Polskie Porty Lotnicze i CPK oficjalnie połączone

Pełnomocnik rządu ds. CPK wniósł akcje spółki Polskie Porty Lotnicze (PPL) do Centralnego Portu Komunikacyjnego — poinformowały PPL i CPK w komunikatach. Zdaniem autorów projektu z tego połączenia wynikają same korzyści.

Publikacja: 22.09.2023 10:59

Polskie Porty Lotnicze i CPK oficjalnie połączone

Foto: materiały prasowe

Pełnomocnik rządu ds. CPK wniósł akcje spółki Polskie Porty Lotnicze (PPL) do Centralnego Portu Komunikacyjnego — poinformowały PPL i CPK w komunikatach prasowych. Zdaniem autorów projektu z tego połączenia wynikają same korzyści. W ten sposób spółka PPL dołączyła do Grupy Kapitałowej CPK skupiającej główne aktywa i inwestycje w infrastrukturę lotniskową w Polsce.

Grupa CPK ma być odpowiedzialna za koordynację i pozyskiwanie finansowania inwestycji związanych z budową nowego lotniska przesiadkowego. Wniesienie do CPK akcji spółki PPL o wartości 6,4 mld zł i ubiegłotygodniowa emisja przez Ministerstwo Finansów obligacji dla spółki CPK o wartości 3,6 mld zł podwyższyły jej kapitał zakładowy do kwoty blisko 11,5 mld zł. Wszystkie nowe udziały zostały objęte przez Skarb Państwa. Środki z emisji sfinansują kontynuacji przygotowania, projektowanie i budowę CPK. PPL jest firmą odnotowującą zyski i wysoko rentowną. CPK za 2022 też miał zysk, ale wynikał on z zaksięgowania wartości gruntów przejmowanych pod budowę lotniska położonego 40 km od Warszawy.

Czytaj więcej

Tysiąc hektarów nieruchomości przejętych pod megalotnisko CPK. Protesty nie ustają

CPK, to spółka przygotowująca m.in. budowę nowego portu lotniczego, dla którego posiada już m.in. gotowy projekt, wydaną decyzję środowiskową, plan generalny, uzgodnienia lotnicze i wykupionych ponad 1000 ha nieruchomości. To także inwestor kolejowy przygotowujący budowę ok. 2 000 km Kolei Dużych Prędkości, z czego dla ok. 500 km trwa już zaawansowane projektowanie. Polskie Porty Lotnicze (PPL)są właścicielem i zarządcą m.in. Lotniska Chopinaw Warszawie oraz portów lotniczych w Radomiu i Zielonej Górze. Posiadają też udziały w większości portów regionalnych w Polsce, m.in. w Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Rzeszowie.

Przygotowania do tej transakcji trwały od kilku miesięcy. A 1. kwietnia br. PPL przekształciły się w jednoosobową spółkę akcyjną i zmieniły nazwę na Polskie Porty Lotnicze S.A. Z kolei 2. października 2022 weszła w życie ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Mają być same korzyści

Zdaniem autorów tego projektu włączenie PPL do CPK przyniesie same korzyści. — Po pierwsze, powstała grupa kapitałowa zarządzająca najważniejszymi państwowymi aktywami lotniskowymi. Po drugie, dzięki tej konsolidacji będzie dominowała w naszym regionie Europy. Po trzecie, usprawniona budowa infrastruktury CPK, która zapewni kontynuację funkcji Lotniska Chopina w nowym miejscu, w lepszym standardzie i gwarantując zwiększenie liczby miejsc pracy – uważa wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK cytowany w informacji prasowej.  

Duży może więcej

Według zasady „duży może więcej” zdaniem Marcina Horały taki podmiot będzie mógł m.in. z lepszej pozycji „negocjować warunki z partnerami biznesowymi z zagranicy, tak, żeby już skończyły się czasy, kiedy zwłaszcza linie niskokosztowe dokonują takiej rabunkowej eksploatacji polskiego rynku, w wyniku której linia zarabia, a wszyscy pozostali - polskie lotniska, czy podatnik - tracą” — czytamy w komunikacie.PPL otrzyma także dostęp do najnowocześniejszych technologii, co z pewnością przyczyni się do wzbogacenia umiejętności i doświadczenia jej pracowników Chodzi o to, że m.in. na Lotnisku Chopina w Warszawie, do czasu kiedy jeszcze będzie ono funkcjonowało, mają być testowane technologiczne nowinki z lotniskowej infrastruktury. Z pewnością już je widać — to m.in. kapsuły do spania. Chodzi także o usprawnienia w kontroli bezpieczeństwa, m.in. takie urządzenia, jakie np. już funkcjonują na lotnisku w Monachium, gdzie przy niektórych stanowiskach nie jest wymagane wyjmowanie z bagażu podręcznego płynów i sprzętu elektronicznego.

Pełnomocnik rządu ds. CPK wniósł akcje spółki Polskie Porty Lotnicze (PPL) do Centralnego Portu Komunikacyjnego — poinformowały PPL i CPK w komunikatach prasowych. Zdaniem autorów projektu z tego połączenia wynikają same korzyści. W ten sposób spółka PPL dołączyła do Grupy Kapitałowej CPK skupiającej główne aktywa i inwestycje w infrastrukturę lotniskową w Polsce.

Grupa CPK ma być odpowiedzialna za koordynację i pozyskiwanie finansowania inwestycji związanych z budową nowego lotniska przesiadkowego. Wniesienie do CPK akcji spółki PPL o wartości 6,4 mld zł i ubiegłotygodniowa emisja przez Ministerstwo Finansów obligacji dla spółki CPK o wartości 3,6 mld zł podwyższyły jej kapitał zakładowy do kwoty blisko 11,5 mld zł. Wszystkie nowe udziały zostały objęte przez Skarb Państwa. Środki z emisji sfinansują kontynuacji przygotowania, projektowanie i budowę CPK. PPL jest firmą odnotowującą zyski i wysoko rentowną. CPK za 2022 też miał zysk, ale wynikał on z zaksięgowania wartości gruntów przejmowanych pod budowę lotniska położonego 40 km od Warszawy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić
Transport
PKP Cargo wypowiedziało umowy sponsoringowe. Stracił je między innymi PKOL
Transport
Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe: Zbliża się duża podwyżka cen aut. Niektóre znikną z rynku
Transport
Drogie auta gwałtownie zdrożeją, tanie znikną z rynku. Efekt nowych regulacji UE
Transport
Szef Enter Air: Ratowanie konkurencji przed bankructwem? To nie nasza bajka