ograniczone przyznaje też Tomasz Węglarz. - Stąd z niecierpliwością czekamy na zagospodarowanie pustostanów w biurowcach i wynajmowanie powierzchni dla tych, których nie stać na wynajem 200-300 mkw. - dodaje.
Ważny wizerunek
Zdaniem Piotra Capigi, negocjatora w dziale powierzchni biurowych w Cushman & Wakefield, posiadanie eleganckiego biura jest ważne także dla wizerunku przedsiębiorstwa.
- Profesjonalne biuro może pozytywnie wpłynąć na wizerunek mikrofirmy i przybliżyć ją do klientów korporacyjnych - uważa. Jak dodaje, zwiększony popyt na małe biura ma swoje źródło w kilku czynnikach. - Pierwszym z nich jest pojawienie się dużej liczby firm o charakterze startupu, które dopiero zaczynają funkcjonować na rynku - podkreśla. - Dodatkowo, coraz częściej najemcami biurowymi stają się przedstawiciele wolnych zawodów prawnicy, architekci, doradcy, którzy często prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, a wcześniej pracowali w swoich mieszkaniach. Obie kategorie najemców - startupy, jak i przedstawiciele wolnych zawodów, korzystają z faktu, że czynsz za powierzchnię biurową, w szczególności w Warszawie, podlega presji spadkowej - mówi ekspert.