Nawet najlepiej przygotowane postępowanie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeżeli brak będzie podmiotów zainteresowanych jego realizacją. Stąd tak istotne jest, aby jeszcze przed wszczęciem postępowania na wybór partnera prywatnego dokonać analizy stopnia zainteresowania projektem wśród partnerów prywatnych oraz zweryfikować czy projekt PPP w formie określonej przez podmiot publiczny jest atrakcyjny z punktu widzenia sektora prywatnego. W tym celu podmioty publiczne powinny dokonać analizy rynku poprzez przeprowadzenie testowania rynku (tzw. market testing) bądź dialogu technicznego uregulowanego w ustawie z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa PZP). Przeprowadzenie testowania rynku nabiera nowego znaczenia także w świetle oceny efektywności (art. 3a ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa PPP), której sporządzenie jest obowiązkiem każdego podmiotu publicznego planującego realizację projektu PPP. Zgodnie bowiem z Wytycznymi PPP Tom: I przygotowanymi przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju elementem oceny efektywności powinna być analiza interesariuszy oraz przede wszystkim analiza rynku, w szczególności partnerów prywatnych czy instytucji finansujących.