Nowe zadania audytorów z ustawy o odnawialnych źródłach energii

Ustawa o odnawialnych źródłach energii nakłada obowiązek złożenia do prezesa Urzędu Regulacji Energetyki opinii biegłego rewidenta potwierdzającej prawidłowość wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii. Zostało mało czasu na wdrożenie przepisów.

Publikacja: 08.04.2015 07:00

Nowe zadania audytorów z ustawy o odnawialnych źródłach energii

Foto: www.sxc.hu

11 marca 2015 r. prezydent podpisał uchwaloną 20 lutego br. ustawę o odnawialnych źródłach energii (dalej: OZE). Prace nad ustawą trwały kilka lat, a ich celem było uregulowanie zasad funkcjonowania „zielonej" energetyki w Polsce i wdrożenie dyrektyw unijnych dotyczących promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych i efektywności energetycznej.

W ostatnich miesiącach opinia publiczna żyła głównie sankcjami unijnymi, które groziły Polsce za niewdrożenie dyrektyw. W efekcie uchwalenie ustawy przyjęto jako coś oczywistego, analizowano jej wady i zalety z perspektywy dalszego funkcjonowania sektora energetycznego, a mniej uwagi poświęcono kwestiom technicznym związanym ze stosowaniem nowych przepisów. A to błąd.

Ustawa wprowadza zmiany w stosunku do dotychczasowych regulacji zawartych w ustawie – Prawo energetyczne. Podobnie jak w prawie energetycznym:

- przedsiębiorstwa energetyczne – wytwarzające,

- odbiorcy końcowi i przemysłowi – nabywający oraz

- towarowe domy maklerskie lub domy maklerskie

– obracające energią elektryczną są zobowiązane do uzyskania i przedstawienia do umorzenia prezesowi URE świadectwa pochodzenia wydanego odpowiednio dla energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach odnawialnego źródła energii znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zlokalizowanych w wyłącznej strefie ekonomicznej, lub uiszczenia tzw. opłaty zastępczej.

W przypadku odbiorców przemysłowych obowiązek ten dotyczy tych przedsiębiorstw, które w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji obowiązku zużyły nie mniej niż 100 GWh energii elektrycznej i złożyły prezesowi URE odpowiednie oświadczenie, o którym mowa poniżej.

Definicja odbiorcy przemysłowego

Odbiorcą przemysłowym w rozumieniu ustawy jest przedsiębiorstwo, którego przeważającą działalnością gospodarczą jest działalność ściśle określona w Polskiej Klasyfikacji Działalności i dla którego wartość tzw. współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej wynosi nie mniej niż 3 proc.

Do tej pory ustawa – Prawo energetyczne do odbiorców przemysłowych zaliczała firmy, których główną działalnością gospodarczą była działalność w zakresie m.in.: wydobywania węgla kamiennego lub rud metali nieżelaznych, produkcji papieru i wyrobów z papieru, produkcji szkła i wyrobów ze szkła, produkcji ceramicznych materiałów budowlanych, produkcji metali, produkcji żywności. Nowe przepisy zawierają blisko 70 numerów PKD, co może sprawić, że obowiązek rozliczania świadectw pochodzenia dotknie większej liczby podmiotów.

Oświadczenie a rola biegłego

Jak już wspomniano, odbiorca przemysłowy składa prezesowi URE oświadczenie. W dokumencie tym potwierdza się:

- wykonywanie określonej działalności gospodarczej oznaczonej kodami PKD,

- ilość zużytej energii elektrycznej oraz ilość energii elektrycznej zakupionej na własny użytek w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji obowiązku,

- wartość współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej,

- ilość energii elektrycznej objętej obowiązkiem rozliczenia świadectw pochodzenia oraz stanowiącej podstawę do obliczenia opłaty OZE, zgodnie z regulacjami nowej ustawy.

Wraz z tym dokumentem należy również przedstawić, co jest nowością, opinię biegłego rewidenta potwierdzającą prawidłowość wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej. Każdy z odbiorców przemysłowych ma na to czas do 30 listopada roku poprzedzającego rok realizacji obowiązku rozliczenia świadectw pochodzenia.

Współczynnik intensywności zużycia energii elektrycznej definiowany jest jako stosunek kosztów energii elektrycznej zużytej na własne potrzeby do wartości dodanej brutto obliczanej jako średnia arytmetyczna z trzech ostatnich lat poprzedzających rok realizacji obowiązku rozliczenia świadectw pochodzenia, czyli np. dla roku 2017 – za lata 2014–2016. Gdy działalność gospodarcza jest wykonywana w okresie krótszym niż trzy lata, wartość dodaną brutto oblicza się jako średnią arytmetyczną z okresu wykonywania tej działalności. Ustawa deleguje na ministra gospodarki wydanie rozporządzenia, w którym zostanie określony sposób obliczania współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, przy uwzgłędnieniu zasad rachunkowości stosowanych przez odbiorcę przemysłowego oraz kosztów energii elektrycznej ponoszonych przez tego odbiorcę.

Wzór do wykorzystania

W przepisach przejściowych ustawa definiuje również, wobec braku rozporządzenia wykonawczego, współczynnik intensywności zużycia energii elektrycznej dla celów rozliczenia za 2015 r. Określa go jako stosunek kosztów energii elektrycznej zużytej na własny użytek do wartości dodanej brutto obliczanej jako średnia arytmetyczna z lat 2012–2014. W przypadku gdy działalność gospodarcza jest wykonywana w okresie krótszym niż trzy lata, wartość dodaną brutto oblicza się jako średnią arytmetyczną z okresu wykonywania tej działalności.

W praktyce należy go obliczyć jako iloraz kwalifikowanych kosztów energii elektrycznej „C" i jednostkowej wartości dodanej brutto „GVA" według wzoru:

Ei = C / GVA x 100%

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

C – kwalifikowane koszty energii elektrycznej [w zł],

GVA – jednostkowa wartość dodana brutto [w zł].

Kwalifikowane koszty energii elektrycznej, oznaczone symbolem „C", oblicza się jako średnią arytmetyczną poniesionych kosztów energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne w latach 2012–2014. Uwzględniają one wszystkie składowe kosztu energii elektrycznej oraz opłaty wynikające z realizacji usługi dystrybucji i przesyłu energii elektrycznej.

Natomiast jednostkową wartość dodaną brutto, oznaczoną symbolem „GVA", oblicza się jako średnią arytmetyczną z lat 2012–2014 według następujących zasad >> patrz tabela

Zgodnie z wytycznymi z ustawy biegły rewident w swojej opinii dotyczącej współczynnika intensywności dla celów rozliczenia w roku 2015 powinien poświadczyć poprawność wyliczenia średniej arytmetycznej poniesionych kosztów energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne w latach 2012–2014, oznaczonej symbolem „C" oraz jednostkowej wartości dodanej brutto, oznaczonej symbolem „GVA".

Autor jest partnerem w Departamencie Rewizji Finansowej BDO

Branże objęte nowym obowiązkiem:

Działalność wg PKD

Wydobywanie węgla kamiennego

Górnictwo pozostałych rud metali nieżelaznych

Wydobywanie kamieni ozdobnych oraz kamienia dla potrzeb budownictwa, skał wapiennych, gipsu, kredy i łupków

Wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów

Wydobywanie soli

Pozostałe górnictwo i wydobywanie, gdzie indziej niesklasyfikowane

Produkcja soków z owoców i warzyw

Pozostałe przetwarzanie i konserwowanie owoców i warzyw

Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych

Wytwarzanie skrobi i wyrobów skrobiowych

Produkcja pozostałych niedestylowanych napojów fermentowanych

Produkcja słodu

Produkcja przędzy bawełnianej

Produkcja tkanin bawełnianych

Produkcja wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów i wyrobów sieciowych

Produkcja włóknin i wyrobów wykonanych z włóknin, z wyłączeniem odzieży

Produkcja odzieży skórzanej

Produkcja wyrobów tartacznych

Produkcja arkuszy fornirowych i płyt wykonanych na bazie drewna

Produkcja masy włóknistej

Produkcja papieru i tektury

Produkcja artykułów gospodarstwa domowego, toaletowych i sanitarnych

Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej

Produkcja barwników i pigmentów

Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych

Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych

Produkcja nawozów i związków azotowych

Produkcja tworzyw sztucznych w formach podstawowych

Produkcja kauczuku syntetycznego w formach podstawowych

Produkcja włókien chemicznych

Produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych

Produkcja płyt, arkuszy, rur i kształtowników z tworzyw sztucznych

Produkcja opakowań z tworzyw sztucznych

Produkcja szkła płaskiego

Kształtowanie i obróbka szkła płaskiego

Produkcja szkła gospodarczego

Produkcja włókien szklanych

Produkcja i obróbka pozostałego szkła, włączając szkło techniczne

Produkcja wyrobów ogniotrwałych

Produkcja ceramicznych kafli i płytek

Produkcja ceramicznych wyrobów sanitarnych

Produkcja ceramicznych izolatorów i osłon izolacyjnych

Produkcja pozostałych wyrobów ceramicznych

Produkcja pozostałych wyrobów z mineralnych surowców niemetalicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana

Produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych

Produkcja rur, przewodów, kształtowników zamkniętych i łączników, ze stali

Produkcja prętów ciągnionych na zimno

Produkcja wyrobów płaskich walcowanych na zimno

Produkcja drutu

Produkcja metali szlachetnych

Produkcja aluminium hutniczego

Produkcja ołowiu, cynku i cyny

Produkcja miedzi

Produkcja pozostałych metali nieżelaznych

Wytwarzanie paliw jądrowych

Produkcja baterii i akumulatorów

Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana

Produkcja gazów technicznych

Produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny

Produkcja cementu

Produkcja wapna i gipsu

Odlewnictwo żeliwa

Odlewnictwo staliwa

Odlewnictwo metali lekkich

Odlewnictwo miedzi i stopów miedzi

Produkcja elementów elektronicznych

Produkcja magnetycznych i optycznych niezapisanych nośników informacji

Odzysk surowców z materiałów segregowanych

11 marca 2015 r. prezydent podpisał uchwaloną 20 lutego br. ustawę o odnawialnych źródłach energii (dalej: OZE). Prace nad ustawą trwały kilka lat, a ich celem było uregulowanie zasad funkcjonowania „zielonej" energetyki w Polsce i wdrożenie dyrektyw unijnych dotyczących promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych i efektywności energetycznej.

W ostatnich miesiącach opinia publiczna żyła głównie sankcjami unijnymi, które groziły Polsce za niewdrożenie dyrektyw. W efekcie uchwalenie ustawy przyjęto jako coś oczywistego, analizowano jej wady i zalety z perspektywy dalszego funkcjonowania sektora energetycznego, a mniej uwagi poświęcono kwestiom technicznym związanym ze stosowaniem nowych przepisów. A to błąd.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Sądy i trybunały
Sędzia Michał Laskowski: Tomasz Szmydt minął się z powołaniem