Firmy rodzinne bez strachu szykują się na przełom

aktualizacja: 17.07.2017, 12:50
Foto: Bloomberg

W ciągu trzech do pięciu lat na moim rynku nastąpią przełomowe zmiany- przewiduje prawie co drugi przedstawiciel młodego pokolenia rodzinnych biznesów w krajach EMEA, czyli Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, w tym w Polsce.

REDAKCJA POLECA

Oczekiwany przełom na rynku nie jest jednak powodem do obaw; większość młodych liderów uważa, że ich rodzina i kierownictwo firmy są do tego dobrze przygotowani - wynika z badania NextGen2017 firmy doradczej Deloitte, które objęło prawie 270 przedstawicieli młodego pokolenia rodzinnych biznesów (głównie dzieci i wnuków założycieli) z regionu EMEA, w tym z Polski.

Według nich, przemiany w gospodarce, zmiany oczekiwań klientów i nowe technologie, ale i zmiany w samych firmach będą głównymi czynnikami, które postawią ich rodzinny biznes przed przełomowymi wyzwaniami.

Firmy rodzinne nie boją się nowych rywali

Dla połowy badanych firm rodzinnych przełom na rynku to nic nowego- przeżyły już wcześniej takie radykalne zmiany związane ze zmianą technologii, modeli biznesowych, czy z wejściem nowych konkurentów. Nic więc dziwnego, że teraz większość badanych nie obawia się utraty rynku na rzecz nowych rywali: przeważająca część młodych liderów rodzinnych biznesów traktuje przełomowe zmiany na rynku jako normalny element prowadzenia biznesu (49 proc.), albo jako szansę (32 proc.) Tym bardziej, że jako swój atut wskazują prężność i elastyczność - które pomagają radzić sobie z radykalną zmiana sytuacji rynkowej.

- Przełom nie jest zjawiskiem negatywnym. Stanowi on jednak zagrożenie dla przedsiębiorców, którzy w żaden sposób nie reagują na nowe warunki. Przełom oznacza zmianę, a ci, którzy nie potrafią zmienić sposobu działania, pozostają w tyle. Z drugiej strony zmiany oferują nowe możliwości, zarówno nowym jak i dotychczasowym uczestnikom rynku – ocenia Adam Chróścielewski, partner w Dziale Audytu, odpowiedzialny za praktykę firm rodzinnych w Deloitte.

Firmy rodzinne – przełom nie tylko na rynku

Pozytywnej ocenie przez uczestników badania Deloitte przełomu sprzyja wysoka ocena umiejętności rodzinnej firmy- prawie 70 proc, badanych uważa, że ich rodzina ma odpowiednie umiejętności, by rozwijać się w przełomowym otoczeniu. Jest jednak jeden słabszy punkt- to pracownicy. Tutaj odsetek pozytywnych opinii jest znacznie mniejszy; 17 proc. młodych liderów firm rodzinnych uważa, że ich pracownicy nie są gotowi mierzyć się z przełomem, a 35 proc. przyznało, że wiele umiejętności trzeba jeszcze udoskonalić.

Wyzwań, które mogą utrudnić rodzinnym firmom stawienie czoła przełomowym zmianom na rynku, nie brakuje też wewnątrz nich samych. Wśród tych najczęściej wskazywanych są: zmiana relacji rodzinnych (24 proc.) oraz kwestie związane z sukcesją w firmie (14 proc.) Nieco mniejsze znaczenie mają zmiany organizacyjne (11 proc.) Jak zwracają uwagę eksperci Deloitte rodzinne firmy to nie tylko biznes, ale i rodzinne więzy, często silne emocje, w tym także negatywne np. związane z rywalizacją między rodzeństwem, konfliktami w rodzinie. W ich uniknięciu pomaga plan sukcesji.

- Dobrze opracowany plan sukcesji to pewność, że wszyscy będą wiedzieć, dokąd zmierza firma i umożliwi to wdrożenie odpowiednich szkoleń i systemów- dodaje Seweryn Dąbrowski, partner w Deloitte.

Komentarz dnia
Żródło: rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE