Rekordowe półrocze Renaulta, ale PSA lepsza

Renault podał o rekordowych obrotach i marży operacyjnej w I półroczu mimom złych kursów walut i cen surowców, ale wypada gorzej w porównaniu z grupą PSA.

Aktualizacja: 28.07.2018 14:54 Publikacja: 28.07.2018 14:51

Rekordowe półrocze Renaulta, ale PSA lepsza

Foto: Bloomberg

Po 6 miesiącach Renault zwiększył obroty o 1,4 proc. (w cenach stałych o 6,8) do 29,96 mld euro i osiągnął zysk operacyjny 1,9 mld, co dało marżę 1,4 proc., podczas gdy PSA podała wcześniej o 7,8 proc., a bez Opla nawet o 8,5 proc. Zysk netto zmalał o 16,3 proc. do 2,04 mld euro z powodu droższych surowców i odpisu 150 mln na restrukturyzację.

„Wyniki Renaulta są dobre, zwłaszcza w tym roku z powodu większych wydatków na dostosowanie się do procedury testowania WLTP i przeciwnych wiatrów w postaci kursów walut i cen surowców, ale mamy wrażenie, że te osiągnięcia zostaną przyćmione triumfalnie ogłoszonym bilansem PSA”- stwierdził w nocie Arndt Ellinghorst z Everoce ISI.

Zapytany o sukces prezesa Carlosa Tavaresa, dawnego numeru 2 w Renault, obecny wicedyrektor generalny Thierry Bolloré stwierdził z pokorą: — Cieszy nas powodzenie krajowego konkurenta, bo to nas jeszcze bardziej motywuje do zmniejszenia odstępu. Nie można nas jednak dokładnie porównywać, bo prawie 50 proc. naszej działalności mamy poza Europą.

Grupa PSA, mniej międzynarodowa od Renaulta i jeszcze bardziej europejska z Oplem/Vauxhallem korzysta obecnie z dużego zaangażowania się na solidnym rynku europejskim, co do dawna uważano za przeszkodę.

W połowie lipca Renault podał o nowym rekordzie sprzedaży 2,1 mln pojazdów w I półroczu dzięki konsolidacji 2 nowych marek w Chinach, sukcesowi Clio i Dustera w Europie i dynamice Lady w Rosji. Grupa zwiększyła sprzedaż na świecie o 9,8 proc., w Europie o 4,4 proc. i gdzie indziej o 16,4. Obecnie zakłada roczną poprawę rynku o 3 proc. zamiast o 2,5, w Europie o 1,5 proc. wobec 1 proc. i w Brazylii i Rosji o 10 proc. „Te wyniki rekompensują naszą strategię różnorodności geograficznej, sukces naszych gam i mobilizację wszystkich pracowników” — oświadczył w komunikacie Carlos Ghosn.

Sprawa WLTP

Thierry Bolloré poinformował, że grupa planowo przestawia się na nowe europejskie normy testowania spalin na miesiąc przed ich wejściem w życie od 1 września. Nie podał jednak, jaki procent aut przeszedł nowa homologację. — Nie podajemy takiej informacji z prostego powodu, bo zmienia się codziennie. Ważne jest tylko to, że dokonaliśmy homologacji zgodnie z WLTP wszystkiego, czego potrzebowaliśmy i wszystkiego co zamierzamy zrobić w terminie do połowy sierpnia — dodał i podkreślił, że nie zakłada żadnego postoju w fabrykach czy istotnego ujemnego wpływu w II półroczu.

Dyrektorka finansowa, Clotilde Delbos wskazała, że nowe normy testowania spalin zwiększają niepewność prognozy na II półrocze, potwierdziła jednak prognozę dla całego roku.

Grupa PSA, która upowszechniła w silnikach benzynowych system dezaktywacji SCR i filry cząstek stałych ze swych diesli, jest bardziej pewna siebie. — Do 27 lipca dokonałem homologacji w 90 procentach, cała gama przejdzie homologację do 1 września, nie będzie żadnej przerwy w ofercie — oświadczył dyrektor r działu R&D, Gilles Le Borgne.

Po 6 miesiącach Renault zwiększył obroty o 1,4 proc. (w cenach stałych o 6,8) do 29,96 mld euro i osiągnął zysk operacyjny 1,9 mld, co dało marżę 1,4 proc., podczas gdy PSA podała wcześniej o 7,8 proc., a bez Opla nawet o 8,5 proc. Zysk netto zmalał o 16,3 proc. do 2,04 mld euro z powodu droższych surowców i odpisu 150 mln na restrukturyzację.

„Wyniki Renaulta są dobre, zwłaszcza w tym roku z powodu większych wydatków na dostosowanie się do procedury testowania WLTP i przeciwnych wiatrów w postaci kursów walut i cen surowców, ale mamy wrażenie, że te osiągnięcia zostaną przyćmione triumfalnie ogłoszonym bilansem PSA”- stwierdził w nocie Arndt Ellinghorst z Everoce ISI.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami
Biznes
Tajemniczy proces miliarderki. W partii komunistycznej trwa walka
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów