1. Stały kontakt
Pozostawanie w regularnym kontakcie zdecydowanie ułatwia stosunki, kiedy zajdzie potrzeba omówienia poważnej kwestii czy wyjaśnienia jakiegoś problemu. Czasu przeważnie brakuje, niż jest go nadmiar, ale warto pamiętać o wykorzystywaniu wszystkich możliwych środków komunikacji do podtrzymywania kontaktu. I nie chodzi wcale o codzienne smalltalki. Może to być na przykład polecenie na LinkedInie ciekawego artykułu, przesłanie mejlowo najnowszych badań z branży czy pochwalenie się przez Facebooka ukończeniem nowej realizacji firmy. Dobre wrażenie robi także przesłanie kartki świątecznej, podarowanie drobnego upominku urodzinowego czy życzenie spokojnego urlopu.
2. Waga inicjatywy
Według 1st Financial Training Services 96 niezadowolonych klientów nie narzeka i nie składa skarg, jednak 91 proc. z nich już nigdy nie decyduje się na skorzystanie z usługi. Nie należy czekać zatem, aż ktoś powie, że coś jest nie tak. Warto pokazać zaangażowanie, inicjatywę, nowe rozwiązania i pomysły, troskę o satysfakcję. Klient czy partner będzie dzięki temu miał poczucie, że obu stronom równie mocno zależy na osiągnięciu celu czy powodzeniu projektu. Podobno, aby zadośćuczynić jednemu złemu wrażeniu, potrzeba aż dwunastu wrażeń pozytywnych. Nie ma zatem na co czekać!
3. Niezbędne formalności
Nikt nie lubi formalności. Często generują one wiele problemów i potrafią rzucić cień nawet na efektywną i sprawną współpracę. Porządek w dokumentacji, dokładnie opracowane umowy, przygotowane z pomocą prawnika naprawdę potrafią zaoszczędzić trudności. Skrupulatne załatwianie spraw pozostawia dobre wrażenie i pozwala zapamiętać współpracę jako szybką i bezkonfliktową. Co więcej, dobrze sporządzona umowa umożliwia klarowne określenie oczekiwania wszystkich podmiotów, a także gwarantuje obustronną jasność i pozwala uniknąć nieporozumień.
4. Spotkania z ludźmi
Ostatecznie pracuje się z ludźmi, a relacje nawiązywane mejlowo lub telekonferencyjnie nie zastąpią tych, które toczą się w rzeczywistości. Spotkania na żywo budują przywiązanie nie tylko do marki, ale i do konkretnej osoby. Poza tym poświęcony czas, którego potrzeba znacznie więcej na bezpośrednie spotkania, jest również dowodem dużego zaangażowania w projekt, problem czy potrzebę klienta. Nie należy spotykać się tylko w salach konferencyjnych. Zaproszenie na kolację do restauracji pozwala zbudować swobodniejszą i życzliwszą relację.
5. Wzajemne przysługi
Reguła wzajemność jest niezmiernie silnym mechanizmem, co potwierdziły liczne badania, w tym bodaj najsłynniejsze przeprowadzone przez Dennisa Regana. Wyświadczenie przysługi – nawet takiej, nie proszonej – znacząco zwiększa szansę na otrzymanie tego, o co poprosi się przy kolejnej okazji. W biznesie można wykorzystać regułę wzajemności na wiele sposobów. Można na przykład polecić swojego partnera nowemu klientowi. Polecenia i rekomendacje to najskuteczniejsze metody pozyskiwania stałych kontaktów, zatem partner na pewno to doceni i będzie się czuł zobowiązany odwdzięczyć się w przyszłości.