Airbus w 2023 roku: większe dostawy i zamówienia, mniejszy zysk i rentowność

Europejska grupa lotniczo-wojskowa osiągnęła w ubiegłym roku wzrost liczby wydanych samolotów, w zamówieniach nowych przekroczyła liczbę 2 tys., co dało większe obroty, ale wypracowała mniejszy zysk z powodu odpisów. Zaproponowała normalną dywidendę 1,8 euro i nadzwyczajną 1 euro.

Publikacja: 15.02.2024 18:28

Airbus w 2023 roku: większe dostawy i zamówienia, mniejszy zysk i rentowność

Foto: Bloomberg

- W 2023 r. zanotowaliśmy duże zamówienia wszystkich działów i wywiązaliśmy się z zobowiązań. To znaczące osiągnięcie, jeśli wziąć pod uwagę złożone warunki działania — oświadczył prezes grupy z Tuluzy, Guillaume Faury.

Airbus uzyskał zamówienia netto na 2094 samoloty cywilne (co zwiększyło cały portfel do 8598 sztuk), na 393 śmigłowce, a dział wojskowo-kosmiczny ADS zwiększył wartość nowych kontraktów o 15 proc. do 15,7 mld euro. Łączna wartość tych zamówień wzrosła o 186,5 mld euro do 554 mld na koniec roku. Grupa przekazała klientom 735 samolotów: 68 najmniejszych A220, 571 z rodziny A320, 32 A330 i 64 A350, Airbus Helicopters wydał 346 sztuk, a dział ADS zwiększył obroty o 2 proc. na dostawach systemów dla lotnictwa wojskowego, elementów niektórych programów kosmicznych i 8 samolotów transportu wojskowego A400M.

Czytaj więcej

Fatalny styczeń w fabryce B737. Boeing drogo płaci za usterkę w samolocie

Roczne obroty grupy zwiększyły się o 11 proc. do 65,4 mld euro dzięki zwiększeniu dostaw samolotów cywilnych o 15 proc. i śmigłowców o 4 proc. Zysk operacyjny EBIT całej grupy zwiększył się do ponad 5,8 mld euro z 5,6 mld rok temu, w tym działu lotniczego do 4,8 mld z 4,6 mld, zysk działu śmigłowców wyniósł 735 mln wobec 639 mln rok wcześniej, a działu wojskowo-kosmicznego zmalał do 229 mln z 384 mln.

Zysk EBIT po konsolidacji zmalał jednak do 4,6 mld euro na skutek odpisania netto sumy 1,235 mld na różnice między ceną w dniu zawarcia kontraktu a ceną w dniu dostawy (1,03 mld), na zmiany konstrukcji nośnych (89 mln), na program A400M (41 mln) i z innych powodów (75 mln). Zysk netto grupy zmalał do 3,8 mld z 4,25 mld. To wpłynęło na obniżenie marży operacyjnej.

Przepływy gotówki wyniosły 4,4 mld euro, dając na koniec roku zasoby gotówkowe brutto 25,3 mld i netto 10,7 mld euro. Rada dyrektorów grupy zaproponuje na dorocznym WZA w kwietniu zwykłą dywidendę po 1,8 euro od akcji i nadzwyczajną po 1 euro w związku z przekroczeniem stanu gotówki netto powyżej 10 mld euro.

Grupa spodziewa się w tym roku dalszych zakłóceń w funkcjonowaniu światowej gospodarki, łańcuchów dostaw, w transporcie lotniczym, co będzie mieć wpływ na jej działanie i na zdolność wywiązania się z dostaw i usług. Dlatego też założyła ostrożnie, że dostarczy klientom ok. 800 samolotów cywilnych (specjaliści spodziewali się, ze będzie to 825), wypracuje skorygowany zysk operacyjny EBIT w granicach 6,5-7 mld euro i przepływy wolnej gotówki na poziomie ok. 4 mld euro.

Niezależnie od ogłoszenia w Amsterdamie rocznego bilansu grupa dostosowała jedną z fabrycznych hal w Tuluzie, gdzie powstawały superjumbo A380 do produkowania wąskokadłubowych A321neo. Dziesiąta na świecie linia ich montażu zatrudni docelowo w 2026 r. 700 pracowników, w grudniu zjechał z niej pierwszy taki samolot.

Ponadto od września ośrodek wydawania nowych maszyn uzyskał nowy budynek, Terminal D, bo grupa spodziewa się w najbliższych latach zwiększenia rytmu wydawania samolotów klientom. Grupa Airbusa ma na świecie 5 takich ośrodków: w Tuluzie, Hamburgu, Mirabel (Kanada), Mobile (USA) i w Tiencinie (Chiny).

- W 2023 r. zanotowaliśmy duże zamówienia wszystkich działów i wywiązaliśmy się z zobowiązań. To znaczące osiągnięcie, jeśli wziąć pod uwagę złożone warunki działania — oświadczył prezes grupy z Tuluzy, Guillaume Faury.

Airbus uzyskał zamówienia netto na 2094 samoloty cywilne (co zwiększyło cały portfel do 8598 sztuk), na 393 śmigłowce, a dział wojskowo-kosmiczny ADS zwiększył wartość nowych kontraktów o 15 proc. do 15,7 mld euro. Łączna wartość tych zamówień wzrosła o 186,5 mld euro do 554 mld na koniec roku. Grupa przekazała klientom 735 samolotów: 68 najmniejszych A220, 571 z rodziny A320, 32 A330 i 64 A350, Airbus Helicopters wydał 346 sztuk, a dział ADS zwiększył obroty o 2 proc. na dostawach systemów dla lotnictwa wojskowego, elementów niektórych programów kosmicznych i 8 samolotów transportu wojskowego A400M.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato