Jak księgować polisy ubezpieczeniowe

W działalności gospodarczej każdego przedsiębiorcy mogą wystąpić zdarzenia losowe, które powodują szkody w firmowym majątku. Ubezpieczenia majątkowe służą ochronie przed stratami finansowymi związanymi z jego zniszczeniem lub utratą.

Publikacja: 25.02.2020 17:45

Jak księgować polisy ubezpieczeniowe

Foto: Adobe Stock

Zawarcie umowy ubezpieczenia jest potwierdzane polisą, której podpisanie nakłada na ubezpieczonego obowiązek opłacenia składki ubezpieczeniowej wnoszonej przez niego „z góry". Zwykle jest opłacana jednorazowo, chyba że został określony inny sposób i termin zapłaty składki, np. w dwóch ratach w terminach wskazanych w polisie. Natomiast po stronie ubezpieczyciela powstaje obowiązek wypłaty odszkodowania, jeśli dojdzie do wystąpienia szkody powstałej na skutek zdarzenia przewidzianego w umowie ubezpieczeniowej. Co do zasady, odszkodowanie to powinno przywrócić w majątku poszkodowanego stan sprzed zdarzenia, które spowodowało szkodę.

Pozostało 95% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił