Ponad połowa badanych chce zmiany z powodu braku możliwości rozwoju w swojej firmie. Kolejnym powodem odejść jest niezadowolenie z wysokości wynagrodzenia i otrzymywanych benefitów (45 proc.). Aż 41 proc. pracowników przyznało, że czynnikiem, który skłania ich do poszukiwania nowego zajęcia jest zła atmosfera panująca w firmie. Czasami jeden, drobny aspekt może spowodować, że pracownik będzie rozglądał się za nowym miejscem pracy. Żeby zaradzić niekontrolowanym odejściom pracowników wystarczy cyklicznie badać ich doświadczenie związane z miejscem pracy i wdrażać odpowiednie działania, które poprawią ich odczucia.
Korzyści badania employee experience
Badanie doświadczenia pracowników z firmą i odpowiednie reagowanie na ich sugestie podnosi zadowolenie zespołu i przekłada się na wielowymiarowe korzyści dla organizacji.
Po pierwsze, wzrost zaangażowania pracowników przekłada się na efektywność ich pracy. Bezpośrednim zyskiem dla firmy są niższe koszty pracy – w ramach tego samego wynagrodzenia jest realizowane więcej zadań. Pośrednim zyskiem dla firmy jest zwiększenie satysfakcji klientów i pozyskiwanie długofalowych relacji z nimi. Zaangażowani pracownicy stają się ambasadorami firmy i dzięki temu nawiązują mocniejsze więzi z kontrahentami.
Po drugie, większe zadowolenie z pracy w naturalny sposób ogranicza rotację, a tym samym pozwala na oszczędności budżetowe. Tworzenie przyjaznych miejsc pracy w oparciu o zebrane od pracowników informacje pozwoli zatrzymać cennych specjalistów w firmie i ograniczy koszty związane z dobrowolnymi odejściami.
Po trzecie, dbałość o pozytywne doświadczenie pracowników z firmą zwiększa potencjalną atrakcyjność pracodawcy na rynku, a więc liczbę pożądanych kandydatów. Ludzie chcą pracować w firmach, w których głos pracowników jest brany pod uwagę i istotny dla przełożonych. Wysoki komfort pracy i realizowanie dobrych praktyk w kontekście relacji pracownik - pracodawca, przekładają się na ilość aplikacji i zapewniają firmie dostęp do wykwalifikowanej kadry.