TUI Poland wyprzedził Rainbow

1,38 miliarda złotych wyniósł w 2017 roku przychód ze sprzedaży imprez turystycznych biura podróży TUI Poland. Ten wynik dał mu drugie po Itace miejsce wśród polskich touroperatorów

Publikacja: 19.03.2018 07:03

TUI Poland wyprzedził Rainbow

Foto: Filip Frydrykiewicz

Jak podaje prezes TUI Poland Marcin Dymnicki w rozmowie z branżowym dwutygodnikiem "Wiadomości Turystyczne" (na nasze pytania w tej sprawie, nie odpowiedział), jego firma miała w zeszłym roku obrachunkowym (zaczyna się w listopadzie 2016 r., a skończył w październiku 2017 r.) 1,38 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych. W porównaniu z przychodami z poprzedniego roku, które miały wynieść 932 mln złotych* dało mu to 48 procent wzrostu. To ogromny skok, zważywszy na i tak duże rozmiary biznesu TUI. Również w liczbie klientów organizator zanotował podobny wzrost - o 49 procent, z 318 tysięcy do 476 tysięcy.

Za tymi zmianami nie szedł jednak równomiernie wzrost zysku. O ile w zeszłym roku spółka miała 8,8 miliona zysku netto, o tyle teraz podaje, że było to 12 milionów złotych, ale zysku skonsolidowanego dwóch spółek - TUI Poland i TUI Dystrybucja. Ta druga firma zajmuje się sprzedawaniem biletów w samolotach czarterowanych przez tę pierwszą. Jeśli przyjąć, że są to wartości porównywalne, wzrost sięga 36,4 procent.

Tak duży wzrost pozwolił TUI osiągnąć pozycję drugiej w kraju firmy turystycznej pod względem obrotów i liczby obsłużonych turystów. Wcześniej zajmowała ona trzecie miejsce za biurem podróży Rainbow. Rainbow miał w całym 2017 roku (od stycznia do grudnia) przychody ze sprzedaży imprez turystycznych wielkości 1,271 miliarda złotych, a razem z przychodami ze sprzedaży miejsc w samolotach 1,406 miliarda złotych. Liczba jego klientów to 412 tysięcy, a zysk netto 38 milionów złotych (więcej: "Rainbow zwiększył zysk o 40 procent").

Liderem polskiego rynku pozostaje od 2009 roku Itaka. Jej zeszłoroczne wyniki to 2,19 miliarda złotych przychodu ze sprzedaży imprez turystycznych i 766 tysięcy klientów ("Itaka: Uciekamy konkurencji").

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata przystąpił już na prośbę Turystyki.rp.pl do badania wyników największych biur podróży w 2017 roku, żeby aktualizować ich ranking i nadać im nowe ratingi (oceny). Ogłoszenie wyników nastąpi w połowie kwietnia.

*Rok temu TUI podawał jako sumę przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych 879 mln złotych i taka liczba widnieje w tabeli przygotowanej przez Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata. ZOBACZ TABELĘ. Jeśli odnieść 1,38 miliarda złotych do 879 milionów złotych, wzrost w 2017 roku wyniesie 57 procent.

Jak podaje prezes TUI Poland Marcin Dymnicki w rozmowie z branżowym dwutygodnikiem "Wiadomości Turystyczne" (na nasze pytania w tej sprawie, nie odpowiedział), jego firma miała w zeszłym roku obrachunkowym (zaczyna się w listopadzie 2016 r., a skończył w październiku 2017 r.) 1,38 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych. W porównaniu z przychodami z poprzedniego roku, które miały wynieść 932 mln złotych* dało mu to 48 procent wzrostu. To ogromny skok, zważywszy na i tak duże rozmiary biznesu TUI. Również w liczbie klientów organizator zanotował podobny wzrost - o 49 procent, z 318 tysięcy do 476 tysięcy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek