Średni czas rekrutacji w bankach w Polsce w pięciu ostatnich latach wydłużył się o ponad 25 proc., a koszt rekrutacji jednej osoby z zewnątrz organizacji wzrósł o 30 proc. – informuje raport firmy doradczej PwC „Zarządzanie kapitałem ludzkim w sektorze finansowym. – Branża bankowa przechodzi w Polsce duże zmiany, które będą miały, a w niektórych przypadkach już mają, istotny wpływ na procesy personalne – twierdzi Łukasz Bystrzyński, partner w PwC, lider zespołu doradztwa dla sektora finansowego.

Jak dodaje, z jednej strony mamy do czynienia z ciągłą konsolidacją sektora bankowego i powszechną praktyką wydzielania powtarzalnych funkcji operacyjnych do centrów usług wspólnych. Z drugiej strony postęp technologiczny i rozwój tzw. fin-techów powoduje, że banki konkurują o przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników o specjalistycznych kompetencjach, np. w obszarze analizy i interpretacji danych.

Choć problemy z pozyskaniem odpowiednich pracowników dotyczą nie tylko banków (w badaniu ManpowerGroup narzeka na nie 45 proc. firm), to bankowości dodatkowo szkodzi osłabienie wizerunku sektora jako pracodawcy. Przyczynia się do tego fala konsolidacji banków i malejące tam zatrudnienie. Według ostatnich danych KNF w listopadzie ubr. roku w bankach pracowało 169 tys. osób, o ok. osiem tysięcy mniej niż w tym samym okresie 2010. Mniejsza stabilność pracy i rosnąca konkurencja ze strony innych branż (w tym fin-tech i nowoczesnych usług finansowych) sprawiają, że wyzwaniem dla sektora jest nie tylko rekrutacja, ale i zatrzymanie pracownika.

Według danych PwC w 2015 r. poziom dobrowolnych odejść w sektorze finansowym wyniósł ok. 10 proc. i przewyższył poziom zwolnień z inicjatywy pracodawcy, który w tym czasie sięgał 7,6 proc. W najmłodszej, stażowej grupie zatrudnionych poniżej roku wskaźnik odejść sięgał 34 proc. Zwiększa to rolę bankowych działów HR, które coraz częściej dostają zadania o charakterze strategicznym, w tym te związane z analityką (kontrolingiem personalnym). Jednocześnie przybywa im pracy związanej z zapewnieniem zgodności z regulacjami.

Zdaniem ekspertów PwC, chcąc skuteczniej konkurować o talenty, banki muszą zadbać o odbudowę wizerunku pożądanego pracodawcy, częściej sięgając po nowoczesne technologie w komunikacji z kandydatami do pracy oraz inwestując w modernizację procesów rozwoju i szkoleń pracowników.